Sv: Nok en hvilken-bilstol-velger-vi-tråd
Opprinnelig lagt inn av Odelia, her.
Ble tipset om Cybex Pallas sine beltestoler med pute i front som visstnok skal fordele belastningen bedre ved en eventuell kollisjon. Hvorvidt det funker er jeg usikker på da jeg har forsøkt å google meg frem til testresultater uten hell, men den har visst kommet bra ut i tester (best i test tror jeg hun nevnte) og har en vippefunksjon (som jeg ikke håper går på bekostning av sikkerheten, men det regner jeg ikke med) så vi vurderer den veldig sterkt. Ut fra beskrivelsen virker det som at man fjerner puten ved 3-4 års alder, men vi ville jo ha brukt den nå. All den tid den koster en del mer enn like stoler (uten mageputen) blir jo valget straks enklere dersom det ikke går an å bruke puten på Lillebror nå.
Jeg hadde aldri tatt sjansen med det setet, og vet det har blitt reagert på at det blir anbefalt. Mener det var noe med at man faktisk ikke vet hvordan kroppen vil reagere på påkjenningen ved en kollisjon? Jeg husker ikke helt. En annen ting jeg tenker på er at det må være særdeles klamt, varmt og ubekvemt å ha denne puten foran seg. For den må jo virkelig være tett og stramt på slik at barnet ikke fyker over eller under tenker jeg...
Vi har Cybex Sirona til minsten, og der fulgte det med en pute for forovervendt montering. Den kommer aldri til å bli brukt her ihvertfall.
Vi byttet BeSafe IziKid til mellomste rett før han ble 4 år, og gikk da over til nytt bakovervendt opptil 25 kg (Brio Zento). Det brukte han til han var nesten 5 år. Storesøsteren satt også i det noen turer hvor hun lånte ut sin beltestol til venninner som satt på. Hun var ihvertfall over 120 cm på det lengste.