|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
Bedreviter
|
Sv: Når folk tror de vet alt om deg og din sykmelding
Men er det ikke da også naturlig å informere arbeidsgiver om sin tilstand, slik at de vet at man ikke er superduperfrisk bare fordi man vinker smilende til kamera fra en utekafé? Nå vet jeg jo ikke så mye om din arbeidssituasjon, men det er vel kanskje ikke slik at du har en sjef et sted som tror at du bare er hjemme med en litt langdryg influensa? |
|
|
|
|
|
#42 |
|
maler
|
Sv: Når folk tror de vet alt om deg og din sykmeldingDe fleste av oss viser vel frem litt glansbildesiden på sosiale medier. Ikke bare for fasaden, men det er jo de hyggelige øyeblikkene det er morsomt å dele. Men det blir en ikke helt liten nyanseforskjell på å vise frem familien på terrassen hvor alle smiler når man egentlig ikke greier å gå spesielt langt og ligger i sengen store deler av dagen, og så vise frem at man reiser verden rundt og driver med relativt ekstrem idrett. Spesielt hvis jobben er av fysisk art. Hvis man har en grei dialog med arbeidsgiver er dette neppe noe problem, da vet man hvor man har hverandre. Men det er ikke rart at man reagerer da synes jeg.
|
|
|
#43 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Når folk tror de vet alt om deg og din sykmeldingNå er jeg ufør, så jeg forholder meg ikke lenger til en arbeidsgiver. Og sist jeg gjorde det eksisterte ikke Instagram.
|
|
|
|
#44 |
|
Be happy!
Medlem siden: Jan 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Når folk tror de vet alt om deg og din sykmeldingJeg er jo sykemeldt nå på grunn av bekkenløsning, men det kan man ikke se på sosiale medier. Jeg tar ikke bilder av krykkene, men av sol, grilling og glede. Fordi psyken min trenger å fokusere på det positive. For min del går dette greit da jeg har dialog med jobben, de vet ståa og de synes det er hyggelig at fokuset er på rett plass.
|
|
|
#45 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Sv: Når folk tror de vet alt om deg og din sykmeldingDe fleste legger ut hyggelig bilder på sosiale medier. Men har man ingen dialog med arbeidsgiver, evt gir uttrykk for at man ikke kan gjøre fysiske ting, for så å legge ut bilder fra utlandet der man er veldig fysisk, så er det jo helt på sin plass at arbeidsgiver spør. |
|
|
|
|
|
#46 |
|
Personlig pessimist
|
Ja, absolutt.
|
|
|
|
#47 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Når folk tror de vet alt om deg og din sykmeldingHvis man for eksempel er sykemeldt på grunn av prolaps eller noe i den gaten, er det klart at arbeidsgiver reagerer hvis man legger ut bilder fra kickboksecamp på sin åpne instagramkonto.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#48 |
|
Personlig pessimist
|
Det forklarer jo prolapsen, tenker jeg.
|
|
|
|
#49 |
|
Shake it out!
|
Jeg skal ærlig innrømme at jeg Tenkte MittTM da jeg oppdaget at en jeg kjenner, som var under NAV-betalt omskolering fra snekker til ingeniør pga. vond rygg pusset opp hele huset til foreldrene ved siden av studiene. AS in total renovering og ombygging.
|
|
|
#50 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Når folk tror de vet alt om deg og din sykmeldingMen er ein ikkje forplikta til å møte til desse samtalene med arbeidsgivar/NAV/fastlege? Eg trudde det var ein del av sjukemeldingsreformen frå 2011? Eg fekk beskjed om at arbeidsgivar kunne ileggast bøter og arbeidstakar kunne få sanksjonar og i verste fall bli sagt opp, ved å ikkje møte til oppfølgingssamtalene.
|
|
|
|
#51 |
|
Librocubicularist
|
Det står at det er psykosomatisk sjukdom.
|
|
|
|
#52 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Det var ment som et eksempel. Jeg kjenner ikke saken.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#53 |
|
Librocubicularist
|
Skjønner. Men det stod opplyst i saken at det var det.
|
|
|
|
#54 |
|
Unik
Sv: Når folk tror de vet alt om deg og din sykmeldingMen psykosomatisk betyr vel at det manifisterer seg kroppslig, så når arbeidsgiver da tydeligvis har fått inntrykk av henne at hun ikke kunne gjøre de tingene hun gjorde på bildene - så er det jo på sin plass å sjekke det. |
|
|
|
|
|
#55 |
|
Librocubicularist
|
Eg er absolutt for auka kontroll, altså. Samtidig har eg sjølv kjend på kroppen at eg er redd for å ta ein luftetur ut av huset på ein god dag, fordi eg blir konfrontert med det eg ikkje klarer på ein dårleg dag viss eg gjer det. Og det trur eg det er mange langtidssjuke som slit med. Eg meiner ikkje at det å dra på ein ekstremsportferie til Thailand er ein liten luftetur og eg er einig i at det er grunn til å Tenke Sitt, når ein ser på saken slik han er framstild (derfor lurer eg og på korfor denne dama gjekk til media). Men det er for lite opplysningar på bordet i denne saken, til at det går an å gjere seg opp ei meining.
|
|
|
|
#56 |
|
Unik
Sv: Når folk tror de vet alt om deg og din sykmeldingFor min del kan det godt tenkes hun har alt på det tørre, når bildene er gamle osv. Men at arbeidsgiver reagerer og har lyst på dialog, skjønner jeg. |
|
|
|
|
|
#57 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Når folk tror de vet alt om deg og din sykmeldingJo men at arbeidstakar ikkje følgjer si e plikter med tanke på dialog er jo verre enn å drive med aktivitet, tenker eg:
|
|
|
|
#58 |
|
Pessimistisk Optimist.
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Når folk tror de vet alt om deg og din sykmeldingArbeidsgivere trenger vel ikke akkurat å snoke i folks facebooksider eller instagramsider heller. Jeg har en stor familie, og deler ofte gamle bilder for å nå de jeg ikke ser så ofte. Eller jeg deler andres bilder hvis jeg tenker det kan være av interesse. Og fikk kjeft så det holdt av min arbeidsgiver i forhold til hva jeg gjorde på to feriedager ( planlagt et halvt år i forveien) i en periode hvor jeg var delvis sykemeldt. Frisk nok til å jobbe 50%, men ikke frisk nok til å sitte i en bil... Ferie/sykemelding sitt på sofaen. Har jeg sjefen på facebook, nei. Men jeg har kollegaer der...... |
|
|
|
|
|
#59 |
|
Bedreviter
|
Sv: Når folk tror de vet alt om deg og din sykmeldingDet er jo ikke nødvendigvis slik at "arbeidsgiver snoker". Mange har jo kollegaer eller kollegaers venner på Facebook, og da dukker jo ofte bilder opp helt av seg selv. |
|
|
|
|
|
#60 |
|
Bedreviter
|
Helt ærlig: det hadde ikke falt meg inn i måneskinn å reise på ferie, om så bare i to dager, i løpet av en sykemeldingsperiode, uten å nevne det for sjefen min før jeg dro. Helt greit at man reiser, hvis det er i tråd med legens anbefaling, men også en helt opplagt ting å klarere med arbeidsgiver, i mitt hode. Ikke nødvendigvis som i "be om lov", men "Til info: dette skal jeg gjøre". |
|
|
|
![]() |
|
|