|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Jenter og rosaDette er noe av det klokeste jeg har lest på lenge. http://www.slate.com/blogs/xx_factor...qual_lame.html
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Absolute Beginner
|
![]() Sv: Jenter og rosa:Har bare skummet artikkelen: |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: Jenter og rosaDet hun sier er at mødre som unnskylder/ler beskjemmet av rosa-preferansene til jentene, er med på å fortelle dem at jentegreier ikke er så veldig kult.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
maler
|
![]() Sv: Jenter og rosaHm. Rosa er bare en farge ja. Og klart småjenter bør få like prinsessedill uten at voksne himler med øynene (nå har jeg sett flere gutteforeldre som himler over spidemangreier enn jentemødre som himler over prinsessetendenser, tvert imot synes jeg ofte prinsessenykker dyrkes, men det kan ha noe med omgangskretsen å gjøre). Uansett, å himle over små barns preferanser er ikke særlig greit uansett hvilken vei de går.
![]() |
#5 |
Ringskrømt
|
![]() Sv: Jenter og rosaDe jeg møter og snakker med himler som regel bare med øynene hvis rollen snus. At gutten liker rosa prinsessegreier med glitter og stas. Litt sånn "hahaha, han er jo så liten og vet jo ikke bedre"-aktig.
![]() |
#6 |
Fortynnet
|
![]() Sv: Jenter og rosaJeg har samme oppfatning som Katta. Og når jeg ser hvor stor rosa-dominans det er i barnehagen så har jeg ikke akkurat inntrykk av at det er en farge som bekjempes av foreldrene - jenter i barnehagen går kledd i heldekkende rosa i ni av ti tilfeller er mitt inntrykk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Jenter og rosaSamtidig synes jeg at vi alle skal slå et slag for at de hjertevelurkjolene holder seg på småjentene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Dragedytteren
|
![]() Sv: Jenter og rosa
Men i hvor stor grad velger barna, hvis de allerede fra fødselen får søte rosa eller tøffe blå klær? Ville har mange (flest) klær som ikke er rosa, men i siste bursdag fikk hun rosa hjertepysj av en i klassen, mens gutten hun feiret med fikk pysj med Angry Birds.
![]() |
#9 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() Sv: Jenter og rosaSukk, langt og brilliant svar ble borte på nettbrettet, hehe. Sist redigert av Pelle : 30-03-14 kl 10:48. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jan 2011
Når min eldste var liten gikk hun i alle slags farger. Hun har aldri vært opptatt av klær og hadde på seg de tingene jeg ga henne. Gjerne i grønt, oransj, blått, brunt osv... Og jeg kjøpte også klær med tanke på at lillebroren kunne arve. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jan 2011
![]() Sv: Jenter og rosaJeg velger forresten heller ikke bøker som heter "for jenter/for gutter". Mest fordi de som oftest er veldig dårlige bøker. Og vi har ofte måttet lete litt for å finne mer kjønnsnøytrale versjoner av friluftsutstyr, slik at det kan arves. Desverre går ikke gutten med på å gå med rosa ski med prinsesser på. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: Jenter og rosaPoenget i artikkelen er å stille spørsmål ved hvorfor vi prøver å styre jenter unna rosa og glitrete - og hvilket budskap vi sender ut ved å gjøre det.
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Panzerekstremfeminist
|
Ikke sant? Og jeg har aldri opplevd at folk har himlet og ledd litt beskjemmet av jenter som bare vil ha gutteting - mens jeg har opplevd at det liksom blir enda mindre akseptabelt når små gutter liker disse tingene enn når jenter gjør det. (Og, ja - jeg vet at jeg er n=1)
Food for thought.
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Fortynnet
|
![]() Sv: Jenter og rosaJeg syns bare ikke det virker som jenter i veldig stor grad blir styrt unna rosa og prinsesseting og glitter. Hvis jeg hadde hatt jenter så tror jeg at jeg ville prøvd å unngå at dette skulle dominere veldig, på samme måte som jeg ikke har ønsket å la actionfigurer/sjørøverstilen dominere for guttene sånn til hverdags. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Panzerekstremfeminist
|
I hvor stor grad jenter styres utenom har sikkert med hvem man omgås å gjøre. Jeg kjenner i hvertfall mange feministmammaer som unnskyldende ler litt beskjemmet av jenteavkommets preferanser for glitter og stas i en gitt periode av livet. Akkurat slik det beskrives i artikkelen.
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Absolute Beginner
|
![]() Sv: Jenter og rosaJeg viser ovenfor sønnen min og vennene hans at jeg misliker altfor voldsom lek, det har hendt at de har funnet pinner og løpt etter hverandre og sagt pang! pang!, og det liker jeg ikke. Tilsvarende synes jeg ikke om at prisessefakter tar helt av, og selv om foreldre som regel benekter dette har jeg mang en gang på jobb trøstet kalde jenter som har på seg klær overhodet ikke beregnet på å leke ute. For eksempel. Jeg blir ofte også forundret over hvor virkingsfullt det kan være for jenter å gjøre seg små og hjelpesløse. (Men det går like mye på voksne, jeg er veldig "prøv selv, så hjelper jeg deg om du ikke får til".) |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Fortynnet
|
Veldig enig i dette. Jeg ville overhodet ikke vært beskjemmet over å ha et barn (jente eller gutt) som likte glitter og rosa, men jeg ville vært litt beskjemmet på egne vegne om jeg lot dette dominere fullstendig i hverdagen. Da hadde jeg bidratt til sånne situasjoner som jeg nettopp så: Fire år gammel jente i krampegråt over å måtte ta på seg grønn og helt nøytral arvedress fra storebroren. Fordi alle de andre jentene omtrent uten unntak har rosa, evt. lilla dress. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Ringskrømt
|
Jeg synes det er hjerteskjærende (sett utifra et i-landsperspektiv) at min lille fireåring har justert sine følelser etter omverden og ikke lenger føler seg komfortabel med å velge de fargene han synes er finest. Han elsker glitter og rosa paljetter, står med stjerner i øynene og ser på, men han vet at omverden ikke er klar for sånt, for mammaene og pappaene til andre små barnehagebarn har bestemt at rosa passer seg ikke for en gutt, og det har de sannelig latt sine små få vite, også. For hvor har de små det ellers fra?
![]() |
#19 |
Panzerekstremfeminist
|
Ikke sant? Da jeg var i Legoland i fjor høst, så jeg en pappa som bestemt ledet sønnen sin ut av Lego Friends-avdelingen og sa: Kom hit og se på guttelegoen, du!
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
maler
|
![]() Sv: Jenter og rosaJeg har tvert imot inntrykk av at endel mødre lever ut sine egne undertrykte prinsessenykker gjennom småjentene. "Du vet, de ER jo jenter og da trenger de jo endel pynt/liker de jo å dille litt" etc.
![]() |
|
|