|
|||||||
| Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jan 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Din beste lakseoppskrift?Trenger prøve noe nytt med laks. Hva er din beste lakseoppskrift? |
|
|
|
|
|
#2 |
|
oppbevares tørt
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Din beste lakseoppskrift?http://trinesmatblogg.no/2012/06/11/...tsalat-og-ris/ |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Din beste lakseoppskrift?Det som jeg alltid kommer tilbake til her er laks med soyasaus og ingefær, fordi det er så enkelt og godt. Da legger jeg laksefileter i en ildfast form, tar en god del soyasaus (ca halv flaske "vanlig" kikkoman), som jeg koker inn til halvparten (det går kjapt, soyasaus koker veldig fort opp, og veldig fort over, så pass på!), så tar jeg en god bit med ingefær som jeg finhakker eller river, og kliner utover hver laksefilet, så helles soyasausen over. 10-15 minutt i ovnen på ca 200 grader, så er det ferdig. Ungene elsker også denne varianten. Litt forskjellig hva jeg bruker å servere til, som regel ris og en god salat, av og til wok-grønnsaker, av og til båndspaghetti med litt fløte.
|
|
|
#4 |
|
Permakulturell
|
Sv: Din beste lakseoppskrift?Teryakibakt laks med eksotisk byggrynssalat er kjempegodt!
|
|
|
#5 |
|
Permakulturell
|
Sv: Din beste lakseoppskrift?Ellers liker jeg veldig godt husmannsvarianten foliebakt hel laks (fylt med persille
|
|
|
#6 |
|
Tankefull
|
Sv: Din beste lakseoppskrift?Kremet laks med pasta: reduser en dl eplejuice til halv mengde og ha oppi en neve frossen spinat, en neve finhakka brokkoli, en boks kremost med urter, sitronpepper og litt salt. Steik laks i biter og ha oppi sausen. Kok pasta og bland alt sammen (eller ikke dersom du har familiemedlemmer som avskyr blandet
|
|
|
#7 |
|
Lykkelig naiv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Din beste lakseoppskrift?Laksebiter i ildfast form, tømmer over sweet chilisaus. Stekes 220 grader i 10-15 minutt. Mens lakses stekes, kok nudler. Server med soyasaus i små skåler og oppskjærte limebåter. Enklere blir det ikke. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
|
Sv: Din beste lakseoppskrift?Denne forsøkte jeg nettopp, serverte poteter og brokkoli til. http://www.tine.no/norvegia/oppskrif...d-stuet-spinat |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Rockesøster
|
Sv: Din beste lakseoppskrift?Ikke noen oppskrift, men jeg ser det er flere som foreslår laks med soyasaus. Vet dere hvor mye salt som er i soyasaus?
|
|
|
#10 |
|
Medlem siden: Nov 2009
Sv: Din beste lakseoppskrift?600 gram benfri laksefilet |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Tankefull
|
Sv: Din beste lakseoppskrift?
Kjøper soyasaus med redusert saltmengde.
|
|
|
#12 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja. Soyasausen er da selvsagt i stedet for salt i fisken, og brukes ikke som saus (vet ikke hvor mye av soyasausen som faktisk trekker inn i fisken og blir der, men det er vel neppe i nærheten av 1/2 ss).
|
|
|
#13 |
|
Medlem siden: Jan 2011
Sv: Din beste lakseoppskrift?Vi pleier å lage med soyasaus, presset sitron og hvitløk i ovn servert med pannestekt asparges og ris eller foliebakt med litt smør og urter servert med rømme, potet, gulrot og agurksalat. Men nå har jeg prøvd noen av tipsen jeg fikk av dere og kom gjerne med flere oppskrifter! Her skal vi spise mer laks fremover.
Denne var god! Godkjent av alle.
Kjempegod! Alle likte den, jeg elsket den. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Snøavhengig
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Blåsborttoppen
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Vi er også veldig glad i en variant av denne. Salt soyasaus og ingefær som over, men også søt soyasaus (ketjap manis) og hvitløk, evt hakket sjalottløk. Jeg koker det ikke opp, da, bare legger det over laksen. Legger gjerne med fenikkel i formen, den tar veldig god smak av sausen. Vi serverer ofte couscous og en rømmeklatt til + salat.
|
![]() |
|
|