Sv: Kunst og håndverk og barn
Opprinnelig lagt inn av rine, her.
Ville du sagt det samme om matte? Norsk? Engelsk? Deltakelse teller ikke i noe fag lenger. 
Det å forstå konsepter og sammenhenger er vel rimelig avgjørende for å gjøre det bra i engelsk, norsk og matematikk, er det ikke? Og det er det samme jeg mener at er viktig i K&H. Jeg kan f. eks. gi et eksempel i forhold til oljestifttegningen som sønnen min kom hjem med, der var det åpenbart at de nå jobber med hvordan man setter sammen farger og bruker det aktivt for å få en effekt og hvordan man bruker ulike virkemidler i tegningen (sirkler, streker, plassering av objekter) til å gjøre tegningen mer spennende og visuelt tiltalende. Dette er jo gode ting å måle på, synes jeg. Har eleven forstått disse teknikkene og effektene? Bruker eleven disse virkemidlene aktivt? Forstår eleven hva disse virkemidlene vil gjøre med tegningen? Kan eleven relatere disse virkemidlene til virkemidler som blir brukt i kunst, arkitektur, design?
Jeg prøver på ingen måte devaluere K&H (eller gym, for den del). Jeg mener det er et viktig fag, for det danner grunnlag for veldig mange ferdigheter man trenger "i den virkelige verden". Jeg bare sier at det er mer utfordrende å sette karakter på enkelte deler av faget enn f. eks. matematikk, hvor ting er veldig rett/galt. Da er det kanskje mer riktig å sammenligne med hvordan man vil evaluere norsk, jeg vet ikke?