|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?Hvorfor er egentlig legeforeningen for?
![]() |
#2 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?
Av samvittighetshensyn. De mener at siden dette har vært gjort så lenge allerede, og da helseministeren sa at dette ville de ikke lenger tillate, så ville de ha beskyttelse i en lov som tillot dem det.
![]() |
#3 |
-
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg håper det er fordi de er nyttige idioter som ikke faktisk overskuer hvor alvorlig det er å lovfeste uthuling av retten til selvbestemt abort; i denne omgang ved å åpne for at fastleger kan trenere for abortsøkende. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Mother of Dragons
|
Jeg også, jeg er kjempesint over dette og mener de fastlegene som tillater seg dette burde få mistet hjemmelen sin på dagen, for det som er den egentlige meningen er å gjøre det litt jævligere for den som søker.
![]() |
#5 |
maler
|
Jeg er nok også der. Tror jeg. Men jeg er blitt så rund i kantene med årene at jeg kjenner at heller ikke dette er svart-hvitt for meg. Eller jo. Jeg har en grense. Og den går nok omtrent der vi er nå tror jeg. Lindre slik at det forkorter livet - ja, absolutt. Gi medisiner med det formål å avslutte liv, det greier jeg ikke, selv om jeg absolutt kan se at det finnes tilfeller der det kan være riktig det også.
![]() |
#6 |
Off the map.
|
![]() Sv: Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?Jeg liker at Høyre-ordførerne gjør opprør. Erna får det tøft en stund nå. Det er grenser for hvor mye usaklig man skal finne seg i.
![]() |
#7 |
Ringskrømt
|
Hva mener du med samvittighetsbløff? |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
can-jur
|
Jeg vil anta at han mener at forskjellen på å skrive under på en begjæring selv og å sende kvinnen til naboen som skriver under på begjæringen utgjør en svært liten prinsipiell forskjell.
![]() |
![]() |
#9 |
Ringskrømt
|
Jeg er enig i konklusjonen din, det var ordet jeg reagerte på. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Mother of Dragons
|
Jeg ser det også som en samvittighetsbløff, at de legene som reserverer seg, så er det mer muligheten til å kunne utrykke fordømmelse som er greia mer enn at de mener at de egentlig utfører en synd dersom de henviser til sykehus.
![]() |
#11 |
Panzerekstremfeminist
|
Her er jeg også. Jeg klarer ikke med min beste vilje å se at det skal kunne gi samvittighetsfrihet å be kollegaen gjøre det man anser seg selv å være moralsk hevet over. For meg er det en bløff og skinnhellighet og en skam å skulle påbrope seg å ikke ville skrive under på en begjæring på venge av kvinnen. Hvis man tror på en allmektig og fordømmende Gud er det temmelig merkelig å tro at man slipper unna fodømmelse og samvittighetskonflikt ved å be andre om å gjøre drittjobbene for seg.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Mother of Dragons
|
Det er på ingen måte enighet innenfor legeforeningen at det er greit at fastleger reserverer seg mot å henvise.
![]() |
|
|