Sv: Spinnoff: definisjon på middelklassen i Norge i dag
Opprinnelig lagt inn av Esme, her.
Jeg synes det er viktig å vite hvordan samfunnet faktisk er, og så får man diskutere hvordan det bør være og så får man diskutere hvordan man kommer dit.
Men jeg tror det er greit å være klar over hvor klassedelt Norge faktisk er. Og at andre ubevisst plasserer en ut fra væremåte, interesser, yrke etc. Jeg sier ikke at det bør være sånn, bare at det er sånn nå.
Joa. Jeg husker i den forbindelse et innlegg som ble skrevet for et par år (?) siden om at klasseskillet er større en det man tror i Norge. Forfatteren av innlegget beskrev sin egen arbeiderklassebakgrunn og mente at hennes klassereise hadde vært veldig lang - og at det var vanskelig for henne å orientere seg i middelklassen, som hun nå tilhørte. Jeg husker jeg tenkte at jeg ikke kjente meg igjen i arbeiderklassebeskrivelsen hennes. Jeg har alltid tenkt at jeg er oppvokst i en arbeiderklassefamilie, men jeg er ikke så sikker lenger, om hennes definisjon av arbeiderklassen er det som gjelder. For ikke bare kunne hun fortelle at det manglet kulturell kapital og samfunnsbevissthet, det sto også dårlig til i matveien og med dannelse/høflighet. Mine foreldre har ikke høyere utdanning, men er ikke håndverkere eller industriarbeidere heller, og vi jeg er oppvokst med høy kulturell kapital, samfunnsbevissthet og et godt kosthold og har aldri opplevd det som vanskelig eller fremmed å skulle forholde meg til andre samfunnsgrupper. Men det er klart, min oppvekst har vel vært veldig middelklasse, til trodd for den fraværende høye utdanningen til foreldrene mine.
Kort sagt så opplever jeg det vel i stor grad som Polyanna framstiller det - 80% av oss er såpass like at samfunnslag ikke er noe som engasjerer meg veldig i hverdagen.