Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-01-14, 23:22   #1
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Men jeg er uenig i at leger som ikke kan stille opp med riktig alt folk måtte be om bør finne seg noe annet å gjøre. Det vil gjelde veldig mange av oss. Men da på et litt annet plan enn dette.

.

Helt uenig. Da trenger de ikke være fastleger, de kan være barneleger, øyeleger og det meste annet. De fleste leger er ikke fastleger. De er offentlig ansatte, og da må man gjøre den jobben man skal.

Jeg har kjipe ting i min offentlige jobb, men kan vitterlig ikke reservere meg mot det. Selv om folk sitter på kontoret mitt og gråter fra tid til annen.

Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-14, 23:32   #2
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Helt uenig. Da trenger de ikke være fastleger, de kan være barneleger, øyeleger og det meste annet. De fleste leger er ikke fastleger. De er offentlig ansatte, og da må man gjøre den jobben man skal.

Jeg har kjipe ting i min offentlige jobb, men kan vitterlig ikke reservere meg mot det. Selv om folk sitter på kontoret mitt og gråter fra tid til annen.

Gjør du ting du mener er helt feil i din jobb? Det gjør jeg virkelig ikke altså. Men som sagt blir det på et helt annet plan enn dette som jeg ikke greier å forstå at er en sak en gang. Jeg står i etiske minefelt på ukentlig basis, det finnes ingen enkle, klare løsninger på noe av det. Man må manøvrere så godt man kan og søke råd der det ikke går. Og merker man at man ikke håndterer noe kan det være riktig å gi saken videre. Det er ikke alltid det mest riktige er det minst kjipe heller. Sånn sett. Noe av den jobben man skal gjøre er å stå i vanskelige situasjoner som har med liv og død å gjøre. Du får ikke noen mennekser som fungerer maskinelt nok i slike situasjoner til at de er med på hva som helst tror jeg. Og i såfall er de nok ikke av den sorten som bør gjøre den jobben i utgangspunktet.

Gammel 28-01-14, 23:55   #3
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Gjør du ting du mener er helt feil i din jobb?.

Ja, selvsagt, hvis det står i lovverket at det er en del av jobben min. Stadig vekk. Liker jeg ikke det, får jeg finne meg noe annet. Dette er tilogmed noe som ofte blir spurt om på jobbintervjuer i den slags jobber jeg er kvalifisert for, hvordan man takler å få beskjed om å gjøre noe man er helt imot. Takler man det dårlig, vil man mest sannsynlig ikke fpr jobben, da vil man bli ansett som en svært vanskelig arbeidstaker man ikke ønser å ha som ansatt.

Gammel 28-01-14, 23:57   #4
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Standard

Jeg står i etiske minefelt på ukentlig basis, det finnes ingen enkle, klare løsninger på noe av det. Man må manøvrere så godt man kan og søke råd der det ikke går.

Man slik er jo ikke abortsakene, der kvinnene faktisk har krav på å få utført slike aborter det her er snakk om. En soleklar løsning finnes: gi dem det de ber om.

Gammel 29-01-14, 00:04   #5
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Man slik er jo ikke abortsakene, der kvinnene faktisk har krav på å få utført slike aborter det her er snakk om. En soleklar løsning finnes: gi dem det de ber om.

Ja, som sagt skjønner jeg ikke hva som er saken akkurat der. Jeg skjønner veldig godt at man ikke vil utføre aborter, men jeg skjønner ikke at man ikke vil informere og peke.

Gammel 29-01-14, 10:42   #6
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg står i etiske minefelt på ukentlig basis, det finnes ingen enkle, klare løsninger på noe av det. Man må manøvrere så godt man kan og søke råd der det ikke går. Og merker man at man ikke håndterer noe kan det være riktig å gi saken videre. Det er ikke alltid det mest riktige er det minst kjipe heller. Sånn sett. Noe av den jobben man skal gjøre er å stå i vanskelige situasjoner som har med liv og død å gjøre. Du får ikke noen mennekser som fungerer maskinelt nok i slike situasjoner til at de er med på hva som helst tror jeg. Og i såfall er de nok ikke av den sorten som bør gjøre den jobben i utgangspunktet.

Jeg synes dette var godt skrevet. Det skiller en del oppgaver i helsevesenet fra min. Det handler om liv eller død, og det er mange ganger det ikke er noen fasit eller en "riktig" eller "feil" måte å gjøre det på.

Men jeg mener altså at å henvise til abort er en oppgave som fastleger ikke kan velge bort. Her er loven/kvinners rett klar. Og det er som en -ea- og andre har nevnt steder der det ikke finnes legesentere. Det finnes én lege. Det er ingen kollega som kan overta henvisningsjobben på en smidig måte. Hvis denne legen er en "treneringslege", kan det ha store konsekvenser. Derfor mener jeg at er du fastlege, må du akseptere at dette er en del av jobben din som du ikke kan velge bort.

Gammel 29-01-14, 10:55   #7
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Jeg mener at hvis dette er noe som har blitt praktisert av fastleger i mange år, er det ikke en lovendring eller "reservasjonsrett" vi trenger, men konsekvenser for de legene som ikke utfører jobben sin. Så svart-hvitt er det for meg.

Ja, her er jeg også. Dette gjør meg så sint! "Nei, vi har brutt loven i så mange år vi, at nå syns vi rett og slett at det burde bli lov".

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Det snakkes hele tiden om at det er bare å gå til en annen lege. Mange steder i landet er det ingen annen lege å gå til.

Ikke sant? Det ser man jo i Bø, men en hel haug med leger som verken vil henvise til abort eller sette inn spiral, og de andre fastlegene er fulle.

Det er så mye som blir krøllete med denne loven. Tenk på unge jenter som automatisk har mors fastlege. Kanskje mor ikke har noe problem med å ha en lege som ikke vil henvise, ergo er datteren stuck med denne legen. Dette er en lov som i hovedsak kommer til å gå ut over "svake grupper"; unge, folk som av ulike årsaker har vansker med å sette seg inn i systemet og folk som bor på steder der det ikke er plenty med leger å velge i.

(og jeg mener ikke at folk på små steder er en svak gruppe, altså. Men jeg regler med at dere greier å la være å lese meg med vrangbrillene på. )

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:10.