Sv: Hvilket kjønn ønsket du helst?
Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.
Så du tror altså at de som har ønsket seg det ene eller det andre, ut fra forestillinger om hvordan det ville bli, behandler barna sine i forhold til dette, og lar dem ikke forme sin personlighet uavhengig av dette?
Ja, da tror jeg du legger VELDIG mye mer i det enn hva som er realiteten. De fleste vil vel, som du sier, oppleve at ting er helt annerledes enn de trodde, ikke bare i forhold til om det er gutt eller jente, men det å ha barn i det hele tatt. Hva man prøvde å fortrenge eller ikke av tanker man hadde i svangerskapet tror jeg har minimalt å si gitt. 
Tror du at folk som ønsker seg det ene foran det andre ikke har noen forestillinger om hvordan jenter er og gutter er som vil påvirke hvordan de oppdrar barna sine?
Jeg tror de aller fleste av oss - uansett hvor bevisste vi er - behandler jenter og gutter forskjellig i smått eller stort. En dansk doktorgrad har sett på en barnehage der de ansatte selv mente de var veldig bevisste på kjønn og at de behandlet jenter og gutter likt. Gjennom filming så forskeren på hva som var praksis i ulike situasjoner og diskuterte filmopptakene med de ansatte. Det viste seg at det var stor forskjell på hvordan de behandlet jenter og gutter. Mange små ting gjennom barnehagedagen.
Sånn tror jeg det er for mange av oss i større eller mindre grad.