Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er barnehagen deres røykfri?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-02-14, 13:20   #1
Stine-mor
Firebarnsmor

Stine-mor sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Stine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de fleste
Standard

Er barnehagen deres røykfri?

(Ble litt i tvil om hvilke forum jeg skulle legge denne, så flytt den gjerne.)

Jeg jobber i en privat barnehage. Vi jobber 7,5 timer, inkl pause. De få som røyker gjør ikke dette i arbeidstiden, siden vi skal være tilgjengelig i pausen.
Som ikke-røyker er jeg ikke helt sikker på om det er forbud mot røyking i arbeidstiden, men det har ikke vært noen diskusjon rundt dette så vidt jeg vet.

Jeg tror yngste sin (kommunale) barnehage også er røykfri.

Jeg bor rett ved siden av en (kommunal) barnehage, og der har de tydeligvis ingen begrensning på det.
Som sykemeldt har jeg fått med meg at de er utenfor barnehageområdet og røyker støtt og stadig. De står nede ved garasjen vår og røyker (og forsøpler), innenfor barnas synsvidde. Flere ganger i løpet av arbeidstiden.

Som mor til astmatikere, så er jeg glad for at de på mine barns avdeling ikke røyker i arbeidstiden. Særlig min yngste blir fort tett om hun er sammen noen som akkurat har røyka. (Vi har en nær relasjon som røyker en del, og hun er alltid utstyrt med medisin når vi skal dit.)

Hvordan er det i deres barnehage? Har de regler på det, eller er det fritt frem? Eller bare en felles forståelse på at man ikke røyker i arbeidstiden?

Gammel 28-02-14, 13:24   #2
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er barnehagen deres røykfri?

Jeg aner ikke, kommunal bhg. Jeg tror den er røykfri.

Gammel 28-02-14, 13:29   #3
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 38
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Jeg har sett én ansatt som henger på parkeringsplassen og røyker, men vedkommende jobber på en avdeling jeg ikke har barn på. Jeg liker det ikke uansett, den ansatte skjuler seg for ungene, som er for små til å se over det aktuelle gjerdet, men vedkommende er jo synlig for barn på parkeringsplassen. Dessuten lukter det helt sikkert røyk av pust og klær og hud i etterkant. Jeg har også opplevd at en ansatt på yngstemanns avdeling brukte snus - mens vedkommende var sammen med barna. Det vurderte jeg å melde til styrer, men har ikke sett noe i etterkant. Kanskje noen andre gjorde det. Jeg synes snuslukt er skrekkelig, for ikke å snakke om at de voksne i barnehagen skal være gode forbilder. Jeg jobber i vgs, og der er tobakksbruk på skolens område strengt forbudt for både ansatte og elever. Hvis vi klarer det der, så klarer de det i barnehagene også.

Mine barn har for øvrig også astma, og hvis det var røykere som jobba nært med frem, så hadde jeg tatt det opp.

Gammel 28-02-14, 13:31   #4
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg jobber i kommunal barnehage, og vi er en røykfri barnehage. Vi har betalt pause, og må derfor være tilgjengelig i pausen. Jeg vet at noen likevel "kjører hjem og henter briller/sko/ren genser/paracet/andreviktigegreier" i starten av pausen, og tar seg en liten en, og ingen sladrer om det. Selv var det ikke noe problem å unnvære røyken da jeg begynte å jobbe, men noen av den eldre garden er veldig opptatt av at "ingen skal komme her og bestemme hva jeg kan gjøre i min egen pause". Jeg synes forøvrig det er forskjell på å ta en halv røyk i starten av pausen, vaske hender godt og ta seg en drops eller tyggis og så sitte drøye tyve minutter uten å røyke før man kommer ned på avdelingen igjen, og å gå ut å ta røykepauser flere ganger i løpet av arbeidsdagen. Men nødvendig er det slettes ikke. Man klarer i underkant av åtte timer uten røyk, og blir det for gale så kan en heller ta en snus i pausen. Det er lov hos oss, men kun i pausen, ikke sammen med barna. Jeg begynte med snus i pausen, utdvidet til kun snus frem til kvelden, og sluttet å røyke i november. (Ja, og så ble jeg gravid og måtte kutte snusen også, men det var mye lettere å kutte den, enn det var å slutte å røyke da jeg var gravid sist!)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-14, 13:33   #5
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Kommunal bhg. Jeg har aldri sett eller hørt om noen, ei heller kunnet fornemme noen form for røyklukt, som har røyket/røyker der i arbeidstiden gjennom de 4 årene vi har hatt barn der.

Gammel 28-02-14, 13:35   #6
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Alle kommunale barnehager og skoler er vel røykfrie? Det forhindrer nok likevel ikke at ansatte gjemmer seg bak garasjer og røyker.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-14, 13:36   #7
Trois
Søkende

Trois sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Trois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi er ikke en røykfri barnehage, men i år er det ingen ansatte som røyker. Røyking foregår et sted hvor hverken foreldre eller barn har innsyn.

Trois er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-14, 13:46   #8
Stine-mor
Firebarnsmor

Stine-mor sin avatar

Stine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Alle kommunale barnehager og skoler er vel røykfrie? Det forhindrer nok likevel ikke at ansatte gjemmer seg bak garasjer og røyker.

Jeg finner noe om det på kommunens side, men da tilknyttet spesifikke barnehager. Vi sogner til Drammen, og i nabobarnehagen er det tydeligvis fritt frem.
(Og jeg kjenner det er helt greit at ingen av våre har gått der. De har et dårlig rykte, så vi valgte å søke i en barnehage lenger borte.)

Gammel 28-02-14, 13:47   #9
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Som i at det ikke røykes i barnehagen, ja. Som i at de ansatte røyker utenfor barnehagen (og i det underjordiske parkeringsanlegget), nei. Kommunal barnehage.

Det bruker å henge røykende ansatte utenfor inngangen vi bruker mest. Sideinngang, riktignok, men likevel temmelig vulgært. Og direkte ille da en av assistentene på naboavdelingen fortsatte å henge der med sneipen sin selv om hun var høygravid. Det er såpass åpenbart at jeg regner med de ikke har noe forbud mot å gjøre det.

Gammel 28-02-14, 13:48   #10
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg vet faktisk ikke! Har aldri sett noen ansatte røyke eller lukte røyk. Da jeg jobbet i kommunal barnehage ved siden av videreutdanning var det noen få som røkte, de måtte ned i et skogholt bak barnehagen i pausen sin.
Vi bor ved siden av en privat barnehage. De ansatte der går langt bort i gata her for å røyke i pausen sin.
Om noen ansatte tar en røyk i pausen godt unna barnehagen skal jeg ikke protestere så veldig. Det plager meg mye mer der jeg jobber ekstravakter hvor da ansatte støtt og stadig skal ut å ta en blås på verandaen og kommer rett inn til syke folk etterpå.

Gammel 28-02-14, 13:52   #11
celebelen
Dragedytteren

celebelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Her er ikke barnehagen røykfri, de ansatte tar røykepauser om enn litt unna uteområdet. Det er likevel en stor forbedring fra 70-tallet, da barnehagen hvor ei venninne jobbet lot de ansatte røyke på pauserommet halve matpausen. Første halvdel, for sikkerhets skyld.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-14, 14:00   #12
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Aner ikke. Husker jeg så en ansatt som sto litt bortenfor en gang. Det har ikke vært en problemstilling jeg har vært opptatt av, jeg har ikke barn som har astma og folk som røyker kan de se hvor som helst.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-14, 14:09   #13
Nå også i farger

Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Nå har ikke jeg barnehagebarn lenger, men vet noen røyket der. Hyppighet vet jeg ikke, om det bare var i lunsjen eller flere ganger om dagen. Kommunal barnehage. På skolen eller SFO har jeg aldri sett noen røyke.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-14, 14:28   #14
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Har ikke barn i barnehagen lenger, men vet at omtrent alle røyka der da mine gikk der ( de går i 3. nå). Jeg synes ikke noe om det. Det hjelper ikke mye at ungene ikke ser dem, altså. Barnehageansatte, sykepleiere osv bør ikke røyke i arbeidstida, så mye som de er i fysisk nærkontakt med folk. Husker hvor ekkelt jeg syntes det var med hun nirøykende barnepleieren på barsel som alltid kom inn og stinka røyk av både klær, hender og ånde og skulle ta i meg og babyene mine...

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-14, 14:35   #15
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Aner ikke, men jeg har aldri kjent røyklukt hverken innenfor området eller av de ansatte, så kanskje?

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-14, 14:56   #16
Unicorn
Står på egne ben

Unicorn sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Det våte Vestland
Unicorn er populærUnicorn er populærUnicorn er populærUnicorn er populærUnicorn er populærUnicorn er populær
Standard

Det er ingen regler i vår kommune. I lillebror sin barnehage tror jeg ingen av de ansatte røyker. Der jeg jobber er det flere som røyker, og de sitter i bilen og røyker titt og ofte, og kommer inn igjen og oser av sur røyklukt. Det er tydeligvis greit for ledelsen.

Gammel 28-02-14, 14:59   #17
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det var ikke røykfri barnehage der Poden gikk, men de ansatte røyket ikke der som ungene kunne se dem.
Så lenge ungene ikke kan se det, og det ikke er slik at de stumper røyken og i neste sekund plukker opp småbarna, så syns jeg ikke det har noe å si.
Lukten er ikke farlig i seg selv, den er bare ikke god.

Gammel 28-02-14, 15:01   #18
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her gjemmer de seg bak et stort tre rett utenfor barnehagen. Det ser ørlitegrann komisk ut, med lokal tåke og pussig lukt.

Alle barna vet så klart at de står der og røyker, i hvert fall etter de har fyllt 3-4.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-14, 15:01   #19
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Ja, men hun ene som røyker ( som jeg vet om), gjør det bak et annet hus utenfor bh, så ingen av barna er innenfor synsvidde. Lurer foresten på om hun har sluttet, for kan ikke huske at det har luktet røyk av henne på en stund.

Gammel 28-02-14, 15:05   #20
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av celebelen, her.

Her er ikke barnehagen røykfri, de ansatte tar røykepauser om enn litt unna uteområdet. Det er likevel en stor forbedring fra 70-tallet, da barnehagen hvor ei venninne jobbet lot de ansatte røyke på pauserommet halve matpausen. Første halvdel, for sikkerhets skyld.

Jeg husker at da jeg gikk i barnehagen på midten av åttitallet var det helt kurant at de ansatte gikk utenfor porten i utetiden og røyket mens de pratet med oss over gjerdet. De røyket også hver gang vi var på tur, enten det var til nærbutikken eller på skogstur.

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:01.