Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

På Hamar og i Lillehammer

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-03-14, 09:59   #21
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: På Hamar og i Lillehammer

Men man sier jo,

Jeg har vært i Oslo, på Majorstua, på Valkyrien som ligger i Bogstadveien. Altså, fullstendig inkonsekvent.
Sier det som passer og som høres riktig ut i mine ører.
Jeg er forøvrig på Hamar og i Lillehammer. eller er jeg på Lillehammer?

Gammel 03-03-14, 10:02   #22
My
Semiaktiv

My sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

Men man sier jo,

Jeg har vært i Oslo, på Majorstua, på Valkyrien som ligger i Bogstadveien. Altså, fullstendig inkonsekvent.
Sier det som passer og som høres riktig ut i mine ører.
Jeg er forøvrig på Hamar og i Lillehammer. eller er jeg på Lillehammer?

Dette er jo helt i tråd med sitatet fra Språkrådet i innlegget til Java, så det er jo ikke noe rart i dette i det hele tatt.

"Foran de aller fleste stedsnavn (byer, steder, bygder, fjell- og landområder osv.) og administrative navn brukes i når det er påstedsangivelse [...] Også bydelsnavn får gjerne foran seg: på Blindern, på Furuset, på Haganes, på Lade, på Majorstua, på Møhlenpris, på Storhaug, på Stovner, på Tveito, på Våland osv. Grunnen til at bynavn og bydelsnavn får på foran seg, er ofte at de er gamle gårdsnavn.
Foran navngitte bygater er i det vanlige ..."

Sist redigert av My : 03-03-14 kl 10:08.
My er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 03-03-14, 10:13   #23
My
Semiaktiv

My sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Java, her.

Denne forklaringen er god. Det er tradisjon som avgjør, men hvis du er i tvil, så bruk i. Det er forresten mange som sier i Hamar.

Min mor er i alle fall brennsikker på at hun er vokst opp PÅ Hamar. "I Hamar" sier bare folk som ikke kommer derfra, eller folk som prøver å høres finere ut enn de er.

Gammel 03-03-14, 10:31   #24
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Min mor er i alle fall brennsikker på at hun er vokst opp PÅ Hamar. "I Hamar" sier bare folk som ikke kommer derfra, eller folk som prøver å høres finere ut enn de er.

... og dem er det etter hvert en god del av i den byen.

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:01.