Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Hva slags type ved bør vi bruke i peisen?

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-01-14, 16:47   #21
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva slags type ved bør vi bruke i peisen?

Jeg sa ikke at det var noe galt med teoretisk kunnskap. Absolutt ikke.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-14, 18:13   #22
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

I praksis er det jo vanligvis bjørk og furu man kan velge mellom, siden det er det langt de fleste vedselgere leverer. At det finnes andre treslag som egner seg bedre eller dårligere som ved, blir i de fleste tilfeller bare kunnskap med teoretisk verdi.

Alle kjøper ikke ved, Teo. Noen tar traktoren og kjører ut i skogen sin og hogger de trærne de vil. (Eller har familiemedlemmer som gjør sånt for dem. )

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-14, 18:39   #23
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

Alle kjøper ikke ved, Teo. Noen tar traktoren og kjører ut i skogen sin og hogger de trærne de vil. (Eller har familiemedlemmer som gjør sånt for dem. )

Da håper jeg de hugger kristtorn.

Gammel 12-01-14, 21:02   #24
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Da håper jeg de hugger kristtorn.

Kanskje jeg skal legge inn bestilling på kristtorn? Da blir jeg nok populær.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-14, 20:35   #25
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror det ligger en biznizidé i dette, jeg. Kan vi ikke lansere produktet "Juleved"? Så pakker vi sekker med kristtorn i sekker med julemotiv. "Vidunderlig varm ved som lukter Betlehem." Tilleggsidé er å la restprodukter gå til å lage hvite sjakkbrikker. (Fun fact - de lages nemlig av kristtorn!) Etter at Magnus Carlsen klarte å overbevise oss om at sjakk er en sport sitter jo halve Norge over sjakkbrettet hjemme, og butikkene klarer ikke oppdrive nok sjakkspill. Kristtorn, folkens! Dette blir jo stort!!!

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-14, 20:40   #26
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har sett overskrifta på denne tråden lenge og tenkt "hæ? Finnes det flere typer ved?". Nå leser jeg mens jeg fyrer med - tadaaa! - gammel material. Tror det har vært en fjøs.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-14, 20:41   #27
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Må moderere. Det er litt ny material også, bjelker og kledning kanskje. Finner det ikke i brennverditabellen.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-14, 21:04   #28
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Må moderere. Det er litt ny material også, bjelker og kledning kanskje. Finner det ikke i brennverditabellen.

Bjelker og kledning er vel ofte gran eller furu, og begge de finnes da i tabellen.

Gammel 16-01-14, 00:06   #29
Røyskatt
Fullverdig medlem

Røyskatt sin avatar

Medlem siden: Jun 2013
Røyskatt har et hav av muligheter foran seg
Standard

Her jeg bor selges bigbags etc med bjørk, furu og gran. Har alltid tidligere kjøpt bjørk, men etter megaoppussing i heimen knep jeg litt på pengene og kjøpte furu. Min konklusjon er at det fungerer akkurat like greit så lenge den er god og tørr. Vil ikke uttale meg om kvistorn, for jeg får ikke lov til å hugge svigersene sin for testing.

Men kledningsrestene våre fra i sommer funket også godt.

Røyskatt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-14, 11:09   #30
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Note, her.

Og forresten kan man her på sørlandet helt fint bestille ihvertfall ren eikeved.

Yes. Det er det vi gjør. Det koster litt mer, men det er jo virkelig fin ved da.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:48.