Sv: Jenter og rosa
Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.
Jeg skriver jo nettopp at jeg tror ikke de blir slike dronninger av å gå i rosa klær. Men jeg tror like fullt at å komme i barnehagen eller på besøk i kjole og med fine fletter ofte = positiv oppmerksomhet. Jeg har stått der med en gutt og jeg, som betuttet dro meg i ermet og lurte på om ikke han var fin også, da han så hvordan jentene ble mottatt i familieselskap.
Og jeg tror at om en har en aktiv og herjete gutt kan det være lurt å tenke litt over hva en vil fyre oppunder med av effekter og TV og actionleker, og like ens om en vil kjøre prinsesse over hele linjen for jenter.
Og etter å ha jobbet med barn i ørten år mener jeg fortsatt at det er forskjell på hva slags mindre heldig oppførsel gutter og jenter slipper unna med. Den gruppen som gjør mest ufine ting i forhold til hva man skulle tro med mindre man er litt "hauk" er gjerne skoleflinke jenter fra veldig ordentlige hjem. Og det er ikke noe jeg sier for å bygge oppunder at jenter oppfører seg dårligere enn gutter. (Og jeg skal ikke påstå at disse jentene har gått mye i rosa. )
Anyhow, jeg har ikke inntrykk av at "jenteting" blir kommunisert som noe negativt ovenfor småjenter. Og jeg mener ikke at man skal gjøre det heller, like lite som man snakker nedsettende om Spiderman eller hva som helst. Men alt med måte, og noen barn bør kanskje ikke oppmuntres til å bli enda mer jålete eller enda tøffere etc etc. Det kan fort bli veldig ensporet. (Og jeg bør egentlig slutte å skrive basert på min hverdag, barnehagen her, skolen her og slikt, for på FP er "alle" barna i svømmehallen og skibakken og har sykkel og gode uteklær og blir lest for, og foreldrene reflekterer over de fleste valg, så mye av det jeg har erfart er veldig lite overførbart. Har man den ballasten tror jeg disneybasert påvirkning får mindre konsekvens. Jeg tror ikke mange her "lar" jentene sine bli passive nek, for å sette det veldig på spissen.)
Jeg har en helt annen opplevelse enn deg om hvordan jenteting formidles - jeg har en helt klar oppfatning av at det oppfattes negativt med typiske jentegreier også av jenteforeldre. Jeg tenker at det at man skriver om at jenter har divanykker når de ikke vil ha guttegreier, uten å nevne et eneste eksempel på det motsatte, bekrefter det.
Og så synes jeg at bemerkningen din om "snille jenter" er uendelig fordomsfull, men det synes jeg vel egentlig om dramaqueen-beskrivelsene dine også. 
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
|