Sv: Vi som ikke er flinke i matte
Jeg hater matte. Datt av på ungdomsskolen tror jeg (men fikk G eller M), til tross for at jeg ellers er skoleflink. I 1. gym hadde jeg ikke en gang kladdebok, jeg regnet på løsark... Flink mattelærer, men jeg gadd ikke. Karret til meg en 3 i standpunkt, og sluttet med matte etter det.
Ble så redd for å ikke komme inn på ønsket studium, så i 3. gym tok jeg opp matte som privatist. Regnet HELE matteboka i løpet av året, tilogmed julaften. det ble tre stykker hver dag. Fikk hjelp av mattelærertanten min, og gikk på privatistkurs. Fikk 5, så "lett som bare det". Innsatsen hadde virkelig betalt seg.
Men i dag? Jeg kan ikke gange og dele på papir, og det meste er glemt. Jeg kan ringe mannen min for å regne ut prosent. :roll: Han derimot, er god i matte. Han tenker matte på en helt annen måte enn meg, han skjønner ting intuitivt - mens jeg må tenke så det knaker og få fortalt ting ørten ganger for å forstå. Heldigvis ser det ut til at Junior har arvet mest av sin far på det området.
Skal sies at jeg i liten grad har trengt matte i mine jobber. Valutaregning og prosent er det nyttigste, tror jeg.
|