|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Det finnes ikke lenger noe «glasstak» som holder kvinner tilbake fra lederstillingerDette er en av påstandene til NHO-leder Skogen Lund i A magasinet i dag. Det hun sier dokumenteres med ganske så overbevisende fakta i form av statistikk.
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett) Sist redigert av Lisa : 03-01-14 kl 15:48. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Off the map.
|
![]() Sv: Det finnes ikke lenger noe «glasstak» som holder kvinner tilbake fra lederstillinNå er ikke jeg noen lederspire ei heller har jeg lederambisjoner (jeg synes det er mer enn nok å ha ansvar for seg selv) Men jeg føler ikke det er noe som holder meg tilbake pga at jeg er jente. Jeg blir behandlet som en hvilken som helst kollega. Og det synes jeg er gjengs for de rundt meg også. Men jeg tror kanskje det er færre kvinner som ønsker å ofre det som skal til for å bli toppledere. Og det kan vel skyldes inngrodde kjønnsroller kanskje. Eller kanskje at kvinner har strengere krav til seg selv enn hva menn har. Mange menn hopper med begge beina inn i oppgaver de ikke egentlig mestrer, men det er det ikke så mange damer som gjør.
![]() |
#3 |
Epikur
|
![]() Sv: Det finnes ikke lenger noe «glasstak» som holder kvinner tilbake fra lederstillinDet er ingenting som heter "kvinner selv" så lenge kvinnene er en del av et samfunn, resultat av kultur, oppdragelse og mediepåvirkning.
![]() |
#4 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: Det finnes ikke lenger noe «glasstak» som holder kvinner tilbake fra lederstillinDet Harriet sa. Og så tenker jeg (som vanlig) at det blir dumt å generalisere her. Jeg tror at glasstaket eksisterer i noen miljøer og ikke i andre. Jeg tenker at den største utfordringer for mange kvinner er å tro at de er gode NOK og flinke NOK - og Kristin Skogen Lund beskriver jo også at det som gjorde forskjellen for henne var at hun ble fortalt at hun var til hinder for seg selv på grunn av manglende tro på at hun kunne/var god nok.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
maler
|
![]() Sv: Det finnes ikke lenger noe «glasstak» som holder kvinner tilbake fra lederstillinJeg tror heller ikke det er noe glasstak i form av et usynlig skille som kvinner ikke slipper forbi selv om de vil og jobber for det. Men at vi fortsatt har sammfunnsstrukturer og holdninger, oppdragelse, kultur på ulike arbeidsplasser etc som gjør at det er færre kvinner som vil selv, som heies frem og som blir ledere, det er jeg helt sikker på. Så kan man diskutere hvor galt det egentlig er.
![]() |
#6 |
geskjeftig
|
![]() Sv: Det finnes ikke lenger noe «glasstak» som holder kvinner tilbake fra lederstillinJeg må bare begynne med sidesporet: Jeg syns det er veldig kult at damer som Skogen Lund tar seg tid til å dele livshistorie for å inspirere andre, og at hun maner til mot. Sterke kvinnelige forbilder er bra og viktig!
![]() |
#7 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Det finnes ikke lenger noe «glasstak» som holder kvinner tilbake fra lederstillinVel, nå er jo den nye regjeringen i gang med sitt store prosjekt: Reversering av likestillingen, så det spørs hvor lenge herligheten varer. :myser inn i krystallkula: |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Epikur
|
![]() Sv: Det finnes ikke lenger noe «glasstak» som holder kvinner tilbake fra lederstillinJeg tror glasstaket er på vei tilbake og at det oppleves som "selvvalgt" og "individuelt" og at man er lei av jentedager, jentesatsing, jentefokus og dermed mener det er helt greit at det ikke er så mange jenter som "velger" ledelse, selv om realiteten er at de ikke orker konkurransen. "Det burde vært langt flere kvinner i toppstillinger, noe som ville sendt mange menn ned i søknadsbunken. I dag får menn som egentlig burde vært i 4. divisjon, spille i øverste divisjon, sier professor, Bertil Tungodden."
![]() |
#9 |
Epikur
|
![]() Sv: Det finnes ikke lenger noe «glasstak» som holder kvinner tilbake fra lederstillin
Alle vet jo at damer helst bare vil være hjemme, bli forsørget og bake cupcakes.
![]() |
#10 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Det finnes ikke lenger noe «glasstak» som holder kvinner tilbake fra lederstillin
Å, jeg kjenner at jeg er så utrolig lei av at det i en hver tråd her inne skal sutres om den nye regjeringen.
![]() |
#11 |
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
At damer som jobber også er veldig glad i å bake og stelle hus er i hvert all også et faktum hvis man skal ta innover seg tråder her på FP. (Ikke minst før jul når man lister opp alt man skal bake, kjøpe og stelle i hus til jul).
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett) Sist redigert av Lisa : 03-01-14 kl 17:39. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Det finnes ikke lenger noe «glasstak» som holder kvinner tilbake fra lederstillinDen enkelte kvinne står i en kontekst, men samtidig som vi står i en kontekst er det relevant å påpeke at det også finnes muligheter og valg. Vi er ikke bare ofre for samfunnet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Halloen!
Enig i dette. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Halloen!
Dette er ikke sutring, det er fakta. Solberg-regjeringa sine tiltak kommer garantert til å sette likestillinga tilbake flere tiår. Jeg trenger ikke krystallkule engang for å se det. Hadde de enda innrømmet at de ikke er så opptatt av likestilling (eller miljø for den del) hadde det vært lettere å svelge, men når Erna sier at hun tror menn kommer til å velge å ta ut fedrekvote helt av seg selv, blir jeg bare matt. Hun vet jo (hvis ikke er hun dum, og jeg vil iallfall ikke ha en dum statsminister |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Det finnes ikke lenger noe «glasstak» som holder kvinner tilbake fra lederstillinSelvsagt vet de at menn ikke tar ut fedrekvoten, de har jo lagt inn det at færre menn tar ut permisjon som en innsparing.
![]() |
#16 |
Off the map.
|
![]() Sv: Det finnes ikke lenger noe «glasstak» som holder kvinner tilbake fra lederstillinVi har jenteforum på jobben. Jentekvelder med seminar gjerne da med en eller annen kvinnelig leder som skal inspirere medsøstre til ta lederveien. Gjerne ispedd en type "home party" - rabatt på Ilse Jacobsen eller noe sånt.
![]() |
#17 |
Nå da?
|
![]() Sv: Det finnes ikke lenger noe «glasstak» som holder kvinner tilbake fra lederstillinLa oss prøve negertesten på kjønnsdebatten:
![]() |
#18 |
I mål
|
![]() Sv: Det finnes ikke lenger noe «glasstak» som holder kvinner tilbake fra lederstillinJeg har aldri opplevd eller hørt noe konkret om at det er et slikt glasstak, og jeg synes denne debatten blir veldig problematiserende. En topplederstilling er krevende, og både damer og menn velger bort slikt i perioder med små barn særlig. Det handler rett og slett om at ikke alle vil gi det koster - og kanskje er det flest damer som ikke ønsker å gjøre et slikt valg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() Sv: Det finnes ikke lenger noe «glasstak» som holder kvinner tilbake fra lederstillinJeg er overhode ikke villig til å gi hva det krever. Jeg vil ikke en gang ha en jobb med noe særlig møter/reiser ute av egen by. Forutsigbart, rutine, overkommelig er min greie. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Leser
|
Dette er jo veldig relevant i forhold til tråden? Det er ikke tvil om at det er gjort grep som svekker den likestillingen som har vært "tvunget på oss" (fant ikke noe begrep som helt dekker det jeg ville si), og nå blir det opp til enkeltindividet til selv å sørge for likestillingen. Pisken (noen vil kanskje si guleroten? Kommer vel an på hvilken side av bordet man er på) er fjernet.
![]() |
|
|