Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Din beste lakseoppskrift?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-03-14, 13:06   #1
Christa
Bør lage seg en tittel selv

Christa sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
Christa er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt likt
Standard

Din beste lakseoppskrift?

Trenger prøve noe nytt med laks. Hva er din beste lakseoppskrift?

Christa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-14, 13:43   #2
iben
oppbevares tørt

iben sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
iben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Din beste lakseoppskrift?

http://trinesmatblogg.no/2012/06/11/...tsalat-og-ris/
Denne, uten spinat...

Og denne:
http://trinesmatblogg.no/2012/04/12/...-avokadosalat/

iben er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-14, 13:53   #3
My
Semiaktiv

My sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det som jeg alltid kommer tilbake til her er laks med soyasaus og ingefær, fordi det er så enkelt og godt. Da legger jeg laksefileter i en ildfast form, tar en god del soyasaus (ca halv flaske "vanlig" kikkoman), som jeg koker inn til halvparten (det går kjapt, soyasaus koker veldig fort opp, og veldig fort over, så pass på!), så tar jeg en god bit med ingefær som jeg finhakker eller river, og kliner utover hver laksefilet, så helles soyasausen over. 10-15 minutt i ovnen på ca 200 grader, så er det ferdig. Ungene elsker også denne varianten. Litt forskjellig hva jeg bruker å servere til, som regel ris og en god salat, av og til wok-grønnsaker, av og til båndspaghetti med litt fløte.

Gammel 28-03-14, 14:05   #4
Eia
Permakulturell

Eia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Teryakibakt laks med eksotisk byggrynssalat er kjempegodt!

Gammel 28-03-14, 14:07   #5
Eia
Permakulturell

Eia sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Ellers liker jeg veldig godt husmannsvarianten foliebakt hel laks (fylt med persille
og hvitvin) med rømmedressing, agurksalat, kokte poteter og babygulrøtter.

Gammel 28-03-14, 19:23   #6
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Kremet laks med pasta: reduser en dl eplejuice til halv mengde og ha oppi en neve frossen spinat, en neve finhakka brokkoli, en boks kremost med urter, sitronpepper og litt salt. Steik laks i biter og ha oppi sausen. Kok pasta og bland alt sammen (eller ikke dersom du har familiemedlemmer som avskyr blandet ).

Laks med soyasaus, CF, sitronpepper og balilikum. Steik laks, ha oppi soyasaus, så CF og topp med hakket basilikum. Serveres hos oss med ris/steikt potet/brokkoli (varierer).

Laks steikt i folie med pesto og rømme (og som alltid sitronpepper).

Gammel 28-03-14, 19:49   #7
Frances
Lykkelig naiv

Frances sin avatar

Frances er populærFrances er populærFrances er populærFrances er populærFrances er populær
Standard

Laksebiter i ildfast form, tømmer over sweet chilisaus. Stekes 220 grader i 10-15 minutt. Mens lakses stekes, kok nudler. Server med soyasaus i små skåler og oppskjærte limebåter. Enklere blir det ikke.

Frances er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-14, 22:37   #8
Libra

Libra sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Denne forsøkte jeg nettopp, serverte poteter og brokkoli til. http://www.tine.no/norvegia/oppskrif...d-stuet-spinat

Pai med laks og spinat er også veldig populært her hos oss:
Deig:

250 g hvetemel
125 g smør
Litt vann

Smuldre smør i mel. Tilsett vann til du får en smidig deig. Pakk inn i plast og la den ligge kaldt i minst 30 minutter.

Kjevle deigen ut og legg den i en stor paiform, dekk godt oppover kantene. Bunnen prikkes lett med en gaffel og stekes i 10 minutter på 200 grader.

Fyll:
5 egg
1 eggplomme
2 dl melk
2 dl fløte
200 g revet ost
Salt og pepper.

Blandes sammen.

2- 3 laksefileer skjæres i terninger. Stek de i panna, krydre med salt og pepper. Fordel laksen i det stekte paiskallet. 1 pakke frisk spinat skylles og freses i panna til det faller sammen. Fordel spinaten over i forma og hell over eggestanden.

Stek i ca 30 min. Avkjøles litt og serveres godt lunken med en grønn salat. Bland flere typer grønne salater og hell over bittelitt olje. Tilsett gjerne diverse nøtter og frø i salaten.

Noe vi lager ofte er laksepasta. Da deler jeg laks i terninger og freser de lett i panna. Så blanker jeg masse vårløk sammen med smør, når løken er myk og blank tilsetter jeg ca 1 1/2 dl vann og fiskebuljong. Lar dette koke inn litt før jeg tilsetter matfløte. Lar det putre litt og smaker til med salt og evt. litt mer buljong. Hvis sausen tykner for mye sper jeg med melk. Til slutt vender jeg lakseterningene inn i sausen og lar det trekke noen minutter, til fisken er ferdig. Serverer dette med tagliatelle.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-14, 08:26   #9
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ikke noen oppskrift, men jeg ser det er flere som foreslår laks med soyasaus. Vet dere hvor mye salt som er i soyasaus?
Det er helt utrolig mye, og 1/2 ss er hele dagsbehov for et barn.

Gammel 29-03-14, 08:39   #10
Pegasus

Pegasus sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Pegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt likt
Standard

600 gram benfri laksefilet
8 ss gorgonzola
olivenolje
1/2 ss salt

Snitt laksen og putt ost i, i skiver. Salt. Pensle over med olje.
Stekes i ovnen, 200 grader, 10 min.

Hvis du vil imponere stort så er sherrysaus knallgodt inntil:
1 dl halvtørr sherry
1 grønnsaksbuljongterning
2 dl creme fraiche
1 dl finhakket dill (kan fint droppes)
2 ss smeltet smør

Kok sherry og buljongterning sammen til halvparten av væsken gjenstår. Tilsett creme fraiche, smør og dill. Kok i 2 min.

Server med kokte poteter, og aspargesbønner i hvitløksolje.

Pegasus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-14, 10:32   #11
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Ikke noen oppskrift, men jeg ser det er flere som foreslår laks med soyasaus. Vet dere hvor mye salt som er i soyasaus?

Kjøper soyasaus med redusert saltmengde.
Hos oss spiser barna sjelden rein soyasaus.

Gammel 29-03-14, 10:51   #12
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Ja. Soyasausen er da selvsagt i stedet for salt i fisken, og brukes ikke som saus (vet ikke hvor mye av soyasausen som faktisk trekker inn i fisken og blir der, men det er vel neppe i nærheten av 1/2 ss).

Gammel 06-04-14, 16:09   #13
Christa

Christa sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
Christa er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt likt
Standard

Vi pleier å lage med soyasaus, presset sitron og hvitløk i ovn servert med pannestekt asparges og ris eller foliebakt med litt smør og urter servert med rømme, potet, gulrot og agurksalat. Men nå har jeg prøvd noen av tipsen jeg fikk av dere og kom gjerne med flere oppskrifter! Her skal vi spise mer laks fremover.

Opprinnelig lagt inn av iben, her.

[url]
http://trinesmatblogg.no/2012/04/12/...-avokadosalat/

Denne var god! Godkjent av alle.

Opprinnelig lagt inn av Eia, her.

Teryakibakt laks med eksotisk byggrynssalat er kjempegodt!

Kjempegod! Alle likte den, jeg elsket den.

[quote=Blåbær;3955197]Kremet laks med pasta: reduser en dl eplejuice til halv mengde og ha oppi en neve frossen spinat, en neve finhakka brokkoli, en boks kremost med urter, sitronpepper og litt salt. Steik laks i biter og ha oppi sausen. Kok pasta og bland alt sammen (eller ikke dersom du har familiemedlemmer som avskyr blandet ).

Denne skal vi prøve i dag, serverer alt for seg da vi har en som ikke vil ha blandet. Tror ikke vi er alene der nei.

Christa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-14, 21:56   #14
Anikka
Snøavhengig

Anikka sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Blåsborttoppen
Anikka er populærAnikka er populærAnikka er populærAnikka er populærAnikka er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Det som jeg alltid kommer tilbake til her er laks med soyasaus og ingefær, fordi det er så enkelt og godt. Da legger jeg laksefileter i en ildfast form, tar en god del soyasaus (ca halv flaske "vanlig" kikkoman), som jeg koker inn til halvparten (det går kjapt, soyasaus koker veldig fort opp, og veldig fort over, så pass på!), så tar jeg en god bit med ingefær som jeg finhakker eller river, og kliner utover hver laksefilet, så helles soyasausen over. 10-15 minutt i ovnen på ca 200 grader, så er det ferdig.

Vi er også veldig glad i en variant av denne. Salt soyasaus og ingefær som over, men også søt soyasaus (ketjap manis) og hvitløk, evt hakket sjalottløk. Jeg koker det ikke opp, da, bare legger det over laksen. Legger gjerne med fenikkel i formen, den tar veldig god smak av sausen. Vi serverer ofte couscous og en rømmeklatt til + salat.

Dersom du vel å ikkje gleda deg over snøen, vil du ha mindre glede i livet, men same mengde snø.
Anikka er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:11.