Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Løpe eller jogge

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-03-14, 12:05   #21
Mistral
Fluctuat nec mergitur

Mistral sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Paris
Mistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populær
Standard

Sv: Løpe eller jogge

Jeg føler også at jeg jogger i 9,6 km/t altså (uten stigning). Men det er nå det det står på knappene. :datapunkt:

Mistral er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-14, 14:25   #22
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Jeg blir superandpusten og får fantastisk høy puls av å jogge (løpe sakte), så det går ikke på graden av slitenhet for meg i hvert fall.

Jeg tenker at jogging er sakte løping.

Gammel 23-03-14, 18:11   #23
MissS
Like blid!

MissS sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
MissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de fleste
Standard

Løping er sånn man gjør når man er sent ute og må rekke bussen. Ellers heter det jogging.

Gammel 23-03-14, 18:16   #24
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Jogging er ut, løping er in. Enkelt og greit.

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-14, 20:04   #25
Libra
Bør lage seg en tittel selv

Libra sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Jeg er trønder, og vi sier ikke løpe
Vi sier springe (eller andre varianter av ordet). For meg har ikke det ordet så mye med mosjon å gjøre.

Man jogger når man trener, man springer når man skal rekke bussen eller er redd for noe/n eller man har det travelt med å komme seg et sted.

Har hørt alle tre variantene her i byen jo. La plutselig merke til at gubben brukte springe da han informerte meg om kveldens plan. Håper han ikke har tenkt å drive å springe etter busser i hele kveld.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-14, 20:06   #26
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg jogger når jeg ikke "gir jernet" (altså jogger jeg flertallet av turene mine). Jeg løper intervaller og jeg løper når jeg deltar i løp.

Gammel 23-03-14, 22:17   #27
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bruker bare ordet løping, fordi jeg synes jogging høres gammeldags ut. Litt som ekspeditrise og skuepillerinne.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-14, 22:33   #28
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

PT-en min sa at ordet jogging var helt ute blant de mer aktive løperne. De snakket utelukkende om å løpe mer eller mindre sakte.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 23-03-14, 22:40   #29
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg sier jogging litt på trass, for jeg syns det er så dustete med sånne ord-diller...

Gammel 23-03-14, 22:42   #30
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg sier jogging litt på trass, for jeg syns det er så dustete med sånne ord-diller...

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-14, 23:00   #31
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

...

Sist redigert av Cuyahoga : 24-02-18 kl 00:18.
Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-14, 23:03   #32
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg sier vel mest jogging siden det føles litt misvisende å kalle luntingen min løping.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-14, 23:05   #33
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg trodde det hadde med farten å gjøre og syns det virker falskt å kalle det trege greiene jeg driver med for løping. Dette henger igjen helt fra tiden da jeg drev aktivt med idrett faktisk. En av jentene på håndball-laget hadde en hang til å komme med definisjoner på alt mulig rart og veldig mye av det har blitt hengende igjen hos meg.

Ift. gammelt ord/nytt ord så har jeg ingen preferanser og husker ikke 80-tallsgreia som flere nevner i tråden her. Jeg jogget definitivt ikke på 80-tallet og kan ikke huske noen voksne rundt meg som trente i det hele tatt utover ergometersykkelen som kom på plass i kjellerstua tidlig på 90-tallet.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-14, 21:46   #34
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Nå er det jo litt bakstreversk å kalle all språkutvikling for ord-diller, kanskje? For meg er jogging det Tom Selleck gjorde i Tre menn og en baby, der han snur og tripper etter perfect made-up solbrune jenter i skimpy shorts uten et hår på avveie. Altså veldig 80-talls.

Det går kanskje ikke så fort når jeg løper alltid, men det er jaggu ikke perfekt, pen tripping, heller. Og i hvert fall ikke i skimpy shorts. Kanskje et løpeskjørt.

Når det er sagt, så har jeg lagt merke til noe morsomt med meg selv og omgivelsene mine. Det er nemlig ingen som løper intervall lenger, utenom kanskje på mølle. Man løper drag. Gjerne i bakker.

- No. 4 -
Gammel 27-03-14, 21:58   #35
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Jeg har i grunnen oppfattet det mer som en dille enn utvikling. På kondis.no og blant trenere så var det plutselig GALT å si jogging og mye huffing og himling. Det blir jeg litt trassig av.

Gammel 27-03-14, 22:06   #36
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Nå er det jo litt bakstreversk å kalle all språkutvikling for ord-diller, kanskje? For meg er jogging det Tom Selleck gjorde i Tre menn og en baby, der han snur og tripper etter perfect made-up solbrune jenter i skimpy shorts uten et hår på avveie. Altså veldig 80-talls.

Det går kanskje ikke så fort når jeg løper alltid, men det er jaggu ikke perfekt, pen tripping, heller. Og i hvert fall ikke i skimpy shorts. Kanskje et løpeskjørt.

Når det er sagt, så har jeg lagt merke til noe morsomt med meg selv og omgivelsene mine. Det er nemlig ingen som løper intervall lenger, utenom kanskje på mølle. Man løper drag. Gjerne i bakker.

Jeg løper intervaller. Herregud, jeg er så late adaptor på alt. Fra nå av skal jeg løpe drag.

Gammel 27-03-14, 23:00   #37
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Poly: det er jo kanskje litt sånn utvikler seg; det blir trendy og utrendy, og så skifter det? Det var helt sikkert ingen som jogget før 80-tallet, så var det plutselig dét alle gjorde?

Storm: Yess! Ut og kjøre drag i Haukelibakken!

- No. 4 -
Gammel 27-03-14, 23:02   #38
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva er forskjellen på intervaller og drag? Er drag det samme som bakkeintervaller?

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 27-03-14, 23:11   #39
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Jeg vet ikke egentlig om det er noen teknisk forskjell, men selv bruker jeg begrepene litt annerledes. For meg er intervaller noe som er ganske systematisk, f.eks. 4x4, med tid og pulsmåling og sånn. Drag brukes (i hvert fall også) om å bare løpe fortere en liten stund, ofte i en bakke. Det kan også gjøres inni en økt.

F.eks. det jeg gjorde i dag, er selvsagt intervaller, men jeg synes drag er mer dekkende. Jeg løper en runde på 1 km 5 ganger. Det er to korte nedoverbakker, relativt bratte, 1 lang oppoverbakke, 1 kort, bratt oppover, litt flatt og en litt slakk oppover. Da kjører jeg drag i alt som er oppover (80-90%), roer helt ned i nedoverbakken, og litt mer gass på flaten også. Jeg tar ikke tiden på annet enn runden, jeg har droppet pulsklokken, kjenner bare på kroppen.

Men jeg tar gjerne innspill på definisjonene, altså.

- No. 4 -

Sist redigert av Candy Darling : 27-03-14 kl 23:29.
Gammel 27-03-14, 23:14   #40
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Standard

Da tror jeg løpe intervaller er en dekkende beskrivelse for det jeg gjør: stirrer stivt på tredemølleklokka mens jeg løper så fort jeg kan og noen ganger nesten besvimer.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:44.