|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Er det moralsk verre å abortere ett av to foster (tvillinger) enn ett av ett?
Men hvem skulle bestemme hvor grensen mellom "medisinsk" og "orker ikke" går? Bekkenløsning slik at du ikke kan gå i svangerskapet? Først "ok" ved "rullestol i årevis"? Kaste opp i 9 måneder? Ille nok først om man for eksempel var innlagt på sykehus med hyperemesis gangen før?
|
|
|
#22 |
|
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er det moralsk verre å abortere ett av to foster (tvillinger) enn ett av ett?Jeg spekulerer på høyt nivå, og tror denne "nyheten" er spadd opp av abortmotstandere, for å sette hele loven på prøve. Det var det første jeg tenkte på! |
|
|
|
|
|
#23 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Er det moralsk verre å abortere ett av to foster (tvillinger) enn ett av ett?Jeg tror det som gjør det verre for meg, rent emosjonelt, er at det blir helt åpenbart at dette er seleksjon. Og jeg kan ikke forestille meg at jeg ville klart å se på den ene tvillingen uten å briste i gråt ved tanken på den jeg valgte bort.
|
|
|
#24 |
|
har tatt seg sammen
|
Sv: Er det moralsk verre å abortere ett av to foster (tvillinger) enn ett av ett?Jeg stritter i mot - uten at jeg helt kan se hvorfor.
|
|
|
#25 |
|
maler
|
Sv: Er det moralsk verre å abortere ett av to foster (tvillinger) enn ett av ett?
Gode spørsmål det der altså, og det er helt sikkert en veldig vanskelig situasjon å være oppi. Jeg synes det er vanskelig å si noe om hva man bør og ikke bør. Jeg ser på abort som å ta liv, likevel er jeg for fri abort, delvis fordi vi har bestemt oss i samfunnet for at det finnes situasjoner der det er riktig å avslutte svangerskap, og da mener jeg at det er kvinnen selv som er den eneste som kan ta det valget.
|
|
|
#26 |
|
Glamorøs
|
Ja, det er der jeg er også. Og jeg merker at jeg nikker til gode argumenter på begge sider, og greier ikke å veie dem opp mot hverandre.
|
|
|
#27 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: Er det moralsk verre å abortere ett av to foster (tvillinger) enn ett av ett?Følelsesmessig er det en forskjell for meg.
|
|
|
#28 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Er det moralsk verre å abortere ett av to foster (tvillinger) enn ett av ett?For meg som i utgangspunktet ser på abort også som å ta et potensielt liv (men som prinsipielt har landet på at jeg ikke kan argumentere overbevisende nok for det til at det kan bli bærende for det andre kvinner skal måtte leve med), så blir det å abortere ett av to en så sterk synliggjøring av det man faktisk gjør. Det barnet som får leve blir jo en slags manifestasjon av det som ble fjernet. Samme dato, kanskje samme gener.
|
|
|
#29 |
|
Semiaktiv
Hvor: Trondheim
Ville du klare det med "vanlige" søsken da? Se på det ene barnet, og tenke på lillesøster/lillebror, evt storesøster/storebror som du valgte bort?
|
|
|
#30 |
|
kan tilsettes alkohol
|
Sv: Er det moralsk verre å abortere ett av to foster (tvillinger) enn ett av ett?Der det er medisinske grunner til det skjønner jeg at det er lov med fosterreduksjon. Gjelder dette også ved mors helse? Altså at det ikke er tilrådelig at mor gjennomgår et tvillingsvangerskap?
|
|
|
#31 |
|
Epikur
|
Candy sier det jeg tenker. Og Java.
|
|
|
#32 |
|
maler
|
Sannhet med modifikasjoner, det blir vurdert opp mot risiko for gjenværende tvilling også.
|
|
|
#33 |
|
Men først, kaffe!
Sv: Er det moralsk verre å abortere ett av to foster (tvillinger) enn ett av ett?Jeg kan også kjenne på det Candy sier, men endel andre inspill i debatten spiller på høyverdige grunner for abort kontra mindre bra grunner til abort. Hvem skal bestemme hvilke grunn som er god nok, og vil vi ha en abortlov som blander seg inn i den gravides avgjørelse på dette planet? Sist redigert av emm : 03-02-14 kl 15:43. |
|
|
|
|
|
#34 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Det er vanskelig å si, jeg har heldigvis aldri vært nødt til å ta det valget. Men jeg tror jeg hadde synes det var vanskeligere, uten at jeg har erfaring med tvillinger selv. I mitt hode ser jeg for meg at jeg hadde sett den aborterte tvillingen som en skygge hele tiden; en liten genetisk kloning (for alle tvillinger er jo eneggede kloninger for oss som ikke har noen) som nå hadde vært ett år, lært å gå, begynt på skolen.
|
|
|
#35 |
|
kan tilsettes alkohol
|
For meg er den potensielle faren for tvilling nr 2 (eller 1, alt ettersom du ser det) grunn nok til å ikke åpne for abort av tvilling uten medisinsk grunn.
|
|
|
#36 |
|
Leser
|
Det er vel akkurat dette man reagerer på. Hvis folk tar en "vanlig" abort, kan man alltid tenke seg grunner til det: Feks At man har så problematisk forhold til barnefar at man føler at det er umulig å bære frem barnet. Ved abort av bare ett barn faller veldig mange "akseptable" (for meg) grunner til abort bort, og det er sikkert derfor jeg reagerer mer emosjonelt på dette enn vanlig abort.
|
|
|
#37 |
|
Glamorøs
|
Jeg syns ikke man bør åpne for dette i Norge, utover det som allerede er tillatt. Jeg tenkte mer utifra et fordømmelsessynspunkt av disse fire som har fått gjort det i Spania.
|
|
|
#38 |
|
Yes, we can!!
|
Men da gir du "gjenlevende" tvilling høyere verdi enn den som tas bort, gjør du ikke?
|
|
|
#39 |
|
Mother of Dragons
|
Jeg er enig dersom den andre tvillingen kan bli skadd. Men dersom det er sånn at det den andre tvillingen risikerer å også bli abortert, og det er innenfor grensen, så bør det vel ikke ha noe å si for regelverket vel?
|
|
|
#40 |
|
Semiaktiv
Hvor: Trondheim
Det er vel enda større fare for tvilling2 hvis begge aborteres, for å si det litt flåsete, og det er jo uproblematisk i henhold til loven om fri abort. Så sånn sett kan man jo snu på det, og si at man faktisk lar den ene leve. Bør det være forbudt å la den ene leve?
|
![]() |
|
|