|
Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#121 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Meatfree Monday - 2013: Vi prøver på nytt!
Takk for tips! Skal lagres til senere anledning. Jeg går for daal og chapati i morgen.
![]() |
![]() |
#122 |
Tidsklemt
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Meatfree Monday - 2013: Vi prøver på nytt!I dag ble det blomkålsuppe. Jeg har aldri lagd dette før, men gjør det gjerne igjen.
![]() |
![]() |
#123 |
Textrovert
|
![]() Sv: Meatfree Monday - 2013: Vi prøver på nytt!Jeg lagde shepards pie med sopp i går.
![]() |
#124 |
Tja...
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Meatfree Monday - 2013: Vi prøver på nytt!Jeg kom over denne i butikken i går.
![]() |
#125 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Meatfree Monday - 2013: Vi prøver på nytt!Jeg prøvde meg på å lage en grønnsakslasagne i går. Det var utrolig mye jobb, og hadde sikkert blitt enda bedre enn den ble hvis jeg faktisk hadde husket å legge i lasagneplatene.
![]() |
![]() |
#126 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Meatfree Monday - 2013: Vi prøver på nytt!Denne ukens kjøttfrie middag blir kikertkarbonader i dag. Ikke helt sikker på tilbehøret, men hvertfall litt salat og muligens potetmos eller fullkornspasta.
![]() |
![]() |
#127 |
Yes, we can!!
|
Hvis du ikke får tak i ricotta (det er en ferskost) kan du lage en som duger like bra selv: Varm opp melk til kokepunktet (jeg har brukt helmelk, vet ikke om det er nødvendig). Tilsett en og en dråpe edikk til det plutselig skiller seg. Når det har skilt seg helt, hell over i et dørslag eller en sil dekket av et gullende rent håndkle. La renne godt av, og klem ut væsken. Voila! Ost! (Tilsett salt og pepper etter smak)
![]() |
#130 |
Livsnyter
|
Oj, dette må jeg prøve. |
![]() |
![]() |
![]() |
#131 |
Slow reader
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Meatfree Monday - 2013: Vi prøver på nytt!Jeg har sluttet å spise kjøtt, nyttårsforsett, så nå skal jeg lese tråden og få gode ideer. Sist redigert av Nelly Nickers : 14-01-14 kl 17:48. |
![]() |
![]() |
![]() |
#132 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() Sv: Meatfree Monday - 2013: Vi prøver på nytt!Denne tofuen funker også nydelig som erstatning for tacokjøtt. Jeg bruker den ofte, tilsetter litt mer krydder, spesielt spisskummen. Ei venninne hadde den med seg i et utdrikningslag der vi skulle ha tacobuffet, og tofuen forsvant fortere enn kjøttdeigen, alle var helt gale, og de fleste var kjøttetere og hadde aldri smakt tofu før. Kjempesnadder.
![]() |
#133 |
Flawsome
Medlem siden: Aug 2011
![]() Sv: Meatfree Monday - 2013: Vi prøver på nytt!Etter råd her inne, har jeg begynt å bruke litt tofu som erstatning for kjøtt, og det fungerer, mot alle mine odds og sammenlignet med det jeg har fått servert av tofu før, utmerket! Før hadde jeg kun erfaring med svigermors kalde tofu "rett fra boks", og jeg trodde aldri jeg skulle komme til å spise tofu mer, men så feil kan man ta. |
![]() |
![]() |
![]() |
#134 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() Sv: Meatfree Monday - 2013: Vi prøver på nytt!Ja, det har vist seg at de aller fleste som har sagt til meg at de ikke liker tofu, har spist det rått, eller uten noe som helst krydder osv. Haha, ikke rart de ikke liker det, det smaker jo ingenting! Det er også stor forskjell på silketofu og fast tofu. Silketofu er mer som karamellpudding i konsistensen og passer til desserter og lignende der det skal moses. Fast tofu kan skjæres i skiver og biter, og marineres, stekes osv. Jeg lager alt mulig av tofu og det smaker fantastisk. Bacon og eggerøre (altså facon og scrambled tofu) er noe av det jeg lager aller mest, ungene digger det også. Serverte det til noen kolleger, og de var nesten sjokkerte over hvor godt det var, og egentlig hvor nært det var "originalen".
![]() |
#136 |
Bør lage seg en tittel selv
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Meatfree Monday - 2013: Vi prøver på nytt!Vi hadde masse kjøttfri dager i 2013, og det blir det i år også. I dag blir det rødbetsuppe, noe jeg synes kler -17 grader. :brr:
![]() |
|
|