Sv: Religiøse privatskoler - sett fra FrP
Jeg er, som fler, skeptisk til religiøst baserte skoler, uansett religion.
Jeg er også redd at reine muslimske skoler kan medføre en enda større grad av kontroll overfor jentene, og en enda større grad av religiøs påpassing - større krav til nitidig følging av muslimske skikker, enn det er i en ikke-religiøs skole. Vil en slik skole kanskje også føre til et større press overfor muslimske foreldre, at de blir uglesett om de velger la barna gå i sekulær skole framfor religiøs? Jeg er sterkt tvilende til at en skole basert på muslimsk livssyn vil bidra til bedre integrering i det norske samfunnet. På samme linje er jeg redd for at dette også vil kunne lage et enda større gap mellom "dem" og "oss," noe det grumsete folkedypet som befinner seg i diverse avisers kommentarfelt, vil få blod på tann for.
Når det er sagt, sier jeg som guava, at så lenge vi har en lov i Norge som åpner for religiøse skoler, må loven være lik for alle, også muslimer, så fremt læreplanen er godkjent - av prinsippmessige årsaker. Jeg syns loven bør endres til et generelt nei til religiøse skoler.
Sist redigert av Inagh : 09-04-14 kl 10:29.
|