Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

KrF i sjokk over forslag til ny ekteskapslov (aftenposten.no)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-05-07, 11:38   #21
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: KrF i sjokk over forslag til ny ekteskapslov

Hvilke vanskelige spørsmål?

Gammel 12-05-07, 11:47   #22
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Noen ganger klarer jeg ikke å ha spesielt respekt for enkelte mennesker, og av dem er det de som er mot homofilt partnerskap.

For meg må folk gjerne ha en religiøs formening om at homofili er synd etc, men at de dermed føler at de skal legge seg opp i hva andre gjør er helt forkastelig. Jesus selv sa at synd er en sak mellom synderen og Gud. Og forstokkede kristne kan derfor la være å blande seg i sakene til andre de også. Det er ingen av dem som tror at de kommer til helvete dersom de ikke motarbeider homofile, de kan trygt la de homofile få synde i fred.

En annen ting er at selv om Krf er imot homofili og sånn så burde de som såkalt "gode" kristne ha nok rettferdighetssans til å innrømme homofile par juridiske rettigheter når man har delt hus og økonomi. Uansett hva man selv føler om det.

At noe så privat som hva folk gjør av seksuelle handlinger i hjemmet skal bestemme de juridiske rammene er meg så totalt ubegripelig og urettferdig at jeg blir forbannet på sånne mennesker som KrF er dominert av.

Gammel 12-05-07, 11:55   #23
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Kina krever at adoptanter er heterofile. Det gjør også alle andre land. Det er ikke mindre problematisk enn at homofile ikke får adoptere, spesielt ikke om de er gift.

Hvilke vanskelige spørsmål?

Hvis det er så enkelt som du sier at Norge tillater at norske borgere diskrimineres av utenlandske myndigheter i dette spørsmålet og at de vil tillate det på tross av norsk lovgivning så forsvinner mange av spørsmålene om hva som er rett og hva som er feil.

Hvis Norge etter å ha innført en slik lov vil insistere på at resten av verden er like liberale som oss vil hensynet til de få gå foran hensynet til de mange og det synes jeg er problematisk på helt generelt grunnlag.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-07, 11:59   #24
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Norge kan ikke kreve lovendring i andre land. Det er adoptivlandene som setter kriterier for hvem som kan adoptere deres barn, i tillegg til evt. kriterier staten setter for hvem som kan adoptere. Jeg kan ikke se noe som helst problem med at Norge har en lov og et annet land en annen. Det er jo bare positivt, for jo flere søknader Kina og hvem pokker får av homofile, jo større er sjansen for at de i fremtiden vil revurdere sin holdning til homofile adoptanter, på lik linje som enkelte land har gjort med enslige. Jeg syns du blåser dette veldig opp og er temmelig egoistisk i din holdning til hvem som er verdige adoptivforeldre. Det er absolutt ingenting som tilsier at mor+far er bedre enn far+far.

Gammel 12-05-07, 12:03   #25
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sitron har helt rett. Adoptivland setter allerede i dag kriterier som utelukker mange nordmenn, uten at det betyr at nordmenn ikke får lov til å adoptere fra det landet i det hele tatt. F.eks kan ikke jeg og mannen min adoptere fra Sør-Afrika, noe vi i en fase av livet sterkt vurderte, fordi "leverandøren" der krever at man er kristen og vi er ateister og medlemmer av HEF.

Gammel 12-05-07, 12:08   #26
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns du blåser dette veldig opp og er temmelig egoistisk i din holdning til hvem som er verdige adoptivforeldre. Det er absolutt ingenting som tilsier at mor+far er bedre enn far+far.

Det var stygt sagt og veldig urettferdig. Hvis du leser det jeg skriver er det ikke jeg som har noe i mot homofil adopsjon, jeg stilte bare spørsmålet om andre lands holdning til homofil adopsjon kunne bli et problem ved en slik evnt. ny lov.

Gammel 12-05-07, 12:10   #27
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Du ønsker homofiles rettigheter bort til fordel for heterofile, om det minsker sjansene for heterofile å adoptere. For meg er DET temmelig stygt tenkt!

Gammel 12-05-07, 12:16   #28
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nenne; det du sier her om adopsjon og norske lover er heldigvis ikke et problem. Adopsjonsforeningene har tidligere uttalt i media at siden giverlandene ikke aksepterer homofile adoptanter så vil homofile søkere bli silt ut av adopsjonsforeningene. Det er mange som diskrimineres av giverlandene. Overvektige, for eksempel. Kina har satt en øvre BMI-grense. Og som Acsa sier, det er krav om religiøs tilhørighet i Sør-Afrika. Da forholder norske adopsjonsforeninger seg til det. Det vil ikke være ulovlig av adopsjonsforeningene å nekte å videresende homofiles søknader. På samme måte sender de ikke avgårde ensliges søknader til Kina lenger. Selv om enslige har lov til å adoptere i Norge.

Dette med homofili og adopsjon vil kun ha relevans i norske saker, som stebarnsadopsjon. Det er også her det er vesentlig å få inn en lovendring, ref Anne Holt som ikke fikk juridiske foreldrerettigheter til sitt barn som hun har fått sammen med sin partner. Videre vil det være viktig å få inn adopsjonsrettigheter i samme åndedrag som det åpnes for assistert befruktning på homofile par, slik at både den moren som bærer frem barnet og hennes kvinnelige partner får foreldrerettigheter, og samme for menn.

Videre er det et viktig signal, synes jeg, at Norge åpner for homofil adopsjon internasjonalt. Selv om giverlandet ikke tillater det, så er det viktig å stå frem og si at i Norge er vi likeverdige.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-07, 12:21   #29
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Nenne; det du sier her om adopsjon og norske lover er heldigvis ikke et problem. Adopsjonsforeningene har tidligere uttalt i media at siden giverlandene ikke aksepterer homofile adoptanter så vil homofile søkere bli silt ut av adopsjonsforeningene. Det er mange som diskrimineres av giverlandene. Overvektige, for eksempel. Kina har satt en øvre BMI-grense. Og som Acsa sier, det er krav om religiøs tilhørighet i Sør-Afrika. Da forholder norske adopsjonsforeninger seg til det. Det vil ikke være ulovlig av adopsjonsforeningene å nekte å videresende homofiles søknader. På samme måte sender de ikke avgårde ensliges søknader til Kina lenger. Selv om enslige har lov til å adoptere i Norge.

Ja da behøver jo ikke jeg bekymre meg over et ikke-eksisterende problem.

Gammel 12-05-07, 12:22   #30
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Som Monsoon sier, så er en av de viktigste konsekvensene av dette at par som lever sammen begge vil ha foreldrerettighter til barnet sitt. Per i dag får den ene verken permisjonsrettigheter eller rettighter ved samlivsbrudd - eller ved dødsfall.

Gammel 12-05-07, 12:26   #31
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Jeg er mer for en lov som sikrer at homofile kan adoptere partneres barn enn nødvendigvis å sikre all adopsjon.

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

Som Monsoon sier, så er en av de viktigste konsekvensene av dette at par som lever sammen begge vil ha foreldrerettighter til barnet sitt. Per i dag får den ene verken permisjonsrettigheter eller rettighter ved samlivsbrudd - eller ved dødsfall.

Og som du ser der jeg siterer meg selv, har jeg aldri hatt noe å si på det.

Gammel 12-05-07, 13:44   #32
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Og som du ser der jeg siterer meg selv, har jeg aldri hatt noe å si på det.

Og jeg har aldri sagt at du har hatt det. Jeg snakket helt generelt rundt temaet.

Gammel 12-05-07, 13:57   #33
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av esme, her.

Noen ganger klarer jeg ikke å ha spesielt respekt for enkelte mennesker, og av dem er det de som er mot homofilt partnerskap.

For meg må folk gjerne ha en religiøs formening om at homofili er synd etc, men at de dermed føler at de skal legge seg opp i hva andre gjør er helt forkastelig. Jesus selv sa at synd er en sak mellom synderen og Gud. Og forstokkede kristne kan derfor la være å blande seg i sakene til andre de også. Det er ingen av dem som tror at de kommer til helvete dersom de ikke motarbeider homofile, de kan trygt la de homofile få synde i fred.

En annen ting er at selv om Krf er imot homofili og sånn så burde de som såkalt "gode" kristne ha nok rettferdighetssans til å innrømme homofile par juridiske rettigheter når man har delt hus og økonomi. Uansett hva man selv føler om det.

At noe så privat som hva folk gjør av seksuelle handlinger i hjemmet skal bestemme de juridiske rammene er meg så totalt ubegripelig og urettferdig at jeg blir forbannet på sånne mennesker som KrF er dominert av.

Her føler jeg for å signere.

Gammel 12-05-07, 20:38   #34
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Hvor: Der
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Se her: http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle1782243.ece

KrF vil kjempe med nebb og klør for å forhindre at homofile skal få inngå ekteskap, adoptere og kunne få hjelp til assistert befruktning.

Hva synes dere?

Selv applauderer jeg et slik lovforslag. Jeg synes det er på høy tid å slutte å diskriminere homofile. Jeg blir oppriktig sjokkert over KrFs holdninger. At de mener homofile ikke skal få benytte seg av befruktningstjenester synes jeg hører steinalderen til. Det er vel på tide å innse at det ikke lenger er mor, far og barn som er den eneste riktige familiekonstellasjonen.

Jeg er helt enig med deg.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-07, 21:09   #35
Mandino
inn i dimman

Mandino sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
Mandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg håper virkelig et slikt forslag går igjennom - det er på høy tid

Hva KrF mener om saken bryr meg rett bak.

Mandino

Mamma til to skjønne jenter.
Mandino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-07, 21:51   #36
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du ønsker homofiles rettigheter bort til fordel for heterofile, om det minsker sjansene for heterofile å adoptere. For meg er DET temmelig stygt tenkt!

Så kan vi snu det på hodet og si at homofile ønsker rett til å adoptere på bekostning av hetrofiles mulighet til å adoptere og at DET er ganske stygt, det også

Det VAR faktisk en reell problemstilling for bare noen få år tilbake, det var flere land som truet med å bryte adopsjonssamarbeidet med Norge, om Norge gikk inn for å la homofile få rett til å adoptere. Og det er faktisk ikke så rent lite alvorlig!

Så kan man spørre om det hadde vært rett å ofre de største adopsjonslandene for at homofile skulle få en teoretisk rett til å adoptere... For stebarnsadopsjon er jo noe helt annet, og den endringen ble jo gjort for en del år siden (meg bekjent så har Anne Holt adoptert ungen sin?).

Men nå har jo Sverige for mange år siden lovfestet homofiles rett til å adoptere, og helt uten konsekvenser mht landene de adopterer fra. Så akkurat det er ikke et problem lengre. Men det ryktes faktisk at en av årsakene til at Kina har strammet inn på reglene, og ikke lengre tillater enslige å adoptere, er at det var litt vel mange homofile som adopterte som enslige. Noe som man kan diskutere etikken i, når en må signere papirer der man sier at man IKKE er homofil når man søker som enslig til Kina. Og det er jo fryktelig trist om en gruppe mennesker nå har ødelagt mulighetene for en annen gruppe mennesker til å bli foreldre...

Jeg har ingen problemer med å si at jeg tidligere var mot at homofile skulle få en teoretisk rett til å adoptere på bekosting av hetrofiles faktiske rett til å adoptere. Det betyr ikke at jeg er mot homofili eller synes at homofile skal ha færre rettigheter enn hetrofile. Men jeg var i mot en lovendring som kunne hindre meg å få barn. Særlig når den lovendringen ikke ville føre til at homofile faktisk fikk adoptere barn.

Egoistisk? Helt klart. Kjempeegoistisk. Men ikke mer egoistisk enn de homofile som ønsket seg en skinnrettighet (for det er faktisk dessverre det det er ) på bekostining av andres muligheter til å bli foreldre.

Når adopsjon er det eneste alternativet man har til å bli foreldre, og man desperat ønsker seg barn, så kan man ikke tillate seg å være storsinnet på andres vegne .

I en ideell verden hadde homofile hatt samme mulighet til å bli foreldre som hetrofile. Men dessverre er ikke verden ideell . Og jeg må dessverre innrømme at jeg ikke var stor nok til å ville avstå fra å få barn, for å kjemoe for de homofiles rettigheter .

Gammel 12-05-07, 22:04   #37
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Jeg syns at like rettigheter er det eneste riktige. Man kan ikke forvente at adopsjonlandene skal snu over natten, men de kommer nok dit de også, hvertfall ettersom flere og flere vestlige land vil tillate adopsjon.

Gammel 12-05-07, 22:12   #38
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns at like rettigheter er det eneste riktige. Man kan ikke forvente at adopsjonlandene skal snu over natten, men de kommer nok dit de også, hvertfall ettersom flere og flere vestlige land vil tillate adopsjon.

Jeg er selvfølgelig helt enig i prinsippet, men som sagt så sliter jeg litt med å være det i praksis, om det skulle føre til at en annen gruppe hadde mistet sin rettighet. Sorry, jeg er rett og slett ikke så stor at jeg klarer å ofre mine muligheter til å få barn. Eller var ikke er vel mer rett å si . Nå har jo svenskene vist at landene kom med falske trusler. Så da er jeg jo selvfølgelig enig i at homofile bør få lovfestet mulighet til å adoptere .

Jeg beundrer dem som er så store at de i sin tid var for, selv om det kunne få konsekvenser for egne muligheter til å få barn. Det var ikke jeg . Men ærlig er jeg i det minste .

Gammel 12-05-07, 22:13   #39
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Å tillate homofile vil jo ikke bare gjelde ved utenlandsadopsjon, men de vil vel også ha muligheten til å adoptere norske barn.
Nå vet jeg ikke hvordan det er når det gjelder fosterbarn, men om det ikke er tillatt nå vil jo lovforslaget åpne for det også.

At de får adoptere partnerens barn er jo også VELDIG viktig.

At andre land setter sine krav til hvem som får adoptere fører i dag til ekskludering av homofile, men det i seg selv er jo ikke noen grunnr til at vi skal gjøre det.
At mange andre nekter en ting er jo ikke det samme som at da er det greit.
Og med tid og stunder kan det jo hende at flere land endrer mening.

Gammel 12-05-07, 22:19   #40
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Norske barn som ikke er stebarn og lignende, dvs barn som gis opp ved fødsel, ligger på ca 5 i året, maks 10. Dvs at jeg tror et homofilt par ikke vil stille så sterkt på det nåværende tidspunkt når det gjelder å få foreldreretten til disse barna.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:15.