Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-01-14, 11:04   #1
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?

Hvorfor er egentlig legeforeningen for?

Gammel 29-01-14, 11:08   #2
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Av samvittighetshensyn. De mener at siden dette har vært gjort så lenge allerede, og da helseministeren sa at dette ville de ikke lenger tillate, så ville de ha beskyttelse i en lov som tillot dem det.

Men legeforeningen har vært splittet på dette, altså.

http://legeforeningen.no/Fagmed/Nors...ervasjonsrett/

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-14, 13:27   #3
Benmurphy
-

Medlem siden: Oct 2006
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg håper det er fordi de er nyttige idioter som ikke faktisk overskuer hvor alvorlig det er å lovfeste uthuling av retten til selvbestemt abort; i denne omgang ved å åpne for at fastleger kan trenere for abortsøkende.

Jeg håper også at debatten vi heldigvis har fått bidrar til at flere i Legeforeningen ser gjennom samvittighetsbløffen og skifter mening om dette.

Ben "angrier by the hour" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-14, 15:45   #4
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Jeg håper det er fordi de er nyttige idioter som ikke faktisk overskuer hvor alvorlig det er å lovfeste uthuling av retten til selvbestemt abort; i denne omgang ved å åpne for at fastleger kan trenere for abortsøkende.

Jeg håper også at debatten vi heldigvis har fått bidrar til at flere i Legeforeningen ser gjennom samvittighetsbløffen og skifter mening om dette.

Jeg også, jeg er kjempesint over dette og mener de fastlegene som tillater seg dette burde få mistet hjemmelen sin på dagen, for det som er den egentlige meningen er å gjøre det litt jævligere for den som søker.

Annet eksempel: Om det blir lovmessig rett til eutanasi i Norge hadde jeg reservert meg mot å utføre det. Å nekte å henvise burde jeg ikke ha lov til.

Gammel 30-01-14, 00:23   #5
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg også, jeg er kjempesint over dette og mener de fastlegene som tillater seg dette burde få mistet hjemmelen sin på dagen, for det som er den egentlige meningen er å gjøre det litt jævligere for den som søker.

Annet eksempel: Om det blir lovmessig rett til eutanasi i Norge hadde jeg reservert meg mot å utføre det. Å nekte å henvise burde jeg ikke ha lov til.

Jeg er nok også der. Tror jeg. Men jeg er blitt så rund i kantene med årene at jeg kjenner at heller ikke dette er svart-hvitt for meg. Eller jo. Jeg har en grense. Og den går nok omtrent der vi er nå tror jeg. Lindre slik at det forkorter livet - ja, absolutt. Gi medisiner med det formål å avslutte liv, det greier jeg ikke, selv om jeg absolutt kan se at det finnes tilfeller der det kan være riktig det også.

Med abort er jeg der at jeg har tenkt og tvilt meg frem til at jeg synes at fri abort er riktig. Og jeg blir overbevist om at det er riktig når jeg leser debattfeltene i visse aviser. Når vi først godtar at det finnes situasjoner hvor det er greit å avslutte livet til et foster er det i hvertfall ingen som er nærmere til å ta den avgjørelsen enn barnets mor, jeg tenker med gru på nemder bestående av fanatikere. Det betyr ikke at jeg synes at abort er noe bra i seg selv. Jeg har valgt bort gynekologi som fag delvis på grunn av at jeg ikke ville greie å utføre et sånt inngrep. Men alt rundt går det jo ikke an å trekke seg fra selv om det er vanskelig. Og disse fastlegene har knapt noen rolle i det hele tatt, jeg skjønner ikke greia. Jeg tror faktisk at det dreier seg om en samvittighetssak for dem, men jeg synes samvittigheten er på bærtur, for dette er faktisk ikke deres valg å ta. Det er endel slike tilfeller i medisinen der man står i forklare-og-trøste-rollen og det er pasienten som skal velge.

Gammel 30-01-14, 07:13   #6
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Jeg liker at Høyre-ordførerne gjør opprør. Erna får det tøft en stund nå. Det er grenser for hvor mye usaklig man skal finne seg i.

Hvis noe positivt kommer ut av dette, så håper jeg at det betyr at disse legene mister veldig mange pasienter. Men jeg er ikke sikker på at det vil virke sånn.

Og jeg er helt enig i den hakekors-retorikken. Det er helt sammenlignbart for meg.

Jeg tror ikke Høyre aner rekkevidden av den politiske kostnaden de må ta for dette idiotiske samarbeidet med KrF. De burde ha ryggrad sånn som Venstre. Særlig med tanke på at de ikke behøvde KrF for et flertall.

Gammel 30-01-14, 11:58   #7
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Hva mener du med samvittighetsbløff?

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-14, 12:08   #8
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg vil anta at han mener at forskjellen på å skrive under på en begjæring selv og å sende kvinnen til naboen som skriver under på begjæringen utgjør en svært liten prinsipiell forskjell.
Jeg er personlig motstander av abort. Det betyr at jeg aldri selv vil kunne greie å gjennomføre en abort, med mindre mitt eget liv var i svært stor fare.
Jeg er alikvel inbitt motstander av denne reservasjonsretten og sjokkert inn til margen over at dette faktisk kan bli en realitet.

Det rokker ved en av kvinner mest grunnleggende rettigheter. Nemlig muligheten til å velge bort barn. Selv om denne reservasjonsretten bare skal gjelde abortbegjæring, så er det de samme legene som ikke vil sette inn spiral, ikke vil skrive ut resept på p-piller og ikke vil henvise lesbiske til kunstig befruktig.
Skal lure på om de har samme holdning til å henvise menn til sterilisering?

Dette er mørkemenn som ALDRI bør få annleding til å møte en sårbar kvinne.

Jeg greier ikke å se en eneste formidlende omstendighet her. Og jeg er egentlig abortmotstander. Men det finnes bare ingen andre alternativer.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-14, 12:17   #9
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Jeg vil anta at han mener at forskjellen på å skrive under på en begjæring selv og å sende kvinnen til naboen som skriver under på begjæringen utgjør en svært liten prinsipiell forskjell.

Jeg er enig i konklusjonen din, det var ordet jeg reagerte på.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-14, 13:35   #10
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg ser det også som en samvittighetsbløff, at de legene som reserverer seg, så er det mer muligheten til å kunne utrykke fordømmelse som er greia mer enn at de mener at de egentlig utfører en synd dersom de henviser til sykehus.

Gammel 30-01-14, 14:17   #11
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 357
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg ser det også som en samvittighetsbløff, at de legene som reserverer seg, så er det mer muligheten til å kunne utrykke fordømmelse som er greia mer enn at de mener at de egentlig utfører en synd dersom de henviser til sykehus.

Her er jeg også. Jeg klarer ikke med min beste vilje å se at det skal kunne gi samvittighetsfrihet å be kollegaen gjøre det man anser seg selv å være moralsk hevet over. For meg er det en bløff og skinnhellighet og en skam å skulle påbrope seg å ikke ville skrive under på en begjæring på venge av kvinnen. Hvis man tror på en allmektig og fordømmende Gud er det temmelig merkelig å tro at man slipper unna fodømmelse og samvittighetskonflikt ved å be andre om å gjøre drittjobbene for seg.

Det blir litt som når jeg var liten og søsteren min var enda mindre og hun klemte fingeren sin og sa: Si det, da! Si det! Si det! SI det! mens hun hoppet gråtende rundt og holdt seg rundt fingeren. Hva da?! sa jeg. Faen, vel! sa hun.

Jeg er også lei av at det kalles henvisning. Det er ikke det.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-14, 15:41   #12
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Det er på ingen måte enighet innenfor legeforeningen at det er greit at fastleger reserverer seg mot å henvise.

Men vi har da noen religiøse intolerante egosentriske skittullinger som driver stråmannsargumentasjon ut fra scenarier som "Men om man har bare en av mange leger på et kontor så må det da være greit å delegere slikt til de andre, så lenge det ikke går ut over pasienter" og så er krangelen på om hva som går ut over pasienter.

Og jeg er helt enig med Wasim Zahid, du kan reservere deg mot å utføre inngrepet. Det får være nok.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:53.