Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

En mann ved navn Ove

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-08-13, 12:01   #1
Cumulus
Bør lage seg en tittel selv

Cumulus sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Cumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smart
Standard

En mann ved navn Ove

Jeg har begynt på den boken. Kommer ikke helt innpå den, synes den er litt kjedelig skrevet.... jeg synes ikke språket er så bra, rett og slett. Blir den bedre etterhvert? Er det verdt å presse seg litt for å komme inn i den?

Cumulus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-13, 12:17   #2
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En mann ved navn Ove

Jeg leser denne nå og ler høyt, men for meg har boken en igjenkjennelseseffekt.

Gammel 11-08-13, 12:22   #3
Manga

Manga sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østfold
Manga er populærManga er populærManga er populærManga er populærManga er populærManga er populær
Standard

Litt kjedelig til tider, men jeg ler også godt innimellom. Jeg leser den på svensk, mulig den norske oversettelsen er dårligere språkmessig. Alt i alt er den en fin bok synes jeg.

Gammel 11-08-13, 13:02   #4
kharadra
Aktiv

Medlem siden: Oct 2007
kharadra er litt kul
Standard

...

Sist redigert av kharadra : 11-01-16 kl 16:12.
kharadra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-13, 13:13   #5
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg synes boka er fantastisk, leste den i juni. Lo høyt mange ganger. Jeg synes ikke språket var dårlig.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-13, 13:48   #6
apan
I mål

apan sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har også lest den nettopp. Jeg likte den, både morsom og rørende,men jeg syntes ikke den var fullt så fantastisk som mange hevder.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-14, 21:52   #7
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Jeg leser den nå. Jeg ler så jeg griner, jeg kjenner mange som er som Ove. Jeg synes nettopp språket, når det beskriver personen Ove med alle "utlendinger og alt mulig" og "ikke en jævla ... som gjør ... nå for tiden" er så utrolig beskrivende for typen. Jeg synes det er en varm skildring av et menneske som ikke helt finner seg til rette, og som klamrer seg til regler og hvordan ting burde være for ikke å miste grepet på tilværelsen. Også den store kjærligheten til kona.

Jeg har ikke kommet så langt, men koser meg inderlig med boka.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-14, 00:47   #8
astrid_d
Superduperaktiv

astrid_d er populærastrid_d er populærastrid_d er populær
Standard

Synes boka er bra, lo høyt for meg selv innimellom.

astrid_d er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-14, 01:21   #9
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hørte den på lydbok. Fantastisk stemme på oppleseren! Enig i at språket er "enkelt", men det gjorde seg fint på lydbok i alle fall. (Jeg opplever ikke delikat språk som en høydare på lydbok heller. Hvis jeg leser veldig vakkert språk hender det at jeg leser over 2 og 3 ganger. Går tilbake, leser saktere etc På lydbok fungerer dette dårlig)

Gammel 13-02-14, 08:57   #10
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg likte den ikke noe særlig. Jeg leste den ikke så lenge etter at jeg leste Hundraåringen, og jeg følte at forfatteren nærmest desperat prøvde å etterligne skrivestilen i denne. Jeg leste boken på norsk, men tror den hadde fungert bedre på originalspråket. Dessuten lot jeg meg ikke sjarmere av Ove.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-14, 08:58   #11
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg liker ikke Ove fordi han minner meg om så mange gamle grinebitere jeg vet av. Og nei, de er IKKE sjarmerende og gode på bunnen. Så jeg ble nærmest litt provosert over at man liksom bare skulle le hele hans oppførsel vekk.

Gammel 13-02-14, 09:59   #12
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Jeg liker ikke Ove fordi han minner meg om så mange gamle grinebitere jeg vet av. Og nei, de er IKKE sjarmerende og gode på bunnen. Så jeg ble nærmest litt provosert over at man liksom bare skulle le hele hans oppførsel vekk.

Man blir irritert over hele gubben første delen av boka, men så snur han jo på en måte etterhvert og får ufrivillig venner som gjør at verden blir litt snudd for hans del. Tilbakeblikkene på livet hans gir jo en forståelse av hvorfor han har blitt sånn og jeg synes det er både morsomt språk og mange episoder som er komiske.

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 13-02-14, 10:01   #13
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Standard

Mulig jeg er farget av min egen livshistorie, men i mine øyne var det ingenting med Ove og Oves fortid som var god nok unnskyldning for den miserable oppførselen hans.

Gammel 13-02-14, 10:08   #14
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Standard

Mulig jeg er farget av min egen livshistorie, men i mine øyne var det ingenting med Ove og Oves fortid som var god nok unnskyldning for den miserable oppførselen hans.

Du er nok farget og det er jo forståelig.

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 13-02-14, 11:17   #15
Cumulus

Cumulus sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Cumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg liker ikke Ove fordi han minner meg om så mange gamle grinebitere jeg vet av. Og nei, de er IKKE sjarmerende og gode på bunnen. Så jeg ble nærmest litt provosert over at man liksom
are skulle le hele hans oppførsel vekk.

Helt enig. Og jeg synes også at boken var kjdelig og dårlig skrevet. Kan ikke fatte all hausingen.

Cumulus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-14, 12:17   #16
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg opplever ikke Ove som en "virkelig" person, litt krøkket fortalt, men i god litteratur tror du på karakterene, du gråter når de skades, du blir glad når de seirer, du blir sint når de er ekle, du forelsker deg i dem(!). Denne boken har ikke en slik litterær kvalitet, så for meg har ikke Ove noe med "virkelige mennesker" å gjøre. Boken er god og underholdende, på samme måte som jeg kan lese GOT og ikke blunke en gang når spedbarn slaktes ned, det er ikke virkelig, ikke ekte og urelatert til virkeligheten.

Hadde Ove vært en virkelig, levende person hadde han vært en drittsekk.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:24.