Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er barnehagen deres røykfri?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-02-14, 23:09   #41
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Er barnehagen deres røykfri?

Opprinnelig lagt inn av Isbjørn, her.

Jeg husker ikke. Vi fikk et skriv i fjor hvor det stod at snus kom til å bli forbudt. Kan finne det frem neste uke når jeg kommer på jobb.

Det er ikke så farlig!

Jeg undrer meg mer åpent om hvorfor det skal være ulovlig å snuse i en pause, uansett arbeidsplass.

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-14, 23:14   #42
Katta
maler

Katta sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Turban Smukk, her.

Det er ikke så farlig!

Jeg undrer meg mer åpent om hvorfor det skal være ulovlig å snuse i en pause, uansett arbeidsplass.

De som har betalt lunsj har jo sånn sett ikke pauser, da er man på jobb også i pausene. Jeg skjønner det i og for seg selv om jeg ikke er sikker på om jeg synes det er nødvnendig. Man er tilstede som forbilde og man kan måtte komme til å måtte stå med ansiktet oppi en syk unge for eksempel. De som har ubetalt pause blir jo noe annet, de har fri når de har pause. Det blir sammenlignbart med at folk som jobber på sykehus ikke får bruke parfyme.

Gammel 28-02-14, 23:28   #43
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

De som har betalt lunsj har jo sånn sett ikke pauser, da er man på jobb også i pausene. Jeg skjønner det i og for seg selv om jeg ikke er sikker på om jeg synes det er nødvnendig. Man er tilstede som forbilde og man kan måtte komme til å måtte stå med ansiktet oppi en syk unge for eksempel. De som har ubetalt pause blir jo noe annet, de har fri når de har pause. Det blir sammenlignbart med at folk som jobber på sykehus ikke får bruke parfyme.

Jeg synes ikke det er sammenlignbart, og det sier jeg ikke for å være vrang. Jeg bare skjønner det ikke.

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-14, 00:51   #44
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg synes snusing er skikkelig ekkelt og min erfaring er at mange snusere ikke sel skjønner at det vises godt og lukter. Jeg har hatt vikarer som har blitt overrasket når jeg ber dem slutte å snuse når de er sammen med ungene. Jeg synes ikke de trenger å sitte på pauserommet og spytte poser heller. Ut i kulda sammen med røykerne sier jeg. Gode forbilder er de i hvert fall ikke!

Gammel 01-03-14, 09:37   #45
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror og understreker at det er tro og ikke viten, at snus er forbudt i pausa der jeg sist jobba, fordi vi har betalt pause og skal være tilgjengelig om det skjer noe. Det kan bety at det også plutselig kan befinne seg barn på pauserommet. Barnet vil se at den voksne snuser - i teorien kan det og ligge snus tilgjengelig på bordet, og en kjapp barnehånd kan få fatt i dette og putte det i munnen. (Og snus er virkelig livsfarlig om barn får svelget det.) Barna har og innsyn til pauserommet utenfra, og vil kunne se de voksne bruke snus da.

Vi voksne er forbilder for barna, og de skal dermed ikke se at vi benytter oss av tobakksprodukter. Før det ble forbudt å bruke snus mens man var på avdeling, så vi rett som det var at ungene putta mat under leppa og "snuste" slik som T og E gjør. T og E er kule forbilder - ungene vil være som dem, snus og alt.

Jeg tror også at ved å forby også snusing i pausa, er dette et bidrag i vår refleksjon/bevissthetsprosesss over det å være rollemodeller overfor barna. Samt at det gir et signal om at man ønsker et sunt arbeidsmiljø, hvor tobakk da ikke inngår.

Gammel 01-03-14, 10:53   #46
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Forbudt i betalt pause er da ikke så vanskelig å forstå? Har man en regel på arbeidsplassen, gjelder den i den tiden du er betalt for å være på jobb. Hvis regelen er null tobakksprodukter, og du får betalt i lunsj/pause, så forholder du deg til arbeidsplassens regler da også.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-14, 11:03   #47
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Snippa, her.

Forbudt i betalt pause er da ikke så vanskelig å forstå? Har man en regel på arbeidsplassen, gjelder den i den tiden du er betalt for å være på jobb. Hvis regelen er null tobakksprodukter, og du får betalt i lunsj/pause, så forholder du deg til arbeidsplassens regler da også.

Det er jeg enig i. Det jeg lurer på om arbeidsgiver kan nekte røykere å f.eks dra hjem i pausen for å røyke om pausen ikker er betalt.

Gammel 01-03-14, 11:08   #48
Katta
maler

Katta sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Det er jeg enig i. Det jeg lurer på om arbeidsgiver kan nekte røykere å f.eks dra hjem i pausen for å røyke om pausen ikker er betalt.

Nei, det kan de jo ikke. Ikke betalt pause er fritid. Spørsmålet er om de rekker det, de må vel nærmest skifte klær etterpå.

Gammel 01-03-14, 11:09   #49
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Hva mener du med røykfri?
Selvfølgelig er den røykfri INNI, men hos oss(der jeg jobber og hvor sønnen min går) har man pauser man kan gjøre hva man vil i, og noen som røyker må da gå ut av bhg og et stykke unna(bak et skur) så ikke barn kan se, for å røyke. Det er lov å snuse på pauserommet(noe ikke jeg er så begeistret for, fordi det lukter vondt), men ikke PÅ jobb med barna.

SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-14, 11:11   #50
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Jeg bruker ofte tyggis på jobb pga jeg blir så tørr i munnen av medisiner jeg bruker. Et av barna er alltid veldig oppmerksom på dette og spør stadig hvorfor jeg får lov osv. Naturligvis! En dag sa hun: "aaahhh nå vet jeg hvorfor, du bruker sikkert sånn røyketyggis!!" Jeg ble litt satt ut. Håper hun ikke sier til foreldrene at jeg gjør det.

SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-14, 11:16   #51
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Nei, det kan de jo ikke. Ikke betalt pause er fritid. Spørsmålet er om de rekker det, de må vel nærmest skifte klær etterpå.

Her jeg bor ville de fleste rukket både å røyke, dusje og skifte klær.

Men om jeg skal være ærlig så merket jeg lite til røyklukt på de som var ute og røyket.

Gammel 01-03-14, 11:18   #52
Stine-mor
Firebarnsmor

Stine-mor sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Stine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de fleste
Standard

Jeg regner med at alle barnehager er røykfrie soner. Spørsmålet er om ansatte kan røyke i arbeidstiden (dog utenfor området).
Om det ikke er en skreven regel hos oss, så er det en uskreven. Ingen gjør det, men vi har også betalt pause.

Jeg har vært sykemeldt en stund, og har derfor merket meg den jevne strømmen med ansatte ned til garasjen vår.
Det finnes også de som tenner røyken rett på utsiden av porten, tusler 50 meter inn i gata, tusler tilbake og kaster røykstumpen på barnehagens parkeringsplass.

Gammel 01-03-14, 11:23   #53
~TM~
trøtt

~TM~ sin avatar

Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Barnehagen jeg jobber i er dessverre ikke røykfri. Vi har flere røykende ansatte, og flere av dem lukter. (De røyker ute av syne for barna.) Det lukter også i garderoben pga klærne deres som henger der. Jeg har tatt dette opp med både styrer og verneombud, men det hjelper ikke dessverre. Jeg synes det er flaut overfor foreldrene, og plages selv av lukten.

Det er skikkelig kjipt!

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-14, 11:42   #54
Lenam
awesom

Lenam sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 20
Lenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de fleste
Standard

Jobber i en privat røykfri-barnehage.

Lenam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-14, 19:46   #55
Høns
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2009
Høns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vet ikke om barnehagen er røykfri. Det har egentlig bare tatt for gitt. aldri sett de ansatte røyke i alle fall.

Høns er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-14, 19:55   #56
Simone

Medlem siden: Sep 2007
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

I vår barnehage (kommunal) er det dessverre mange som røyker i arbeidstida. Styrer er ein av dei. Dei går utanfor gjerdet i barnehagen og gøymer seg bak nokre trær slik at ungane ikkje skal sjå dei. Men alle ungane på storbarns-avdelingane forstår kva dei voksne skal når det går dit.

Gammel 02-03-14, 07:57   #57
carmenzita

carmenzita sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Vestfold
carmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Privat bhg,men om den er røykfri vet jeg ikke. Har ikke sett noen røyke de tidene jeg har vært å levert/henta.

På jobben min må ansatte kle seg om i privattøy og ut av området for å røyke. (privat sykehjem) Tror det er en av de ansatte som gjør dette. De andre røykerne er røykfri på jobb.

carmenzita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-14, 08:33   #58
Maya80

Maya80 er populærMaya80 er populærMaya80 er populærMaya80 er populær
Standard

Dem to største på 14 og 8 har gått i to forskjellige kommunale barnehager, i hun på 14 sin dengangen gikk ett stykke unna og røykte så man kunne ikke se det fra barnehagen eller om man kom og skulle levere barnet. På barnehagen till 8 åringen så man når man leverte/hentet barnet men barna så det ikke fra uteområdet. Mine to minste går i en privat barnehage om den er røykfri aner jeg ikke, har ikke sett noen gå for og røyke. Må faktisk spørre men i dem andre barnehagene har jeg også merket att dem røyker pga att det lukter men det har jeg ikke merket på noen av dem ansatte heller i nåværende barnehage

Maya80 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-14, 09:15   #59
auris
Nybegynner

Medlem siden: Feb 2014
auris har et hav av muligheter foran seg
Standard

Jobber selv i en snus og tobakksfri bhg. Har ikke tenkt over om de ansatte i mitt barns bhg røyker. Men aldri luktet røyk av dem eller sett noen røyker. .

auris er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-14, 08:42   #60
Røyskatt
Fullverdig medlem

Røyskatt sin avatar

Medlem siden: Jun 2013
Røyskatt har et hav av muligheter foran seg
Standard

Her er vi i en "røykfri kommune" så røyking er ikke lov i arbeidstiden for noen av kommunens ansatte. Jeg regner med at de ansatte i barnahagen, akkurat som der jeg jobber, har lov til å gå utenfor område å ta en røyk i lunsjpausen, men har aldri bitt meg merke i det.

Hadde nok ikke reagert negativt om jeg så det rundt lunsj heller, så lenge de vasker seg. Ja, de skal være med barna våre, men de skal da fortsatt få ha de samme rettighetene som de andre ansatte i kommunen har.

Røyskatt er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:43.