Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Vårt lille land: Ønske om mer avansert matte

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-03-14, 15:29   #81
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vårt lille land: Ønske om mer avansert matte

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Er det ikke? Da har jeg lest en hel haug med folk helt feil mange ganger.

Jeg skjønner godt poenget, Teofelia. Selvfølgelig er det problematisk at BV fremstilles på en veldig negativ måte, og det er veldig bekymringsfullt om det fører til at folk får høyere terskel for å ta kontakt med BV når det vi trenger er at folk får lavere terskel, spesielt ansatte i barnehage og skole. Jeg opplever at folk blir så ivrig etter å få fram dette (og det er jeg også) at man nærmest fnyser av den personlige belastningen det er for de som opplever å bli kontaktet av BV uten at det er noe galt. Dette blir noe som nærmest skal hysjes ned fordi man frykter at det er anerkjenne en slik belastning vil hindre folk å ta kontakt med BV når det trengs. Jeg synes sjelden alvorlige belastninger skal hysjes ned og bagatelliseres - selv når det i utganspunktet har en misjon.

Jeg tenker at det er så opplagt at en barnevernsgransking er traumatisk at det ikke trenger noen videre utbrodering. Alle skjønner at det er vondt å bli gransket i kjernen av noe av det viktigste som definerer mange av oss: våre evner som foreldre. Og det siste man trenger er ytterligere fokus på hvor skrekkelig det er å bli gransket, nettopp for å ikke gjøre terskelen enda høyere for fremtidige bekymringsmeldinger.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-14, 15:33   #82
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg tenker at det er så opplagt at en barnevernsgransking er traumatisk at det ikke trenger noen videre utbrodering. Alle skjønner at det er vondt å bli gransket i kjernen av noe av det viktigste som definerer mange av oss: våre evner som foreldre. Og det siste man trenger er ytterligere fokus på hvor skrekkelig det er å bli gransket, nettopp for å ikke gjøre terskelen enda høyere for fremtidige bekymringsmeldinger.

I denne tråden ble det kritisert at foreldernes smerte ved dette i det hele tatt fikk fokus i innslaget. Det synes jeg er provoserende og uforståelig. Det er en viktig del av deres historie når den først skal fortelles.

Gammel 24-03-14, 16:00   #83
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mei..
Jeg er enig i at man skal være kritisk til det som vises på TV, men ofte blir det fra kritikerene (meg inkludert) lettvint antatt at "her er det noe mer som ligger bak".
Det er noe jeg har sluttet å anta lettvint etter grundig gjennomgang av enkelte saker. Det kan være veldig ulike opplevelser av samme hendelse, men det finnes en del saker som ikke inneholder så mye mer enn det som kommer frem.
Her vet vi ikke mer enn det som er presentert. Det eneste vi kan her er å synse.

Jeg tror ikke barnevernet er tjent med å bli koblet inn i saker de ikke skal og det er et ganske stort problem at barneverntjenesten blir brukt som trussel og maktmiddel både av private og offentlige. Det er ikke slik det skal være.

Kanskje hadde skolen mange gode grunner til å be barnevernet gjøre noe. Kanskje skolen gjorde noe riv ruskende galt. Vi vet ikke, men som foreldre i en slik situasjon står man ganske maktesløs. Jeg har dessverre mistet en del illusjoner om at alt i det offentlige systemet fungerer og styres fullstendig rasjonelt.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-14, 16:50   #84
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mei, her.

Også må jeg bare over at også denne saken ender med å bli en heksejakt på barneverntjenesten og hvor "fælt det er å bli meldt" når det som faktisk står i artikkelen er at barneverntjenesten faktisk ikke fant noe kritikkverdig og tilbød foreldrene hjelp til å løse opp i en fastlåst situasjon.

Jeg startet ikke denne tråden for å henge ut barnevernet, og jeg synes ikke at det er det som skjer i tråden heller. Det er traumatisk å få vite at noen har sendt inn en bekymringsmelding og man blir redd. Men barnevernet gjør jobben sin, og i dette tilfellet trakk de akkurat samme konklusjon som foreldrene til barnet.

Det jeg reagerer på er at skolen har sendt bekymringsmeldingen i utgangspunktet. Nå vet vi jo ikke noe om hvordan fremferden til foreldrene har vært.

Gammel 24-03-14, 16:54   #85
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vanvittig. Vi har jo også erfaring med at tilpasset undervisning i matte ikke er helt enkelt å få til, men dette er voldsomt.

Gammel 24-03-14, 21:54   #86
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Helt utrolig. Ordfører diskutere saken på sin FB-profil. Jeg har ikke ord.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-14, 21:55   #87
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

Helt utrolig. Ordfører diskutere saken på sin FB-profil. Jeg har ikke ord.

Hæ!?!

Gammel 24-03-14, 22:01   #88
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Jo, dessverre. https://www.facebook.com/terje.vadset.privat?fref=ts

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-14, 22:05   #89
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-14, 22:07   #90
Siritk

Siritk sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Midt på
Siritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jammen, nå har de jo snakket sammen (ref: Facebook) og har troen på at alt skal ordne seg.

Denne saken har sikkert flere sider som det blir sagt, men dette blir bare for dumt av ordføreren.

Siritk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-14, 22:22   #91
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

Jo, dessverre. https://www.facebook.com/terje.vadset.privat?fref=ts

Jeg har tipset media om dette. Det går virkelig ikke an!!!

Gammel 24-03-14, 22:26   #92
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg har tipset media om dette. Det går virkelig ikke an!!!

Det ligger på Sunnmørsposten.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-14, 23:44   #93
sindrome
Boler'o?

sindrome sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
sindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg så et innslag på TV2 nyhetene der det kom fram at rektor hadde sendt med hjem brev, til alle elevene på skolen, om at det var startet en bv-sak om gutten. Han hadde altså offentliggjort taushetsbelagt informasjon.

De kommenterte også, med et lite smil, at ordføreren ikke ville la seg intervjue av tv2, men kommenterte saken på sin fb-profil.

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-14, 23:46   #94
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Det ligger på Sunnmørsposten.

Godt. Men jeg håper likefullt at riksmedia kjører saken.

Gammel 25-03-14, 08:10   #95
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av sindrome, her.

Jeg så et innslag på TV2 nyhetene der det kom fram at rektor hadde sendt med hjem brev, til alle elevene på skolen, om at det var startet en bv-sak om gutten.

Hvis dette virkelig stemmer, så er det jo hinsides hårreisende!

Til sammenlikning - jeg har hatt endel barn i barnehage, som har vært under oppfølging av barnevern. Det har vært styrt ned til nøye gjennomtenkt detaljnivå hvilke ansatte i barnehagen som i det heletatt trengte vite det, og da var det begrunnet hvorfor de trengte vite det. Trengte de ikke vite det, så fikk de ikke vite det.

Dette burde være oppsigelsesgrunn, dersom dette har riktighet - det er et grovt overtramp mot denne gutten og familien hans.

Nå er det vanskelig å spekulere, i og med at man ikke kjenner alle detaljer i saken, men om det virkelig er slik det ser ut til, at familien er meldt til barnevernet nesten som en hevnaksjon fordi de forlangte at gutten ders skulle få hva han, etter lovverket, har krav på, ja så er det fler som bør vurdere sin stilling i den kommunen.

Sist redigert av Inagh : 25-03-14 kl 09:54.
Inagh er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 25-03-14, 08:18   #96
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Nå er det vanskelig å spekulere, i og med at man ikke kjenner alle detaljer i saken, men om det virkelig er slik det ser ut til, at familien er meldt til barnevernet nesten som en hevnaksjon fordi de forlangte at gutten ders skulle få hva han, etter lovverket, har krav på, ja så er det fler som bør vurdere sin stilling i den kommunen.

Ordføreren må gjene gå først. Fra hans åpne Facebook-profil:

Opprinnelig lagt inn av Terje Vadset

En sak har som kjent flere sider, og så også med denne. Skolen har hatt kommunikasjonsutfordringer med familien over lengre tid. Viskelærepisoden er for øvrig fra 2012. Jeg har vært på tilbudssiden i saken, hadde avtale i januar 2013, da faren kontaktet meg når jeg var ute på reise, om at han skulle møte meg på mitt kontor når jeg kom hjem. Han møtte ikke. Heller ikke ville de møte meg i høst når jeg tok kontakt.
17 hours ago · Edited · Like · 5

Sitat:

Terje Vadset: Har nettopp losa ein TV2 reporter ut gjennom døra som ville ha nytt intervju for og følge opp saka, men eg avsto. Kan ikkje bringe noko nytt inn i denne saka slik denne står no... Eg kan berre invitere foreldra til samtale, noko som dei har avslått...
18 hours ago · Like · 4

Sitat:

Terje Vadset: Har nettopp hatt en samtale med mor til Are, der jeg i etterkant må be om unnskyldning i forhold til misforståelser rundt møtene som har vært nemt. Men vi er begge optimister, og har avtalt at vi skal forsøke og få til et møte, forhåpentligvis til nytte og glede både for foreldre og kommunen, og sist men ikke minst, Are som er den det virkelig gjelder. Dette ser jeg frem til..

Gammel 25-03-14, 08:22   #97
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Hva er det som feiler den ordføreren?

Forferdelig sak forøvrig, jeg kan ikke se det på noen annen måte enn en hevnaksjon. Med forbehold om at det ligger alvorligere ting bak som ikke kommer ut på grunn av taushetsplikt.

Skummelt at det skal være mulig. En ting er å møte en udugelig lærer, men her har jo rett og slett systemet rottet seg sammen. Skummelt.

Darth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 25-03-14, 08:24   #98
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har egentlig ikke ord. Her bør noen rett og slett finne seg en annen jobb...

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-14, 08:25   #99
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Beklager om jeg flasher fordommer her, men jeg ble ikke overrasket da jeg sjekket partitilhørigheten.

Darth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 25-03-14, 08:57   #100
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Beklager om jeg flasher fordommer her, men jeg ble ikke overrasket da jeg sjekket partitilhørigheten.

Partitilhørigheten ble jo oppgitt i Brennpunkt-programmet, og jeg Tenkte jo Mitt allerede da. Ellers er jeg så sjokkert over både ordfører og rektor (som vel må miste jobben for å ha brutt taushetsplikten så ettertrykkelig?) at jeg ikke har ord.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:21.