Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvilket kjønn ønsket du helst?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Hvilket kjønn ønsker/ønsket du helst?
Før første barnet ønsket jeg jente 99 61,88%
Før første barnet ønsket jeg gutt 48 30,00%
Før andre barnet ønsket jeg jente 69 43,13%
Før andre barnet ønsket jeg gutt 40 25,00%
Før tredje eller flere barn ønsket jeg jente 33 20,63%
Før tredje eller flere barn ønsket jeg gutt 13 8,13%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 160. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-03-14, 21:27   #181
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilket kjønn ønsket du helst?

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Men er du sikker på at det ikke hadde vært enda større forskjeller om de hadde vært av forskjellig kjønn?

Jeg kan ikke være sikker på hva som er hva siden jeg har av begge kjønn, du kan ikke være sikker på hvordan det hadde vært å ha av begge kjønn.

Jeg føler her inne at det blir sett på som dumt å ønske seg en av hver mens idealet er å ikke ha noen preferanser. Å ikke ha preferanser er muligens det aller mest ideelle, men jeg er ikke med på at å ha ønsker er så negativt som jeg av og til føler det framstilles som her inne.

Jeg tenker at det å ønske å prøve begge kjønn er noe annet enn den nedvurderingen av gutter jeg av og til opplever rundtomkring.

Gammel 08-03-14, 21:28   #182
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Det som er litt morsomt er at de som har ulikt kjønn på ungene sine gjerne gir kjønn skylda for forskjellene, mens jeg tenker mer på nummer i rekka, gener og personlighet.

Likevel er jeg ganske sikker på at det er forskjeller mellom grupper menn og kvinner som skyldes hormoner. Bare se på dyr, det er forskjell på å ha hannhunn og tispe, hingst eller hoppe.

Det er helt riktig, men variasjonene er så store at på individnivå er det allikevel store overlapp. Også er det veldig mye miljø. Jeg nekter å tro at gener og hormoner er årsaken til at dobbelt så mange gutter som jenter spiller fotball.

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-14, 21:28   #183
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes jo det hadde vært ytterst merkelig om de ulike hormonene vi er utstyrt med ikke skulle ha noen som helst effekt. Men jeg eier jo ikke peiling på emnet så klart.

Jeg tror at kjønn har betydning for utgangspunktet, men at man kan sosialiseres i vidt forskjellige retninger ut fra dette. Miljø betyr enormt mye, men jeg tror ikke det betyr alt.

Gammel 08-03-14, 21:29   #184
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Jeg tenker at det å ønske å prøve begge kjønn er noe annet enn den nedvurderingen av gutter jeg av og til opplever rundtomkring.

DET er jeg helt enig i. Jeg har jo to gutter og ei jente, og jeg hadde syntes det var akkurat like synd å ikke ha en gutt som å ikke ha ei jente.

Men nå vet jeg jo at fasiten for det perfekte for meg var akkurat de barna jeg har - som det jo selvsagt hadde vært uansett hvilken flokk jeg hadde endt opp med.

Gammel 08-03-14, 21:30   #185
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror man hører mest det man selv blir såret av. Jeg hører lite nedvurdering av gutter. Jeg synes det er jenter som nedvurderes.

Gammel 08-03-14, 21:32   #186
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja hormonelle forskjeller er det,det ser jeg og det gir ulikheter på gruppenivå, men man vet likevel aldri noe om personlighet basert på kjønn når det kommer til individene.

Om en mann er opptatt av blomsterdekor og hårstyling forklares det aldri med kjønn. Er han opptatt av jakt er det "fordi han er typisk mann".

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-14, 21:33   #187
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi må rett og slett slutte å tillegge barn personkarakteristikker og egenskaper basert på kjønn, og slutte å snakke stygt om kjønn som gruppe.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-14, 21:38   #188
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Vi må rett og slett slutte å tillegge barn personkarakteristikker og egenskaper basert på kjønn, og slutte å snakke stygt om kjønn som gruppe.

Nå var du skikkelig kjerring, eller real mann som snakker rett fra levra.

Gammel 08-03-14, 21:42   #189
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

"Bossy" eller "leadership skills"?

Gammel 08-03-14, 21:43   #190
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Java, her.

Nå var du skikkelig kjerring, eller real mann som snakker rett fra levra.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-14, 21:44   #191
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De sosialiseres ganske bra inn i forventede fritidssysler også. Og når man skal finne på noe hyggelig med jentene sine velges i hvertfall i dette området helt andre aktiviteter enn når man skal finne på noe med guttene. Man forventer fra de er ganske små at de interesserer seg for helt ulike ting, noe av det må jo være med å gjøre forskjellene større enn de ellers hadde vært. Og jeg vet at det ikke er enstemmig vedtatt at man skal prøve å gjøre disse forskjellene mindre akkurat.

Gammel 08-03-14, 21:48   #192
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De sosialiseres ganske bra inn i forventede fritidssysler også. Og når man skal finne på noe hyggelig med jentene sine velges i hvertfall i dette området helt andre aktiviteter enn når man skal finne på noe med guttene. Man forventer fra de er ganske små at de interesserer seg for helt ulike ting, noe av det må jo være med å gjøre forskjellene større enn de ellers hadde vært. Og jeg vet at det ikke er enstemmig vedtatt at man skal prøve å gjøre disse forskjellene mindre akkurat.

Nei dessverre.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-14, 22:50   #193
Marla Singer

Marla Singer sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Marla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Jeg tror at kjønn har betydning for utgangspunktet, men at man kan sosialiseres i vidt forskjellige retninger ut fra dette. Miljø betyr enormt mye, men jeg tror ikke det betyr alt.

Hva tenker du på her? Jeg forstår ikke helt hva du sikter til. Kjønn har betydning for utgangspunktet for hva, miljøet betyr ikke alt for hva..?

Marla Singer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-14, 22:52   #194
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Marla Singer, her.

Hva tenker du på her? Jeg forstår ikke helt hva du sikter til. Kjønn har betydning for utgangspunktet for hva, miljøet betyr ikke alt for hva..?

Personlige egenskaper, interesser, væremåte?

Gammel 08-03-14, 22:53   #195
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Marla Singer, her.

Kjønn har betydning for hvilket utgangspunkt vi fødes med, miljøet betyr ikke alt for hvordan vi utvikler oss og hva vi interesserer oss for og ønsker å drive med, hvordan vi blir som personer, hvordan vi oppfører oss, egenskaper vi har, osv.

Jeg tror rett og slett gener, hormoner og sosialisering/påvirkning til sammen gjør oss til den vi er - men hvilken prosentandel som teller hva har jeg ingen formening om.

Gammel 08-03-14, 23:29   #196
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Jeg håpet nok litt på en gutt første graviditet. Grunnen var at jeg alltid har ønsket meg en storebror, og at jeg syns guttebarn er lettere å forstå seg på. :litt guttejente selv:
Andre graviditet var det mer hipp som happ.

Gammel 08-03-14, 23:35   #197
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Vel, nå er ungene temmelig gjennomsosialiserte når du får fatt i dem, da.

Sant! Jeg jobber i barnehage, og jeg har siste tiden tenkt mye på dette. Alle de små og store signalene vi sender ut til gutter og jenter om hvordan vi forventer at de skal oppføre seg/hva vi vektlegger/hva vi godtar. Jeg syns faktisk dette er enda mer tydelig nå enn da jeg vokste opp på begynnelsen av 80-tallet!

Gammel 08-03-14, 23:39   #198
Odelia

Odelia sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg kan ikke si at jeg kjenner meg veldig igjen i en del av beskrivelsene/tankene som fremkommer i denne tråden.

Jeg har aldri hatt preferanser i forhold til kjønn for egen del (som jeg skrev tidligere var det kun den siste gangen vi hadde et lite håp om jente slik at Storesøster kunne få en søster, men for oss var det jo underordnet hvilket kjønn det var). Jeg har aldri fått reaksjoner på dette, og jeg har heller aldri reagert over at andre ikke har hatt preferanser.

Når det gjelder samværet med barna preges det av både personlighet og kjønn, men det er bare to av mange faktorer som spiller inn. Det ene barnet er veldig likt meg så vi kan godt bruke tid sammen bare fordi vi trives godt i hverandres selskap uten å gjøre noe spesielt. Det andre barnet liker mye kos, og det gjør jeg også, så vi kan kose oss med at jeg stryker på ryggen/koser i håret. Og så hender det at jeg og eldstejenta bruker tid sammen bare fordi vi liker å dolle oss på håret/kikke på klær, og det har ingen av de andre (foreløpig) interesse av. Men jeg bruker jo mye tid sammen med eldstejenta på andre ting en jenteting. Og de andre barna på andre ting enn det jeg interesserer meg for eller den personligheten jeg har.

Siden vi hadde en lang prøverhistorie før vi fikk barna kan det absolutt ha vært medvirkende til at vi ikke tenkte så mye over viktigheten av hvilket kjønn barna hadde. Og så startet vi med én av hver så det har liksom aldri vært en viktig faktor, men jeg må jo si at jeg er utrolig glad for å ha fått oppleve begge deler. På samme tid kan jeg ikke sette fingeren på hva som er så ulikt, men ulikheter på barna basert på kjønn er det absolutt. (I personlighet er Lillebror og Storesøster veldig like, men jeg ser også likheter mellom Storebror og Lillebror basert på kjønnslige(?) egenskaper.) Selv om vi som regel har mange venner, av begge kjønn, på besøk her merker vi forskjell om det kun er jenter eller kun er gutter her, enda så små de er (5 år).

Når det er sagt tror jeg det er få foreldre der ute som går "over streken" når det gjelder å ønske seg det ene fremfor det andre, men at det fort kan bli oppfattet feil alt etter hvordan man formulerer seg. Jeg kan absolutt tro at noen er mest komfortable med tanken på å være mamma til det ene kjønnet fremfor det andre, men jeg tror også at det stopper ved tanken og at det for de fleste blir likegyldig så snart barnet er ute og i armene og man blir kjent med personen (selv om det måtte ta litt tid). I stedet for at det skal si noe om evt svakheter ved kjønnet sier det vel mer om personen som tenker dette - og ikke nødvendigvis i negativ forstand, men at de har bevisste/ubevisste issues som trenger litt bearbeidelse.

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-14, 09:40   #199
zinatara

zinatara sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Det er et veldig spennende tema det om hva som har mest innvirkning på oss av miljø og gener. Man kan jo ikke ta unger ut av samfunnet de bor i for å finne ut av det heller. Nå er ikke jeg så opptatt av om de spiller fotball eller ikke, men mer hvordan man tolker barnas oppførsel utifra kjønn og dermed gir den signaler om hva som er greit eller ikke.

Synes denne var ganske interessant å se http://tv.nrk.no/serie/schrodingers-...513/12-09-2013

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-14, 10:50   #200
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blåbær, her.

Jeg håpet nok litt på en gutt første graviditet. Grunnen var at jeg alltid har ønsket meg en storebror, og at jeg syns guttebarn er lettere å forstå seg på. :litt guttejente selv:

"Guttejente" er et ord jeg har brukt om meg selv, men det er egentlig et tullerd som bør ut av språket vårt. Hva er en guttejente egentlig? En jente som liker å klatre i trær, sparke fotball, som ikke er opptatt av klær osv.? Altså en helt vanlig jente.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:03.