Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-02-14, 13:14   #101
Frøydis
stoffavhengig

Frøydis sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?

Det er noe av det beste som er skrevet av en lærer om dette. Virkelig.

Gammel 08-02-14, 13:49   #102
Nasse
Fartsfantom

Nasse sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 30
Nasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det KS vil er ikke 45 uker, fast arbeidstid, osv, men å fjerne leseplikten. Det er der pengene ligger. Det er der de kan spare penger. Alt har med økonomi å gjøre, og bare det. Hvis KS fjerner leseplikten, må vi alle jobbe mer - ha flere undervisningstimer, flere grupper slik at vi får dårligere tid til å forberede oss. Hvis KS fjerner den ubundne tida, altså den tida en lærer styrer over selv, den tida en lærer får tid til å forberede seg, til etterarbeid, rettinger mm, vil undervisninga bli dårligere, elever lærer mindre bare fordi læreren vil ikke få tid til å forberede seg, til å vurdere godt nok. Da blir det bunkesnuing, synsing, ingen vurdering for læring, og mye mer. En elendig skole blir det. Det er ganske alvorlig i mine øyne.

En kan spørre seg hva skal man med skolen? Hvorfor har man skole? Skal ikke opplæringa være best mulig? Eller tar jeg feil her?

Når det gjelder etterutdanning så er det selvsagt at arbeidsgiver må ha et ord med i laget, men arbeidstakeren må føle det er nyttig også. Kursdagene (før: planleggingsdagene) er utrolig unyttige. Det er mye vissvass og misbruk av tid og kompetanse.

Nasse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-14, 13:56   #103
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Skriver lærere avviksmeldinger når ting ikke går opp? Hvor gode rutiner er det på å dokumentere sånt?

Det er lærere hos oss (vgs) som har prøvd å kjøre fast arbeidstid for seg selv, dvs. fordele 43,5 timer på 5 dager og være på jobb 8,7 timer fem dager i uka, og ikke gjøre noe hjemme. Det var primært lærere med "rettetunge" fag, og alle ga opp etter noen måneder fordi det hopet seg opp med retting de ikke fikk unna.

Avviksmelding vet jeg ikke hva er; det er ikke noe som finnes i vårt system såvidt jeg vet, men å ta det opp med ledelsen gjennom de rette kanalene førte ikke til noe annet enn et kurs i selvledelse for alle ansatte som vi fortsatt vitser om fordi det var fullstendig skivebom i forhold til behovene våre (og ja, de aller fleste gikk til kurset med åpent sinn, vel vitende om at etterpå ville vi ha enda mer retting fordi vi ble pålagt å gi elevene våre opplegg de kunne jobbe med på egen hånd mens vi var på kurs - og sånt må tas inn og vurderes hvis det skal bli gjort ). Så disse lærerne er tilbake til det som er vanligst hos oss; 7-8 timer på jobb hver dag og kvelds- og helgearbeid i tillegg. Det er helt klart skolen som kommer godt ut av regnskapet her, og den eneste måten å endre det på er å gjøre en eller flere deler av jobben dårligere. Det er ikke noen løsning å leve med.

Gammel 08-02-14, 15:34   #104
slaraffen
litt gøy på håret

slaraffen sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
slaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt likt
Standard

Denne artikkelen er skrevet av en avisredaktør:
http://mobil.lofot-tidende.no/nyhete...ebook&ns_fee=0

Dette er vel det jeg frykter kan skje. Om KS sitt forslag om 45 ukers arbeidsår skal gi oss mer tid med elevene, så synes jeg nesten at elevene bør være på skolen når lærerne er der. Altså bør skoleåret utvides. Om skoleåret utvides, så må lærerne få færre timer i uka for at tiden de skal ha sammen med elevene ikke bare blir tid, men kvalitetstid. Godt forberedte timer, og med tid til å rette alt som rettes skal innenfor rimelig tid. Om de fjerner leseplikten, må man være forberedt på at elevene kan risikere å få tentamenene de hadde i desember rettet i løpet av det som nå er vinterferien. Noe sent i forhold til karaktertermin i januar, men shit happens?

Gammel 08-02-14, 15:48   #105
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Men ville det blitt dårligere skole om du fikk fast arbeidstid og redusert antall undervisningstimer?
Å føre timer på etterarbeid og forberedelse er ikke en lett sak arbeidstidspolitisk.
Da må det i tilfelle utarbeides norm for forventet tidsbruk.
Lærere har (i likhet med sånne som meg) veldig ulikt innsteg i jobben, ulikt arbeidstempo og veldig ulik måte å gjøre ting på. Ved timeføring uten strikte retningslinjer vil man lett kunne få "timesamlere". Man kan nesten uansett hvor lang tid man bruker rettferdiggjøre timebruken sin.

Skriver lærere avviksmeldinger når ting ikke går opp? Hvor gode rutiner er det på å dokumentere sånt?

Avviksmelding? Aldri hørt om. Har du mye å gjøre tar du i bruk netter og helger, det er sånn det går rundt.

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-14, 16:04   #106
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teflona, her.

Avviksmelding? Aldri hørt om. Har du mye å gjøre tar du i bruk netter og helger, det er sånn det går rundt.

Hvis det er gjentakende at lærerne sitter oppe om nettene og jobber og sprenger grensen for arbeidstiden bør det avviksmeldes. Det er en sak for vernetjenesten.

Å jobbe kveld og natt og ta igjen jobbing utenfor kontortid er i og for seg ganske vanlig, men om man reagerer og lider så bør man finne fram hms-håndbok og melde avvik .

Det er kun dokumentasjon og skriftliggjøring som blir hørt. Derfor også spørsmålet lengre oppe om referat fra medarbeidersamtale.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-14, 16:07   #107
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Det føres ikke referat fra medarbeidersamtalene hos oss. Skal det det?

Avviksmelding finnes ikke - vi har fått utdelt 1687,5 timer i året til å gjøre jobben vår på, og det er vårt ansvar å få det til. At svært mange ikke gjør det, bør synliggjøres - det er jeg enig i, og jeg kommer til å gå inn for at vi teller timer neste år slik at vi får dokumentert den faktiske tidsbruken.

Gammel 08-02-14, 16:16   #108
Guava

Guava sin avatar

Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Det føres ikke referat fra medarbeidersamtalene hos oss. Skal det det?

Avviksmelding finnes ikke - vi har fått utdelt 1687,5 timer i året til å gjøre jobben vår på, og det er vårt ansvar å få det til. At svært mange ikke gjør det, bør synliggjøres - det er jeg enig i, og jeg kommer til å gå inn for at vi teller timer neste år slik at vi får dokumentert den faktiske tidsbruken.

Jeg er vant til at medarbeidersamtale skal refereres. I veldig mange virksomheter (veldig rart om ikke det gjelder skole) skal medarbeidersamtaler følge en mal som arbeidstaker skal være kjent med.
Referatet etter medarbeidersamtaler er viktig med tanke på oppfølging videre.

Det er nesten så jeg ikke ser vitsen med en medarbeidersamtale i det hele tatt dersom det bare blir snakking. Hvis det skrives referat skjerper det både arbeidstaker og arbeidsgiver.

Gammel 08-02-14, 16:25   #109
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Hvis det er gjentakende at lærerne sitter oppe om nettene og jobber og sprenger grensen for arbeidstiden bør det avviksmeldes. Det er en sak for vernetjenesten.

Å jobbe kveld og natt og ta igjen jobbing utenfor kontortid er i og for seg ganske vanlig, men om man reagerer og lider så bør man finne fram hms-håndbok og melde avvik .

Det er kun dokumentasjon og skriftliggjøring som blir hørt. Derfor også spørsmålet lengre oppe om referat fra medarbeidersamtale.

Jeg vil tro at man da får høre at man er lite effektiv og at man må jobbe raskere.

Gammel 08-02-14, 16:27   #110
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Standard

Jeg har heller aldri sett noe referat fra medarbeidersamtaler. Tviler på at det skrives.

Gammel 08-02-14, 16:31   #111
Guava

Guava sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Teflona, her.

Jeg vil tro at man da får høre at man er lite effektiv og at man må jobbe raskere.

Ja det kan hende, men det er to parter i den saken. Du må kunne redegjøre for tidsbruken din og om arbeidsgiver mener at du jobber for sakte bør det tas opp hva som er forventet tidsbruk på oppgavene. Hvis arbeidsgiver mener at du må sette opp tempo og du ikke klarer det så bør vel hms inn.

Det jeg mener er at jeg synes det virker som om skoler har ledelses og kulturutfordringer. Ryddighet og dokumentasjon kan være en måte å bli bevisst situasjonen.

Gammel 08-02-14, 16:34   #112
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Når det gjelder elever dokumenterer jeg til jeg blir blå. Krav fra ledelsen.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-14, 16:38   #113
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Standard

Jeg har til dags dato aldri blitt spurt av en leder om jeg har tid nok til jobben. Det forventes at man tar seg tid dersom det er nødvendig og det er forsåvidt greit med tanke på at vi får avspasering. Men du har rett i at det mangler dokumentasjon, selv om jeg tror at det blir vanskelig mht til den ubundne tida. Her er det mange faktorer som spiller inn.

Gammel 08-02-14, 18:03   #114
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det skremmer meg egentlig litt at dette er vanskelig å forstå for mange. KS sier at lærerne skal ha mer tid med elevene (mer undervisning), mer tid til etterutdanning, mer tid til samarbeid - men ikke mindre tid til for- og etterarbeid. De nekter konsekvent å si noe om hva vi skal gjøre mindre av.

Er det bare meg som ser at regnestykket ikke stemmer?

Nei. Det er veldig kjent for å si det sånn. Selv om jeg ikke er lærer, helsevesenet drives med samme retorikk.

Gammel 08-02-14, 18:35   #115
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Nei. Det er veldig kjent for å si det sånn. Selv om jeg ikke er lærer, helsevesenet drives med samme retorikk.

Det tviler jeg ikke på. Og jeg stiller opp hvilken som helst dag for å støtte leger, sykepleiere og hjelpepleiere som har altfor mange oppgaver på alt for lite tid.

Gammel 08-02-14, 19:06   #116
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Frøydis, her.

Det er allerede lærermangel i Norge, og dette fører kun til at unge blir skremt fra yrket. Det er så mye negativ fokus i media, at jeg er livredd for fremtiden. Erna snakker så pent om drømmelæreren, men dette fører kun til at gode lærere rømmer fra yrket og nye potensielle lærere finner på noe annet. Jeg kan ikke være med på at skolen går til grunne.

I klassen min (grunnskolelærerutdanning 5-10) er vi en hel haug som har søkt andre studier til høsten. Noe frafall er det jo alltid, men om alle som har søkt noe annet begynner der de har søkt, vil vi ha over 70% frafall i vårt kull.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-14, 19:15   #117
Nasse
Fartsfantom

Nasse sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 30
Nasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg vil tro mange av de offentlige instanser innen helse, skole, veg, politi mm drives etter samme retorikk.

Nasse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-14, 19:15   #118
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

I klassen min (grunnskolelærerutdanning 5-10) er vi en hel haug som har søkt andre studier til høsten. Noe frafall er det jo alltid, men om alle som har søkt noe annet begynner der de har søkt, vil vi ha over 70% frafall i vårt kull.

Jeg anbefaler deg virkelig å finne noe annet, ja. Angrer for tiden på yrkesvalget mitt og kommer ikke til å anbefale barna mine å bli lærere.

Gammel 08-02-14, 19:18   #119
Anne C

Anne C sin avatar

Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg anbefaler deg virkelig å finne noe annet, ja. Angrer for tiden på yrkesvalget mitt og kommer ikke til å anbefale barna mine å bli lærere.

Jeg angrer på ingen måte yrkesvaget mitt, til tross for hva som kanskje venter. Jeg kunne ikke hatt et bedre yrkesliv enn det jeg har hatt. Til høsten er det 20 år siden jeg startet å jobbe som lærer, og jeg håper inderlig at jeg kan fortsette med det jeg liker mest av alt i lang tid fremover.

Anne C er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 08-02-14, 19:20   #120
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For meg er det neppe noe alternativ å bli noe annet. Dette har vært målet siden jeg gikk i 1. klasse i 92. Jeg har søkt på barnehagelærerutdanning, det kan jeg nok også leve godt med, men...

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:06.