Sv: Renholdsplan?
Nesten alt gjøres på søndager, det er den eneste dagen i uka jeg garantert har fri.
Fredager skifter jeg på senga.
Søndager starter jeg i den ytterste gangen, rydder og kaster, vasker gulv - max 15 min.
Så tar jeg storegangen, samme der - max 10 min pga mindre stæsj.
Stua, tørker støv og rydder av 2 bord - max 15 min.
Kjøkkenet - rydder og vasker benker, ser over kjøleskap og kaster og vasker vekk flekker, rydder bort "hauger" fra spisebordet og tar gulvet på kjøkken og stue (åpen løsning) max 20 min.
Tar soverommet - rydder bort klær som enten ikke er reine eller som skal vaskes og vasker gulvet, max 20 min.
Og vasker trappa ned max 10 min.
Innimellom her er det rikelig med pauser og unger som må hjelpe til.
På hverdager så er det klesvask, somregel 1 hver dag og minst 1 vask med oppvaskmaskin.
Har akkurat vasket vinduer - også på en søndag.
Og vasket bilen i går.
Har en bod som ryddes og ordnes når det trengs, det er der jeg har papirsøppel, plastsøppel, klær som skal til Fretex.
Det flyter ofte over her for ingen av oss er hverken organiserte eller ryddige av oss, så jeg må ha en sånn dag for å få oversikt og gjøre meg klar til uka som kommer. Pakker gymbagger og legger i gangen for å gjøre det lettere å huske det utover i uka f.eks, eller prøver å huske å sette frem ting som lilleungen skal ha med på skolen.
Har en kalender i gangen hvor jeg skriver opp alt jeg og unga skal, det gjør det lettere å ha oversikt over bursdager, foreldremøter o.l.