Sv: Hvilke drastiske endringer kunne du tenke deg å gjøre i livet ditt?
Jeg ser at veldig mange skriver at de ikke kan gjøre endringer som i flytting eller annet av hensyn til barna. Jeg har tenkt mye på det i og med at vi kanskje ender opp med å flytte, selv om barna har det fint materielt og sosialt sett her hvor vi bor.
Hvorfor er det sånn at flytting ofte utelukkende blir sett på som noe som er negativt for barna? Og da mener jeg ikke oppvekster som er preget av svært hyppige flyttinger, men å flytte for eksempel en gang i løpet av oppveksten. Eller ha en periode eller to i utlandet i løpet av oppveksten. Selv om barn har det bra et sted så kan de jo få det like bra, eller til og med bedre et annet sted. Hvis en eller flere personer i husholdningen mistrives sterkt på nåværende bosted kan jo også det påvirke familiedynamikken, og ikke minst trivsel og helse til den som ikke trives. Selvfølgelig finnes det jo massevis av tilfeller hvor en flytting viste seg å ikke være bra for barna eller familien, men har man flyttet fra et sted så har man jo ofte mulighet til å flytte tilbake. Det er i hvert fall slik vi tenker - hvis vi absolutt ikke trives på det nye stedet så flytter vi tilbake.
|