Sv: Spin off - Status på studier og yrker
Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.
Jeg synes det er ekstremt uheldig at kravet om å få ned strykprosenten på studier mange steder fører til at man legger lista altfor lavt i vurderingssituasjonen. Jeg mener virkelig at en reell fare for å stryke er et temmelig sterkt incentiv. De som bare vil flyte manetaktig rundt kan og bør finne på noe annet enn høyere utdanning.
Opprinnelig lagt inn av Obelix, her.
Problemet er at de ikke stryker.
Her er man inne på noe viktig, tror jeg. UogH-sektoren har i dag alt å tjene på å få flest mulig studenter gjennom studiene. Det er det som gir penger i kassa. Studenter som gir opp underveis eller stryker på eksamen, er tapte penger. Derfor legger institusjonene til rette på veldig mange måter og firer til en viss grad på kravene. Jeg har sett det som student selv. "Rakk du ikke levere innen fristen? Jammen da lager vi en ny frist."
Når det er sagt, tror jeg også det skjer veldig mye på profesjonsstudiene nå for å skape bedre undervisning som skal gi større læring (og motivasjon) for studentene. Det er ikke så veldig mye anderledes for enn 20-åring enn en 10- eller 15-åring. Er det lagt godt til rette for et bra læringsmiljø og -utbytte, øker motivasjonen og læringen.
Og hvis vi som foreldre lærer barna/ungdommene at de ikke bare går på skole og etter hvert studerer for å kreve, men for å bidra/yte, så kan det hjelpe også.