Sv: Spinnoff: må ditt barn lese boka før dei får sjå filmen? Kvifor/kvifor ikkje?
Som så ofte her inne er det interessant hvordan man oppfatter det man selv gjør og det andre gjør på så ulike måter. Jeg tar det med meg og tenker på det.
Jeg oppfatter det vel egentlig hverken som press eller lokking, men som en "vanlig" måte å forholde seg til filmer og tv-serier som er basert på litteratur. Det er ikke det at jeg mener at film er et dårligere medium enn en bok. Men at dersom det er boken som er originalmaterialet så er det fornuftig å lese den først. I tillegg til at det som oftest er mer historie i boken, fordi det kan fortelles på en annen måte enn i en film. Og, jeg holder på at det er trist om det er den forkortete versjonen av historien som er den barn kjenner og ikke det som jeg oppfatter som den "ordentlige" altså boken.
Jeg er ikke veldig prinispiell på dette. Storesøster er glad i å lese, men lettskremt når det gjelder film, så for henne har det alltid vært en fordel å kjenne historien først. Lillesøster er ikke særlig glad i å lese og har heller ikke lyst til å få lange bøker lest høyt for seg og hun er i tillegg lettskremt på film, så det har aldri vært et spørsmål om å få se disse filmene.
Akkurat nå leser jeg Ringenes Herre høyt for storesøster. Og vi skal se filmene sammen etterpå. Sannsynligvis en dag lillesøster ikke er her, fordi hun ikke kommer til å ha lyst til å se filmene. For lillesøster, som er 10, leser jeg Mormor og de åtte ungene. Fordi det er de bøkene hun har lyst på. Barn er forskjelilge.
|