Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Når bursdagen blir kjip

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-03-14, 11:29   #41
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 41.127
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når bursdagen blir kjip

Xian: Akkurat det du beskriver er grunnen til at jeg er for inkludering, men bare til en viss grad. Hvis bursdagsbarnet virkelig ikke vil, så skal det få slippe. Begge mine ønsker store bursdager, og da følger vi foreldrene opp. Men hvis knerten hadde reagert slik i sin egen bursdag, og ønsket seg noe annet året etter, så hadde jeg gjort det slik han ønsket.

Vi hadde hele klassen i bursdagen til snuppa i år, og der var det på ingen måte slik. Det var definitivt liv, men ungene hørte etter og det var god stemning for både store og små.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-14, 12:27   #42
Xian
Tvåtusentalssuffragett
 
Xian sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.635
Xian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt av
Standard

Sv: Når bursdagen blir kjip

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Xian: Akkurat det du beskriver er grunnen til at jeg er for inkludering, men bare til en viss grad. Hvis bursdagsbarnet virkelig ikke vil, så skal det få slippe. Begge mine ønsker store bursdager, og da følger vi foreldrene opp. Men hvis knerten hadde reagert slik i sin egen bursdag, og ønsket seg noe annet året etter, så hadde jeg gjort det slik han ønsket.

Vi hadde hele klassen i bursdagen til snuppa i år, og der var det på ingen måte slik. Det var definitivt liv, men ungene hørte etter og det var god stemning for både store og små.

Det sitter ekstra langt inne fordi Ullungen er eldst av jentene i klassen, og vi (antakeligvis) da vil starte ballet med å ikke invitere alle. (Hittil har alle invitert alle, i hvert fall.)

Men det føles virkelig ikke bra å invitere til et selskap bursdagsbarnet (og andre) ikke trives i.

__________________
Ullungen 2006 og Lillebror 2015

Vegen er lystig, og vegen er vrang.
Xian er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-14, 12:30   #43
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 41.127
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når bursdagen blir kjip

Jeg skjønner deg svært godt, Xian. Snuppa er også eldst i klassen, og jeg antar at vi skaper litt presedens. Men for oss er det ikke noen problemstilling. Til nå har hun ønsket slike "invitere alle" bursdager, og det var så vellykket i år at hun sikkert ønsker det til neste år også.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-14, 12:37   #44
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når bursdagen blir kjip

Tips til de som kjenner noen greie ungdommer: Vi har hatt med oss 4-5 hjelpere på 14-17 år på bursdagene til en av våre barn etter at bursdagen i førsteklasse ble det komplette kaos.

Det er en livat klasse, men med inndeling i lag, de store medhjelperne som dommer og lagledere, poeng for godt samarbeid og (relativt) rolig oppførsel og mange små og store konkurranser (der ingen må være med på noe de ikke vil) har de to siste bursdagene gått veldig fint. Et par stykker klarer ikke å holde seg rolige selv om de prøver veldig hardt ( ), men det hjelper å ha en kul 15-16-åring ved siden av seg til å roe ned.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-14, 12:39   #45
Bayone
snur
 
Bayone sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.444
Blogginnlegg: 4
Bayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt likt
Standard

Sv: Når bursdagen blir kjip

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg tenker at det er like greit at jeg tar den praten med de to det gjelder. Hvis man tar det opp på foreldremøte, så vil "alle" uansett skjønne at det er de to det er snakk om og da kan jeg like gjerne gjøre det direkte. Det synes jeg er mer fair.

Her ble det tatt opp som generelt tema på foreldremøte i 1. klasse uten at det hadde vært noe episoder på forhånd. Bare for å ha en felles regel på det. Så blir det tatt opp med jevne mellomrom om alle synes bursdagsfeiringene fungerer bra.

__________________
2001 2004
Bayone er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-14, 12:45   #46
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.901
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når bursdagen blir kjip

Opprinnelig lagt inn av Xian, her.

Ullungen er robust og får ikke selskapet ødelagt av dette (enkelte andre måtte jeg skjerme, de ba selv om å få gå ut litt (hvor vi egentlig ikke skulle være), og jeg lot dem få lov til det.

Akkurat det samme her. Det er 2-3 stykker som aser opp de andre noe voldsomt. Flere av de andre jentene kom opp til meg (ungene herja i kjellerstua) og sa at de ikke orka å være der nede lenger. Det var akkurat like ille i 7-årsdagen som i 6-årsdagen, med eksakt de samme som lagde bøll. Støynivået hadde jeg ikke i min villeste fantasi kunnet forestille meg i forkant. Jeg tror likevel vi inviterer alle til neste år også. Det er jo bare to timer av ens liv (eller tre, i dette tilfellet, siden jeg hadde rotet med tidspunktene vi inviterte til). Ikke enkelt, dette!

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-14, 13:35   #47
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 41.127
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når bursdagen blir kjip

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

Akkurat det samme her. Det er 2-3 stykker som aser opp de andre noe voldsomt. Flere av de andre jentene kom opp til meg (ungene herja i kjellerstua) og sa at de ikke orka å være der nede lenger. Det var akkurat like ille i 7-årsdagen som i 6-årsdagen, med eksakt de samme som lagde bøll. Støynivået hadde jeg ikke i min villeste fantasi kunnet forestille meg i forkant. Jeg tror likevel vi inviterer alle til neste år også. Det er jo bare to timer av ens liv (eller tre, i dette tilfellet, siden jeg hadde rotet med tidspunktene vi inviterte til). Ikke enkelt, dette!

Jeg er helt enig i at vi voksne skal kunne tåle 2-2,5 time med bråk og støy. Men hvis bursdagsbarnet ikke synes det er stas, så stiller det seg anderledes.

Og nettopp derfor synes jeg at det er ekstra viktig at de/vi som har barn som trives med det, fortsetter å invitere alle slik at de som ikke takler det like bra kan få holde mindre bursdager.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-14, 13:35   #48
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 41.127
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når bursdagen blir kjip

Det var da fryktelig så PK jeg plutselig ble.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-14, 13:40   #49
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.901
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når bursdagen blir kjip

Ja, hos oss har bursdagsbarnet vært fornøyd, og det er jo det springende punktet. Fremdeles avholder alle i klassen bursdager hvor alle av samme kjønn er invitert. (Nå viser det seg at det er andre problemer i jentemiljøet som strekker seg langt utover bråk i bursdagene også, men det er en annen skål. )

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-14, 13:48   #50
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 41.127
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når bursdagen blir kjip

Noe av vårt "problem" er at snuppa har like gode guttevenner som jentevenner, så det blir helt feil å dele basert på kjønn. I år slo vi sammen bursdagen med en gutt i klassen og inviterte alle. Foreldrene til gutten var veldig glade for at de hadde gjort det, for det kom svært få gutter i forhold til antall inviterte.

I klassen der er det tydeligvis større gutteproblemer enn jenteproblemer. Men det er jobbet ganske mye med jentene i den klassen allerede. Det har tydeligvis gitt resultater.

Men nå prater jeg meg bort fra tema.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:02.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no