Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-02-14, 21:03   #1
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?

Jess! Det virker jo ikke akkurat dom de har hatt en samlet legestand bak seg, for å si det mildt.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-14, 22:21   #2
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jess! Det virker jo ikke akkurat dom de har hatt en samlet legestand bak seg, for å si det mildt.

Nei, det er jo det jeg sier, det jobbes i bakgrunnen på flere hold for å få det opp igjen. Det ble kuppet sist med tilforlatige formuleringer så foreningen ble nok tatt på senga.

De aller aller fleste leger mener det samme som meg, at det får jammen være måte på tøys og oppfatter det som en uthuling av abortretten som kvinner har.

En annen ting er jo det at leger står i kjempevanskelige moralske dilemma hele tiden. Å sende en henvisning til en prosedyre som noen andre skal utføre er bare piss at det plager en lege. Hvordan i helsike greier du å gjøre jobben din ellers, i andre sammenhenger hvor det er mye mer grått og shady hva som er rett?

Gammel 03-02-14, 22:25   #3
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Nei, det er jo det jeg sier, det jobbes i bakgrunnen på flere hold for å få det opp igjen. Det ble kuppet sist med tilforlatige formuleringer så foreningen ble nok tatt på senga.

De aller aller fleste leger mener det samme som meg, at det får jammen være måte på tøys og oppfatter det som en uthuling av abortretten som kvinner har.

En annen ting er jo det at leger står i kjempevanskelige moralske dilemma hele tiden. Å sende en henvisning til en prosedyre som noen andre skal utføre er bare piss at det plager en lege. Hvordan i helsike greier du å gjøre jobben din ellers, i andre sammenhenger hvor det er mye mer grått og shady hva som er rett?

Og det er det skumleste med denne saken synes jeg. Vi har virkelig behov for å bli trodd når vi flagger at vi ikke greier å stå i en sak og trenger hjelp. Dette undergraver det behovet og det blir lett sånn at man burde valgt noe annet enn legeyrket dersom man ikke er følelsesløs superhelt som greier alt og takler alt og er nøytral på alle kanter. Det blir helt feil, og jeg synes det er synd at noe jeg oppfatter som en filleting skal få slike ringvirkninger.

Gammel 03-02-14, 22:30   #4
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Og det er det skumleste med denne saken synes jeg. Vi har virkelig behov for å bli trodd når vi flagger at vi ikke greier å stå i en sak og trenger hjelp. Dette undergraver det behovet og det blir lett sånn at man burde valgt noe annet enn legeyrket dersom man ikke er følelsesløs superhelt som greier alt og takler alt og er nøytral på alle kanter. Det blir helt feil, og jeg synes det er synd at noe jeg oppfatter som en filleting skal få slike ringvirkninger.

Ja, veldig bra formulert.

Jeg er så sint på den gjengen at jeg har virkelig lyst å skrangleriste dem og brøle "Slutt å gjør deg til!"

Jeg tror vi har valgt rett spesialiteter ut fra temperament, katta. Du er diplomatisk og jeg er *litt* mer brutal og direkte

Gammel 03-02-14, 22:33   #5
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg lurer på en ting:
Har fastleger rett til å nekte å skrive ut resept på p-piller, sette inn spiral osv? At dette også er praksis for en del, synes jeg også er problematisk.

Gammel 03-02-14, 22:38   #6
Katta
maler

Katta sin avatar

Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, veldig bra formulert.

Jeg er så sint på den gjengen at jeg har virkelig lyst å skrangleriste dem og brøle "Slutt å gjør deg til!"

Jeg tror vi har valgt rett spesialiteter ut fra temperament, katta. Du er diplomatisk og jeg er *litt* mer brutal og direkte

Jeg har veldig riktig spesialitet. (Du har vel skjønt hvorfor det ble plan b og ikke gyn som var plan a. Men jeg kan være ganske militær i kampens hete. Tro det eller ei).

Gammel 03-02-14, 22:42   #7
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg har veldig riktig spesialitet. (Du har vel skjønt hvorfor det ble plan b og ikke gyn som var plan a. Men jeg kan være ganske militær i kampens hete. Tro det eller ei).

Det tror jeg absolutt på. Når mine mannlige kollegaer breker seg til og mener ar det er få kvinner i vår spesialitet "fordi det er for tøft" så sier jeg at det er bullshit og at de tøffeste vurderingen er i gyn og ped og der er også vaktbelastningen knallhard. Vår jobb er psykisk tung på helt annet vis.

Gammel 03-02-14, 22:46   #8
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Det tror jeg absolutt på. Når mine mannlige kollegaer breker seg til og mener ar det er få kvinner i vår spesialitet "fordi det er for tøft" så sier jeg at det er bullshit og at de tøffeste vurderingen er i gyn og ped og der er også vaktbelastningen knallhard. Vår jobb er psykisk tung på helt annet vis.

Ok, dagens dumme spørsmål og avsporing: Hva er psykisk tungt i deres jobb?

Vi har tøff vaktbelastning ja. Jeg går tredelt, og da kan du jo se for deg sommerferien. Men jeg synes det er meningsfylt å stå i vanskelige situasjoner etisk hvor min rolle enten er å bestemme i uklart terreng eller å informere andre best mulig slik at de kan ta valg de selv kan stå for. Lange, tunge prosesser som gjør at man blir ganske ydmyk. Det er svært lite som er svart-hvitt.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:05.