Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Å bestille fly og feriehus selv

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-02-14, 10:39   #101
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å bestille fly og feriehus selv

Jeg vet at det skrives mye på FP om hvor billig folk klarer å få det når de bestiller fly og hotell hver for seg. Jeg synes ikke det blir noe billigere enn å bestille ferdig pakke, men jeg er sikkert ikke god nok til å lete eller for seint ute.

Vi ferierer mye på Kreta og synes det er supert. Men vi bor i pappa sitt hus i sentrum av Chania det meste av tiden, og drar noen turer til sørsiden av øya.

Gammel 24-02-14, 10:41   #102
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg vet at det skrives mye på FP om hvor billig folk klarer å få det når de bestiller fly og hotell hver for seg. Jeg synes ikke det blir noe billigere enn å bestille ferdig pakke, men jeg er sikkert ikke god nok til å lete eller for seint ute.

Vi ferierer mye på Kreta og synes det er supert. Men vi bor i pappa sitt hus i sentrum av Chania det meste av tiden, og drar noen turer til sørsiden av øya.

Jeg tenker av og til at det har noe med å sammenligne epler og pærer å gjøre også. Man får ganske billige charterturer også, og man kan kjøpe seg inn på svindyre leiligheter man betaler selv. Jeg tenker at hovedfordelen (og ulempen alt ettersom hva man ønsker) ved å bestille på egen hånd er å kunne sy sammen turen selv og ikke minst for sånne som oss med mange unger, å kunne leie et stort nok hus.

Gammel 24-02-14, 10:48   #103
My
Semiaktiv

My sin avatar

My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Enig. Vi har også feriert på sørsiden av Kreta, for vi liker oss bedre der. Har tatt rutefly til Chania, leid bil og kjørt til sørsiden, booket hotell/leilighet selv. Det er definitivt ikke for å spare penger vi gjør det ...

Gammel 24-02-14, 10:56   #104
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Jeg tror det kommer an på hva man er ute etter også. For to år siden fikk vi en kjempebillig tur til en gresk øy. En uke fly og hotell for fem personer til 11-12 000 kr i sommerferien. Det syns jeg er grisebillig. Da satt jeg bare og surfet litt og kikket på ulike flyreiser og priser. Vi skulle ikke til ett spesielt sted, vi ville bare komme oss bort litt. Det var heller ikke veldig avgjørende hvilken dato vi skulle reise, bare vi gjorde det innenfor de tre ukene med ferie.

Jeg har ikke funnet en så billig reise igjen. Jeg sitter ikke klar ved pcen når flybillettene slippes, det virker ofte som om det er det man må for å få det billig.

Gammel 24-02-14, 11:08   #105
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes heller ikke det har blitt særlig mye billigere, men det har nok noe med antall barn å gjøre. Jeg antar at med økende antall barn er det mer å spare.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-14, 11:12   #106
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva pleier folk å betale for to ukers charter i middelhavsområdet for to voksne og to barn i skoleferien, da? Jeg synes jeg stadig hører om helt ville summer – vi fikser alltid alt selv (mest av alt fordi vi vil ha full kontroll over hvor vi havner, og typisk bytte bosted flere ganger underveis), og vi betaler gjerne et sted mellom 20 og 30 000 for transport + losji for alle fire. Jeg har da inntrykk av at det er gjengs å betale atskillig mer enn det?

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-14, 11:13   #107
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av trøtt, her.

Jeg har ikke funnet en så billig reise igjen. Jeg sitter ikke klar ved pcen når flybillettene slippes, det virker ofte som om det er det man må for å få det billig.

Billige flybilletter får vi kun når de legges ut for salg i oktober. Norwegian og SAS er blitt dyrere fra 2012. Før det kunne vi fire betale 6 - 7 tusen for t/r Middelhavet i skoleferien. Nå blir det fort 12.000,- i skoleferien, med direktefly og uten reisetider ved midnatt.

I fjor fikk vi rekkehus i Toscana med to soverom, to bad, egen uteplass og svømmebasseng og alle fasiliteter ved hotellet, til 9.000,- for 14 dager. Det var flaks.

14 dager med leiebil betaler vi 3.500 for når den reserveres tidlig.

Vi har aldri betalt mer enn 25 tusen totalt for 14 dagers tur i juli. Da har vi bodd på Star Tour hotell også. Tilsvarende standard på charter koster oss 35 tusen i juli. Vi vurderer ikke Bulgaria og Tyrkia.

Gammel 24-02-14, 11:16   #108
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kanskje ikke hotell, men i forhold til hva det skrives her om hva charter koster, så må det da være billigere å leie bolig.

Til sommeren koster flybillettene våre ca 8 000 for tre, jeg var ikke spesielt tidlig ute. Huset vårt er jo gratis, men tilsvarende kan leies for rundt 4 000 kroner i uken. Så 16 000 til sammen for tre personer i to uker, er det jeg som har feil inntrykk når jeg opplever at charter blir dyrere?

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-14, 11:20   #109
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Hva pleier folk å betale for to ukers charter i middelhavsområdet for to voksne og to barn i skoleferien, da? Jeg synes jeg stadig hører om helt ville summer – vi fikser alltid alt selv (mest av alt fordi vi vil ha full kontroll over hvor vi havner, og typisk bytte bosted flere ganger underveis), og vi betaler gjerne et sted mellom 20 og 30 000 for transport + losji for alle fire. Jeg har da inntrykk av at det er gjengs å betale atskillig mer enn det?

Kanskje vi bare er flinke til å finne billig charter da?

Jeg har nå tenkt gjennom de siste ultracharterferiene vi har vært på (Sunwing på Mallorca og Tyrkia, Lollo og Bernie i Bulgaria, All Inclusive på Kanariøyene) har alle havnet på under 30 000 for 2 barn og 2 voksne. Mat og shopping er da holdt utenfor.

To år har vi vært på Kreta. Der bor vi gratis, men vi har måttet betale rundt 15 000 for flybillettene alene (jeg har nektet å bytte fly med små unger, vi kan sikkert lempe litt på det neste gang vi skal til Kreta).

Gammel 24-02-14, 11:28   #110
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Jeg syns 20-30 000 er ganske mye for to voksne og to barn. Den dyreste charterturen vi har vært på var to uker i Tyrkia. 2 voksne og 4 barn til 35 000 med halvpensjon. Det syns jeg var dyrt nok i massevis.

Gammel 24-02-14, 11:33   #111
Katta
maler

Katta sin avatar

Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du får jo charter i flere prisklasser avhengig av når man kan reise og hvor mange man er og hva slags hotell man velger. Men fordyrende elementer er hovedsaklig flere enn 2 barn og annen flyplass enn gardermoen. Det siste er en tilsvarende ulempe også ved ruteflybestilling. Og så tror jeg at hvis man ikke kan bestille ferie i oktober/november så er forskjellen i pris mindre.

For oss seks finner jeg charterturer ned i rundt 40000 for 2 uker på greie hoteller. Hadde vi hatt to barn kan jeg halvere prisen ser jeg.
Men jeg finner også priser på 80000 for oss seks bare for å ha sagt det.

Gammel 24-02-14, 11:40   #112
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Standard

Vi finner charterturer til oss 4 for 80 000 også. Men de bestiller vi jo ikke.

Gammel 24-02-14, 11:41   #113
Veslemøya
Bør lage seg en tittel selv

Veslemøya sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Veslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populær
Standard

Vi har leid hus i to uker i nord- Frankrike, men skal da være ei hel uke i Paris, nær Eurodisney i forkant. Vi skal bo o en rolig liten landsby. Likevel har vi basseng tilknyttet feriehuset. Og det er både en liten dyrehage, småbåtutleie, små kafeer osv. tilgjengelig.

Vi har en stor ungeflokk og har også en toåring. Jeg satser på to rolige uker med god tid til hverandre etter ei litt mer hektisk uke i Paris.

Gammel 24-02-14, 11:43   #114
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå virker det som dere kanskje har nærmet dere et valg, men jeg opplever at man greier å finne noe morsomt for familien nesten overalt. Nå er jeg velsignet med et barn som syns det er greit med noe sightseeing og museumsvandring, men han elsker selvsagt fornøyelsesparker aller mest. Siden faren hans også gjør det betyr det i Florida Disney, I Danmark og London Legoland, i New York Coney Island osv. Men vi bor jo ikke der, og det er kun en liten brøkdel av ferien. Han trenger ikke underholdes av utkledde figurer hver eneste dag.

Cluet for min sønn er mulighet til å forberede seg og finne sine egne reisemål for turen. Han er f.eks. veldig opptatt av gresk mytologi så da hadde vi funnet noe spennende å gjøre i Hellas. I London ville han besøke British Museum og mumiene, og før Paris fikk han sin egen guidebok og bestemme hva vi skulle se.

Jeg tror de fleste unger vil like en ganske søvnig ferie i både Italia og Hellas. De syns jo som regel det bare er stas å ha fritid sammen med familien, bade, spille badminton, spise is og ta livet med ro.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-14, 11:44   #115
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Jeg har aldri betalt så mye som for årets ferie.
Den kommer på 28.000,- for oss 4 i et leilighetshotell, 4*, på Mallorca. 2 uker i juli. Fly og bosted.

Hotellet ligger i Ving sitt tilbud og hadde vi bestilt samme rom via de til samme dager så ville det kostet 33.000,- så vi sparte 5tusen på å bestille på egenhånd.

Gammel 24-02-14, 11:44   #116
apan
I mål

apan sin avatar

apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har landet på rundt 30 000 for 1 uke med feriehus, flybilletter og leiebil. Jeg synes ikke det er veldig lett å havne mye under. Ca 10000 for huset (stort, men vi deler med flere), overkant av 10000 for flybilletter, 5000-6000 for leiebil. Og litt småplukk i tillegg. Charter for oss i skoleferien kan man få fra 25000 tenker jeg, og langt oppover selvsagt, men veldig stort blir avviket ikke.
Hvis vi først reiser charter er det for å bo på et stort anlegg med mange fasiliteter for barna, og da drar det opp charterprisen.

Gammel 24-02-14, 11:53   #117
zinatara

zinatara sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg tror man må være ute i god tid for å få tak i billige flybilletter i sommerferien. For jeg får det heller ikke veldig mye billigere til typiske feriemål i sommerferien når jeg søker nå. Da blir det fort oppi 20000 for flybilletter for alle oss 5 siden vi ikke bor på østlandet.

Men det er ikke tvil i at man kan spare dersom man enten er ute i god tid eller har mulighet til å dra utenom skoleferiene. Vi betalte ca. halvparten av det charterselskapene skulle ha for samme hotellpå samme tid når vi dro til Gran Canaria i November. Mine foreldre reiser ofte til Kypros og de betaler ca. 1500 kr pr. person i flybilletter.

Dersom man får tak i billige flybilletter er jeg ikke i tvil om at man kan få det billigere enn vanlig charter. Er man villig til å reise andre steder enn de typiske sydenreisemålene tror jeg nok at man kan få en god pris. Her er jo en oversikt fra norwegian over priser til sol og bad http://www.norwegian.no/fly/tips/?D_...e=NOK&rnd=4644 Ser jo ut som om det er mye som kan fåes til en god pris selv i juli.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-14, 11:59   #118
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Det er ganske mye som koster 70-80000 for oss seks faktisk av de mest populære resortene. Men på langt nær alt. Det må jo være endel som bestiller til den prisen i og med at det er såpass mye som er i den prisklassen også. Vi kan fint bruke 70000 på sommerferie, men jeg synes liksom det er litt mye å betale for 2 uker på chartertur. Det er mer prisklassen jeg ser for meg hvis vi skal gjøre noe mer spennende.

Gammel 24-02-14, 12:00   #119
apan
I mål

apan sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av zinatara, her.

Men det er ikke tvil i at man kan spare dersom man enten er ute i god tid eller har mulighet til å dra utenom skoleferiene.

Utenom skoleferiene blir jo noe helt annet. Det er ikke sammenlignbart hverken for charter eller utenom.

Gammel 24-02-14, 12:37   #120
zinatara

zinatara sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Utenom skoleferiene blir jo noe helt annet. Det er ikke sammenlignbart hverken for charter eller utenom.

Charter er jo også rimeligere utenom sesong, så det er jo sammenlignbart sånn. Men man må som sagt være tidlig ute dersom man ønsker å finne billige billetter til de billigste reisemålene om sommeren.

Jeg ser på norwegian sin oversikt at dersom man kan reise fra Oslo kan man få nokså rimelige billetter i slutten av juli-begynnelsen av august. Jeg ser f.eks. at vi kan få billetter til 2 voksne og 3 barn til f.eks. algarve eller korsika til rundt 8-9000 fra Oslo da. Roma ble 5600 kroner. Jeg vil tro at dersom jeg da finner hotell til rundt 10000 for 2 uker, så kan jeg få en ganske så bra ferie billigere enn det veldig mange charterselskaper tilbyr. Så det er ikke umulig.

Kanskje det er en forskjell på hvor mange unger man har. Jeg finner sjelden charter billigere enn 35000-40000 for to uker om sommeren nå når vi har 3 barn og ingen av dem er spedbarn. Da er det i tilfelle på hoteller som ikke virker veldig fristende etter å ha lest om dem på tripadvisor.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:36.