Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Glitterchicks film- og musikkforum

Filmomtale: Min nabo Totoro

Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-04-07, 17:56   #1
Benmurphy
-

Medlem siden: Oct 2006
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Filmomtale: Min nabo Totoro

Min nabo Totoro
Regi: Hayao Miyazaki, Japan, 1988, Norsk tale, Medietilsynet:Tillatt for alle

I anlending det fine påskeværet (her i Oslo er det sol) har jeg tatt med junior på kino og sett Hayao Miyazakis Min nabo Totoro fra 1988.

Filmen handler om en far som flytter inn i et gammelt hus på landet sammen med sine to døtre for å være nærmere moren, hvis langvarige sykehusopphold forhåpentligvis går mot slutten. Barna møter, særlig når de er svært trøtte eller sover, magiske skapninger i huset og i skogen rundt.

Filmens beskriver flott undring over, og begeistring for, naturen, og den omhandler også barnas frykt for å bli forlatt og for sykdom og død på en fin måte. Filmen er spennende men ikke skummel, og stemningen i filmen som helhet er hyggelig og trygg. Fireåringen syns riktignok tittelrollen var svært skummel, men det skyldes nok mer hans generell skepsis til store gap fulle av tenner og svært dype stemmer, enn at Totoro egentlig er særlig skremmende. Hans oppsummering: "Litt skummel og litt morsom".

Den har tematiske likheter med Chihiro og heksene, men jeg syns denne virker mer tilgjenglig for et europeisk publikum. Begge har også trekk felles med Alice's Adventures in Wonderland.

Denne filmen er et lite mesterverk. Det norske lydsporet er godt, selv om oversettelsen høres ut til å halte en smule innimellom. Filmen vises også på japansk med norsk tekst. Ta med mann og barn og benytt sjansen til å se denne på kino nå.

Ben "down the rabbit hole" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-07, 18:10   #2
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Filmomtale: Min nabo Totoro

Det skal vi absolutt gjøre. Vi liker Studio Ghibli-filmer. (Vi så nylig Kiki's Delivery Service med ungene her hjemme, og det var stor suksess, tross japansk tale, engelsk teksting og nokså provisorisk hjemme-dubbing.)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-07, 18:22   #3
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det skal vi!

Jeg liker Hayao Miyazaki godt og har Prinsesse Mononoke og Nausicaä of the Valley of the Winds fra før av, synes det er kult at de eldre filmene kommer på kino.

Gammel 09-04-07, 20:00   #4
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi så den i dag, og jeg må bare slutte meg helhjertet til Benmurphys anbefaling. Den var faktisk et godt hakk bedre enn jeg hadde forventet. Nydelig, fokusert og ganske hjerteskjærende historie. Nydelig tegnet – nostalgisk fra Japan på 50-tallet, og en veldig overbevisende treåring. Og kostelige og absurde Totoro og den vanvittige kattebussen. Filmen var også midt i blinken for vår snart-fireåring, som lo og grøsset på alle de rette stedene, men som erklærte bestemt at hun var altfor stor til å bli redd for brølende Totoro-er med masse svære tenner. Hun skulle nok ønske at kattebussen fantes på ordentlig. Generelt virket det som om filmen traff de fleste barna i salen veldig godt, det var ganske elektrisk stemning i salen, en skikkelig film-er-best-på-kino-opplevelse!

Gammel 09-04-07, 23:04   #5
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring

Gremli Skremli sin avatar

Hvor: På rette sida av elva
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Denne vil jeg se! Kanskje jeg t.o.m tar med barnet.

ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo
Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-07, 07:41   #6
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Gremli Skremli, her.

Denne vil jeg se! Kanskje jeg t.o.m tar med barnet.

Jeg tror du vil ha stor glede av den uten barnet også.

Gammel 13-05-07, 16:54   #7
Frost
Bør lage seg en tittel selv

Frost sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Tromsø
Frost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg og 4 åringen så denne i dag. Vi hadde en hel filmsal helt for oss selv.

Filmen var helt nydelig.
Både jeg og guttungen storkoste oss.
Ikke "en" gang spurte han om ikke filmen var ferdig snart. Det gjør han som oftest når han er på kino.

Takk til Ben som anbefalte denne.

Anbefales virkelig! Denne må dere bare få med dere.

Frost er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:31.