|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
| Se resultatene: Hvilket kjønn ønsker/ønsket du helst? | |||
| Før første barnet ønsket jeg jente |
|
99 | 61,88% |
| Før første barnet ønsket jeg gutt |
|
48 | 30,00% |
| Før andre barnet ønsket jeg jente |
|
69 | 43,13% |
| Før andre barnet ønsket jeg gutt |
|
40 | 25,00% |
| Før tredje eller flere barn ønsket jeg jente |
|
33 | 20,63% |
| Før tredje eller flere barn ønsket jeg gutt |
|
13 | 8,13% |
| Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 160. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#221 |
|
maler
|
Sv: Hvilket kjønn ønsket du helst?Dette med "guttejenter" er vel ikke det at maskuline egenskaper ses på som bedre enn de tradisjonelt feminine? Det er vel mer at det er godkjent adferd for jenter å bevege seg litt over på guttenes domene, mens det over hodet ikke er godkjent andre veien? For det er da på ingen måte sett på som negativt å være feminin. Det er mer det at det er godtatt for jenter å ikke være det.
|
|
|
#222 |
|
flisespikker
|
Sv: Hvilket kjønn ønsket du helst?
Men det er ikke godtatt for gutter å være det, og da synes jeg fint man kan si at det regnes som en negativ ting. Maskulin, derimot, er i stor grad akseptabelt for begge kjønn, og kan dermed regnes som mer entydig positivt.
|
|
|
#223 |
|
maler
|
Sv: Hvilket kjønn ønsket du helst?Jeg er ikke helt enig. Maskuline egenskaper (for et uttrykk, men dog) blir sett på som positive hos jenter, da forventer man jo også at de kommer i en jenteinnpakning hvor alt er litt modifisert. Hos gutter er det også positivt så lenge det er passe mye. Hvis de imidlertid ikke har så mye av disse egenskapene er det ikke greit, det er likevel greit for jenter. Det er heller ikke greit for gutter hvis de har for mye av disse egenskapene.
|
|
|
#224 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Hvilket kjønn ønsket du helst?Man skal i alle fall ikke være for maskulin og ha for maskuline egenskaper om man er jente. Traktorlesbe er ikke et veldig positivt ladet uttrykk. |
|
|
|
|
|
#225 |
|
maler
|
Sv: Hvilket kjønn ønsket du helst?Det mest positive for jenter er vel å være uttalt feminin, men ikke redd for fysisk utfoldelse?
|
|
|
#226 |
|
flisespikker
|
Ja, de sees vel typisk som positive hos jenter - mitt poeng var at ettersom de ikke sees som positive hos gutter, så er det feil å si at det "på ingen måte sees på som feil å være feminin". Mulig du mente det utsagnet til å bare gjelde for jenter/kvinner, og i så fall misforstod jeg deg bare.
Jeg tror det sikkert har å gjøre med flere av de tingene du nevner, men i tillegg er jeg sikker på at det henger sammen med at jenter tradisjonelt nedvurderes, og at "jenteegenskaper" regnes som dårligere/svakere/mer mindreverdig enn "gutteegenskaper". Det er jo ikke rart at dersom gutter er mer verdt enn jenter, så er en gutt som ligner på en jente mindre verdt enn "vanlige" gutter. (Litt som at en del folk er redde for at gutter skal være homofile fordi de synes homofile er mindre verdt enn heterofile, altså.)
|
|
|
#227 |
|
Absolute Beginner
|
Sv: Hvilket kjønn ønsket du helst?En del egenskaper blir vel vurdert som litt uheldige uansett, men at styrken på hvor negativt det er avhenger litt av kjønn. Det kan være uheldig (for barnet) å være veldig engstelig og forsiktig, men det vil kanskje vurderes som mer uheldig for en gutt å være slik enn for en jente? Tilsvarende synes vel ingen det er heldig å ha tendenser til å slå og sparke, men jeg tror mange blir mer sjokkerte om jenter slår da de har kommet opp i en viss alder. |
|
|
|
|
|
#228 |
|
|
Akkurat det med barna er jeg særdeles uenig med deg i. En kvinne som har samvær med barna sine annenhver helg og en dag i uka blir stemplet som dårlig mor og blir sett veldig rart på, mens en far som har hovedomsorgen for ungene sine blir sett på som ekstraordinært god far.
|
|
|
|
#229 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Enig! Jeg opplever fortsatt at menn som gjør helt vanlige omsorgsoppgaver, slik som å smøre matpakke, hente i barnehagen og følge på aktiviteter, får en masse positiv oppmerksomhet. Og at kvinner som har samvær, blir stemplet i mye større grad enn menn i samme situasjon blir.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#230 |
|
Whatever, never mind
|
"Så flink mann du har!" |
|
|
|
|
|
#231 |
|
|
Og det er ofte kvinner som stempler. |
|
|
|
|
|
#232 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Hvilket kjønn ønsket du helst?Åh. Plutselig ble dette en tråd om hvem som stereotypifiserer mest. Jepp. Sikkert kvinner - kvinner er kvinner verst og sånn.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#233 |
|
Fortynnet
|
Men det store flertallet ønsker seg jo jenter, da. |
|
|
|
|
|
#234 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Jepp. Men det er ikke mitt poeng i denne debatten. Mitt poeng er at det tydeligvis er helt greit å komme med negative jentestereotypier når man forklarer hvorfor man ønsket seg en sønn.
|
|
|
|
|
#235 |
|
Absolute Beginner
|
Det med at fedre med hovedomsorg blir sett på som veldig flinke er jeg enig i. |
|
|
|
|
|
#236 |
|
Fortynnet
|
Nei, det er jo litt flere debatter på en gang her. Jeg syns ikke negative stereotypier er greie uansett hvilket kjønn de blir brukt om. |
|
|
|
|
|
#237 |
|
|
Neida, men menn som steker vafler og gjør halvparten av hus- og omsorgsoppgaver blir ofte ledd av av andre menn.
|
|
|
|
#238 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Det er jeg i hvert fall HELT enig i!
|
|
|
|
|
#239 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Hvilket kjønn ønsket du helst?Jeg er en sånn som går rundt og tenker på alt mulig, hva jeg skal ha på skiva i morgen tidlig, hvordan jeg ville fordelt 200 millioner, hva jeg skal gjøre hvis båten jeg og ungene befinner oss i synker, og også kjønn på barna jeg venter. |
|
|
|
|
|
#240 |
|
kan tilsettes alkohol
|
På et forum med stor overvekt av kvinner. Hvis spørsmålet var stilt til en like stor gruppe menn tror jeg svaret ville vært motsatt. Men jeg ville blitt veldig overrasket om flere menn svarte: Jeg ønsket meg jente, for jeg har aldri skjønt meg på gutter og synes de slåss så mye. Det blir så mye fotball og svart og blått, og de snakker aldri om følelser.
|
![]() |
|
|