|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
Jo flere jo bedre...
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er det moralsk verre å abortere ett av to foster (tvillinger) enn ett av ett?
Er det så mange som mener det, da? Hvis du har valgt å beholde barnet i magen, bør du også være klar til å beholde barna hvis det er flere. Mener jeg. |
|
|
|
|
|
#62 |
|
Shake it out!
|
Sv: Er det moralsk verre å abortere ett av to foster (tvillinger) enn ett av ett?
Enig. Jeg skulle ønske at antall aborter gikk drastisk ned. Jeg er sterk tilhenger av retten til selvbestemt abort, men skulle ønske det var vesentlig sterkere fokus på alternativene til abort, inkludert adopsjon samt tiltak som kan gjøre det mulig å beholde barnet. Men at det skal være mer moralsk høyverdig å si at man ikke orker å få barn, enn at man ikke orker å få to barn, den ser jeg ikke.
|
|
|
#63 |
|
Leser
|
Poenget er vel at det å abortere bare ett av to foster automatisk eksluderer en det grunner for abort, og derfor opplever mange (også jeg) denne type abort som "dårligere begrunnet" (eventuelt "feil begrunnet").
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell Sist redigert av him : 03-02-14 kl 21:12. Årsak: estetisk? Etisk, selvfølgelig! Så mange feil, så kort tid |
|
|
|
|
|
#64 |
|
Peppy!
|
Sv: Er det moralsk verre å abortere ett av to foster (tvillinger) enn ett av ett?Jeg synes det Katta skriver, om at å selektere bort et foster er en form for aktiv dødshjelp, er et sterkt argument. Selv om vi er for fri abort er det viktig å sette en grense et sted. Kanskje er dette en grense for hva som er etisk akseptabelt. Fordi det er en seleksjon. |
|
|
|
|
|
#65 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Sv: Er det moralsk verre å abortere ett av to foster (tvillinger) enn ett av ett?I artikkelen jeg leste, mener jeg legen sa det var 20 % sannsynlig at det andre fosteret også ville dø. Jeg er for øvrig ikke veldig sjokkert over hva "norske kvinner" gjør. Det finnes så mange rare folk i verden, folk gjør jo feks de utroligste slemme ting mot sine barn. At noen svært få (ca en i året!!) aborterer et friskt foster på en spansk klinikk overrasker meg ikke voldsomt, og jeg reagerer på vinklingen om "hva norske kvinner gjør". |
|
|
|
|
|
#66 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Er det moralsk verre å abortere ett av to foster (tvillinger) enn ett av ett?Spørsmålet i HI er jo om det er moralsk verre. Da svarer jeg ja. |
|
|
|
|
|
#67 |
|
kan tilsettes alkohol
|
Jeg tror du er inne på noe når det gjelder det følelsesmessige.
Du har en god formulering ang "ønsker ikke en graviditet" vs "ønsker ikke flerlinggravditet". Det er en stor forskjell, og for meg et skritt mot seleksjon, som jeg synes er uheldig.
|
|
|
#68 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Sv: Er det moralsk verre å abortere ett av to foster (tvillinger) enn ett av ett?Jeg kjenner for øvrig en høyt utdannet barnekjær dame som kun ønsket seg ett barn. Hun ble planlagt gravid med to, og forteller selv at det første hun spurte om var om det var mulig å fjerne en av dem. Og hun la til (til oss som hørte på) at hun var helt seriøs, for hun fikk helt panikk ved tanken på tvillinger og hun bare gråt og gråt og nesten besvimte. Svaret hun fikk på ul var at det gikk ikke, så hun fikk jo begge barna. Det gikk jo veldig bra (noe alle vi andre skjønte med en gang, for hun er en ressurssterk person). Jeg antar denne umiddelbare panikkfølelsen hos noen varer lengre enn hos henne, og da antar jeg at noen da kkanskje vil fjerne det ene hvis man finner ut at slik mulighet finnes. |
|
|
|
|
|
#69 |
|
5barns mamma
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() |
Jeg må bare sitere. |
|
|
|
|
|
#70 |
|
finner ut av mye
|
Enig med Harriet her.
Er det virkelig sånn at det som regel er jævlig å være gravid med tvillinger?
|
|
|
#71 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Samme her. Var ikke noe særlig verre enn første svangerskap da jeg ventet en. Begge svangerskapene mine har vært lette.
|
|
|
#72 |
|
Sviiisj!!
|
Sv: Er det moralsk verre å abortere ett av to foster (tvillinger) enn ett av ett?Jeg har ikke gjort meg opp noen mening om akkurat dette før. Jeg tenker som Pepper og Java skriver er klokt. Hensikten med fri abort er å sikre kvinner rett til å bestemme om hun vil være gravid eller ikke, ikke grader av gravid eller hvem som befinner seg der inne, litt klønete formulert. Det er klart at flerlinger byr på mer risiko, mer arbeid etter fødselen, og mer sjokk. Men man kan aldri vite hvor mye risiko og arbeid bare én kan føre med seg også.
|
|
|
#73 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Sv: Er det moralsk verre å abortere ett av to foster (tvillinger) enn ett av ett?Det er noe med å velge mellom sine barn som skurrer for meg, rasjonelt eller ikke. |
|
|
|
|
|
#74 |
|
Må man ha en tittel?
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Er det moralsk verre å abortere ett av to foster (tvillinger) enn ett av ett?Jeg er for abort inntil 12. svangerskapsuke, men kjenner at det ikke gjelder når man snakker om å velge vekk en tvilling. Abort er en mulighet vi har når det overhodet ikke er mulig å skulle være gravid og få barn. Ikke for å velge antall. Ser det høres rart ut, men jo...jeg tenker slik.
|
|
|
#75 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Er det moralsk verre å abortere ett av to foster (tvillinger) enn ett av ett?Hva med trillinger? Gjelder det samme der, at hvis du er skikket til å ta deg av barn generelt, så klarer du også å ta deg av tre? (Spør, siden det var et konkret eksempel der et par ble intervjuet, som hadde blitt gravid med trillinger og fått fjernet to av fostrene i Danmark).
|
|
|
#76 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Er det moralsk verre å abortere ett av to foster (tvillinger) enn ett av ett?Jeg tenker at abortloven må være som den er, men jeg synes ikke det er moralsk riktig av den grunn å ta abort fordi det ikke passer med barn. Ergo synes jeg heller ikke det er moralsk riktig å ta livet av ett av to eller to av tre fostre fordi det ikke praktisk passer så godt med flere barn på en gang. |
|
|
|
|
|
#78 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Er det moralsk verre å abortere ett av to foster (tvillinger) enn ett av ett?http://www.nrk.no/norge/fjernet-to-a...tre-1.11513907
|
|
|
|
#79 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Jeg har lest at det antallet har gått ned og at det er veldig sjeldent nå pga at man ikke lenger setter inn flere enn to embryo ved IVF/ICSI. |
|
|
|
|
|
#80 |
|
En som trener
|
Men skjer det ikke i Andre Land (TM) pga uforsvarlig bruk av Pergotime? |
|
|
|
![]() |
|
|