|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#241 |
|
heimføing
|
Sv: Når folk tror de vet alt om deg og din sykmeldingJeg har vært arbeidsledig på max dagpengesats, og tok vikaroppdrag. Det var et oppdrag jeg ikke tok fordi jeg faktisk ville tape penger på det fordi betalingen var under det jeg fikk fra han stat. Nå var det et oppdrag utenfor min interesse, det skal sies, hadde det vært relevant og gitt meg muligheter videre så ville jeg selvsagt tatt sjansen og sugd på labben en stund. |
|
|
|
|
|
#242 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Når folk tror de vet alt om deg og din sykmeldingEg trur Vixen har rett i at det kan vere ein del av dei same mekanismene som slår inn, for folk som trivst med å vere utanfor arbeidslivet. Men eg trur dette gjeld eit fåtal av både arbeidsledige, langtidssjukemeldte og uføre. Eg kjenner ganske mange som er eller har vore i desse kategoriane (ja, "ganske mange" er skjempevitenskapeleg argumentasjon)
|
|
|
|
#243 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Når folk tror de vet alt om deg og din sykmelding
For eksempel så har jeg møtt ganske mange damer i lavtlønnsyrke som ønsker seg en uførepensjon. Dette er damer som har vært hjemmeværende en del år, jobber deltid, fysisk tunge jobber til ugunstige tidspunkt. Gevinsten er ikke all verden for å stå i jobb sånn rent økonomisk. Jeg forstår dem jo samtidig som jeg tenker at det ikke er rett sånt rent samfunnsøkonomisk. |
|
|
|
|
|
#244 |
|
Personlig pessimist
|
Hvilke da? Selv ufaglærte assisstenter i barnehage tjener vesentlig bedre enn jeg har utbetalt, og jeg er attpåtil beregnet som ung ufør.
|
|
|
|
#245 |
|
Librocubicularist
|
Det kjem jo an på lønna som er utgangspunkt for berekningsgrunnlaget og på forsikringar, pensjonsordningar og liknande.
|
|
|
|
#246 |
|
Personlig pessimist
|
Joda, men jeg lurer virkelig på hvilke "en del" jobber som tjener så dårlig nå? Men det skal sies at barnehageansatte her i området tjener en god del bedre enn tarifflønn.
|
|
|
|
#247 |
|
maler
|
Sv: Når folk tror de vet alt om deg og din sykmeldingDet kommer an på hva man har av ordninger. Er man ufør med støtte fra Statens pensjonskasse vil det lønne seg fremfor å begynne som ufaglært arbeidskraft i varehandel for eksempel.
|
|
|
#248 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Når folk tror de vet alt om deg og din sykmeldingDette viste seg å vere heilt feil.
The glass is refillable. Sist redigert av nokon : 09-04-14 kl 13:29. |
|
|
|
|
|
#249 |
|
|
Ja ditt område er nok litt spesielt i så måte. |
|
|
|
|
|
#250 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Når folk tror de vet alt om deg og din sykmeldingKjipt område å være ung ufør i, med andre ord...
|
|
|
|
#251 |
|
|
Ja absolutt. Det er absolutt mer lønnsomt å være ufør i andre deler av landet. Det tror jeg også kan innvirke på tallene og regionale skillet. |
|
|
|
|
|
#252 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Når folk tror de vet alt om deg og din sykmeldingDet er ganske kjipt å vere ung ufør her på denne kanten av landet og, til tross for at det ikkje lønner seg å jobbe.
|
|
|
|
#253 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Når folk tror de vet alt om deg og din sykmeldingJeg tviler faktisk på det er noen steder i landet hvor normalt oppegående mennesker trives med å være unge uføre...
|
|
|
|
#254 |
|
Aktiv
Medlem siden: Feb 2013
![]() ![]() |
Sv: Når folk tror de vet alt om deg og din sykmeldingJa det er jo stor forskjell på å ville være uføretrygdet, enn å forsøke å gjøre det beste ut av situasjonen. |
|
|
|
|
|
#255 |
|
|
Sv: Når folk tror de vet alt om deg og din sykmeldingJeg tror ikke det er noe folk trives med, men jeg kan forstå at det å miste inntekt kan være tøft og tas med i regnestykket. |
|
|
|
|
|
#256 |
|
Librocubicularist
|
Det er det som er mitt poeng og! Enten det lønner seg eller ikkje, altså.
|
|
|
|
#257 |
|
Personlig pessimist
|
Normalt oppegående mennesker (les: de fleste) vil ikke være uføretrygdet. De andre spørs det uansett om man får gjort noe med, samme hva de foretar seg.
|
|
|
|
#258 |
|
maler
|
Sosial arv kommer også inn. Hvis man lever i et miljø der alle går på trygd og sosialt liv er bygget opp rundt at alle er hjemme så blir det ikke det samme sosiale tapet som det er når alle andre jobber. Det finnes endel slike miljøer. Da er det de som jobber som faller utenfor sosialt, og når det da heller ikke er en givende jobb eller den gir spesielt mye ekstra penger i kassen er det ikke vanskelig å se at trygd kan virke som en helt grei løsning.
|
|
|
#259 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Når folk tror de vet alt om deg og din sykmeldingVet du om noen slike miljøer her på sørvestlandet? Bill.mrk Trenger hjemmeværende venner.
|
|
![]() |
|
|