|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?En del av det jeg leser om i blogginnlegg mangfoldiggjort og likt på fb er lite relevante som innlegg mot KS. Noe av det jeg har lest er innlegg som heller burde vært meldt inn som hms-saker og evt meldinger til Arbeidstilsynet. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Permakulturell
|
Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?
Det er viktig å huske på. At man har et valg.
|
|
|
#3 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?Oppfordrer Utdanningsforbundet til å publisere oppsigelsesbrev i media? |
|
|
|
|
|
#4 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Nei, ikke til oppsigelsesbrev i media. Men de oppfordrer til å skrive på facebook, blogger, i aviser, etc. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Jamning
Medlem siden: Jun 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Er ikkje det ein god ting å oppfordra til å publisera i sosiale media? Det er jo "kanal" nummer ein for å nå ut til massene.
|
|
|
#6 |
|
Leser
|
Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?Jeg har nå lest en del om dette (+ tråden her) og jeg ser egentlig ikke problemet? Det de blir sagt er at lederen (rektor) skal kunne forvalte tiden til sine arbeidstakere (lærerne).
|
|
|
#7 |
|
i tåkeheimen
|
Problemet trenger ikke være rektor, men trang kommuneøkonomi. Hvis budsjettene kuttes ytterligere (noe vi ser eksempler på mange steder nå) vil rektor bli presset til å øke antall undervisningstimer per lærer. Noe som igjen vil føre til mindre tid til for- og etterarbeid, altså dårligere undervisning.
|
|
|
#8 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Dette skjønner jeg lite av. Har du inntrykk av at jeg legger skjul på hva jeg egentlig mener? |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Jamning
Medlem siden: Jun 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nei på ingen måte! Då har eg nok ordlagt meg dårleg.
|
|
|
#10 |
|
|
|
|
|
|
|
|
#11 |
|
Fartsfantom
|
Nei, det er ikke politisk ukorrekt å si ifra om arbeidsforhold. Jeg har ikke opplevd det i hvert fall. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Det er i hvert fall ikke noen tradisjon for å gjøre det. Jeg vet svært lite om hms-rutiner og ingen ting om avviksrapportering på skolen min, der jeg har jobbet siden 2002. Godt mulig det finnes mer enn det jeg vet om, men det er ikke noe vi blir informert om. Jeg burde selvsagt etterspørre det, men jeg har aldri hatt en arbeidsgiver som har drevet med avviksrapportering og har dermed ikke visst at det var noe som er relevant for arbeidsplassen min. Pinlig, ja, men jeg har trodd det var snakk om avik av typen fysiske ulykker som eventelt skulle rapporteres.
|
|
|
#13 |
|
Fartsfantom
|
Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?Det har ikke jeg hørt noe om at Utdanningsforbundet gjør - oppfordre til oppsigelsesbrev, men til saklige leserinnlegg med fokus på konsekvenser og da særlig konsekvenser en eventuell avtale (etter KS sitt ønske) vil få for elever. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
maler
|
Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?Det er jo et poeng å holde trykket oppe også. De burde bare instruere litt om hvordan man skriver.
|
|
|
#15 |
|
Ser lyst på livet
|
Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?Jeg tenker at nå når spesialskolene skal legges ned, vil det kreve ekstra mye av alle i skolen. Ekstra tid til forberedelse, tilsteværelse og oppfølging. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
stoffavhengig
Medlem siden: Mar 2009
Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?Vi har utvidet tilstedeværelsestid ift det den sentrale avtalen har fastsatt, og er på jobb 08-15.30 mandager og 08-15 resten av uka. Nettopp for å sikre samarbeid og møter.
|
|
|
#17 |
|
Er frisk!
|
Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?Vi har 35 timers tilstedeværelsesplikt, men vet ikke helt når timene er lagt. Alle er på jobb fra åtte til fire eller lenger uansett. Men vi har som sagt kontor til hvert team. (Dog ikke fungerende nett siste måneden, det er mildest talt nokså håpløst).
|
|
|
|
#18 |
|
i tåkeheimen
|
Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?Tilstedeværelsestid er ikke noe problem der jeg jobber, heller. "Alle" er på jobb til 15.30 eller lenger uansett. Der jeg jobbet før var det dårligere arbeidsforhold, små pulter, trangt, dårlig luft. Da tok jeg gjerne PC og bøker med hjem tidligere når jeg hadde mulighet.
|
|
|
#19 |
|
i tåkeheimen
|
Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?Som det er nå, har rektor allerede mulighet til å binde tid på arbeidsplassen for å sikre tid til samarbeid, i samråd med plasstillitsvalgt. Det gjøres mange steder der det er OK kontorplasser før lærerne.
|
|
|
#20 |
|
navnet sjemmer ingen
Medlem siden: Sep 2006
Og steder der man sitter som sild i tønne. Sukk! |
|
|
|
![]() |
|
|