|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Rett til utdanning for utviklingshemmedeDet gis i liten grad tilpasset opplæring i høyere utdanning, selv for de som kommer inn på relativt ordinær måte. Du kan ta det på lengre tid, ha hjelpemidler/alternative eksamener. Men studier med karakter som dokumenterer ferdigheter/kunnskap har like vurderingskriterier for alle. |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Rett til utdanning for utviklingshemmedeEin del av problemet er nok at det ein kaller tilpassa undervisning på vidaregåande dessverre i mange tilfeller er tilpassa skulen/ fylkeskommunen, og ikkje eleven.
![]() |
#24 |
Textrovert
|
![]() Sv: Rett til utdanning for utviklingshemmedeSom mor til et barn som er høytfungerende innen autismespekteret, klarte jeg bare å skumme denne tråden. Jeg kjenner at jeg blir kvalm og trist ved tanken på at sønnen min skal sitte og dille på et dagsenter når han blir voksen. Men samtidig så orker jeg rett og slett ikke å sette meg inn i alternativene ennå. Foreløpig er det vanskelig nok å vite hvordan vi skal gjøre det mht. ungdomsskolen. Så når det gjelder enda lenger frem i tid, velger jeg å være litt sånn foreløpig:
![]() |
#25 |
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Rett til utdanning for utviklingshemmedeDen enen nevøen til mannen min endte med å gå det samme året så og si om igjen i fire år når han gikk på videregående. Det var det tilpassede opplegget han fikk. Han er høyt fungerende, men faller mellom på alle områder. Han har tatt litt skole og kurs privat, men han kan ikke ta eksamen, det klarer han ikke. Han er nå 26 år, og det finnes ikke noe jobb til han. Han fungerer ikke sammen med andre på en vernet bedrift, der er han for høyt fungerede og trives ikke, men han kan heller ikke jobbe i en "vanlig" bedrift, det klarer han ikke. Veldig trist å se hvor lite hjelp han får til å finne noe å gjøre med mening i. |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Medlem siden: Jul 2012
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Rett til utdanning for utviklingshemmedeTakk for bidrag alle sammen. Jeg startet denne tråden fordi jeg hadde en følelse av at jeg trengte en realitetsorientering. Det har jeg fått, og jeg føler meg litt klokere. |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() Sv: Rett til utdanning for utviklingshemmede
Ja, jeg skjønner veldig godt følelsene dine. Dagsenter e.l. er bare ikke noe alternativ at all for datteren min. No way. Hun er intelligent, har sosial kompetanse og fungerer på de fleste måter høyt, men ikke høyt nok til å kunne fungere i alle slags jobber, antakelig. Jeg vet ikke, og det er ikke noe som kan vurderes ennå uansett. |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Ser lyst på livet
|
![]() Sv: Rett til utdanning for utviklingshemmedehttp://www.tu.no/karriere/2012/11/26...atte-aspergers |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Medlem siden: Jan 2011
Jeg synes vel at mange av disse bedriftene er laget for mannlige aspergere med klare spesialinteresser. Jeg er ikke så sikker på at min datter kommer til å nødvendigvis passe inn i en slik bedrift som voksen. Men jeg håper vel også at det at hun er mer spredt i interesser gjør at hun kan klare høyere skolegang bedre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Ser lyst på livet
|
Bedriftene ble laget av foreldre som ville gi barna sine en meningsfull hverdag. |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() Sv: Rett til utdanning for utviklingshemmedeSom lærer har jeg erfart at for elever som er høytfungerende innenfor autismespekteret finnes det muligheter innenfor høyere utdanning så lenge de klarer å fullføre videregående med et bestått vitnemål. Det lokale universitetet her jeg bor strekker seg i hvert fall langt ift. tilrettelegging, både når det gjelder studieframdrift, oppmøte/deltakelse på obligatoriske aktiviteter, presentasjoner i plenum, eksamener og annet. Det er mindre skjerming enn vi kunne tilby på vgs studiespesialiserende, men likevel et godt tilbud - i hvert fall for de som kan bo hjemme og fortsatt ha en friplass der og støtte fra foreldrene.
![]() |
#32 |
|
Mener du at alle foreldre har mulighet og kapasitet til å skape en arbeidsplass for sitt funksjonshemmede barn?
![]() |
![]() |
#33 |
Textrovert
|
Ja, jeg reagerte også på svaret fra annemede. Det virket da fryktelig nedlatende. Jeg er villig til å gjøre VELDIG mye for sønnen min, men å skape en arbeidsplass for han, er jeg rett og slett ikke i stand til.
![]() |
#34 |
Ser lyst på livet
|
Det var et svar på at jobbene bare var for gutter. |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Medlem siden: Jan 2011
Jeg har vel ikke inngående kunnskap om alle disse bedriftene, så jeg skal jo ikke påstå at jeg er noen ekspert eller at det ikke finnes noe tilbud til jenter. Men det er jo et faktum at de fleste som får diagnosen er gutter og at de aller fleste tilbudene er dermed tilpasset gutter. Vi var nylig på en foreldregruppe og der var vi de eneste som var foreldre til en jente. Og det er et faktum at |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|