Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Religiøse privatskoler - sett fra FrP

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-04-14, 19:18   #11
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Religiøse privatskoler - sett fra FrP

På diskusjoner på FP er det alltid litt fascinerende hvordan det rent sekulære med fullstendig fravær av synlig religion oppfattes som det nøytrale som alle bør og skal synes er greit. For endel foreldre og barn er ikke dette nøytralt og greit og man ønsker en skole som i deres øyne har et mer riktig forhold til religion. Jo mer vi stripper den offentlige skolen for markeringer rundt høytider og jo mer det legges vekt på at skolen skal være rent sekulær, jo vanskeligere blir det for disse foreldrene å ha barna sine på nærskolen. På samme måte som en klar religiøs profil kan gjøre det vanskelig for ateister å ha sine barn på en skole. Jeg tror vi må forstå at religion ikke er bare en hobby eller et tankesett som sitter inni hodet, spesielt for folk som har vokst opp utenfor norden er religion i mye større grad en del av hele levesettet. Jeg ser ikke helt hvorfor skoler på dette grunnlaget er noe verre enn skoler basert på en alternativ pedagogikk eller på språk/avstamning. Der tenker jeg faktisk at det enten er ja eller nei til alle.

Selv om det bør være en helt klar målsetning at den lokale skolen skal fungere for alle synes jeg det er bra det finnes alternativer når dette ikke fungerer. Vi har flyttet våre barn til en privat skole selv og er veldig glad for at dette er mulig der vi bor. Av og til har man en situasjon som ikke fungerer, hvis det da heller ikke finnes alternativer kan man begynne å snakke om ødelagt barndom. Men det er betenkelig at man kan starte opp privatskoler overalt og dermed være en konkurrent til små offentlige skoler på små steder slik at det blir en belastning på kommuneøkonomien. Kanskje burde man ha det som i helsevesenet at det er krav om at det skal være behov for plassene før man får lov til å drive.

Når det gjelder muslimsk skole synes jeg ikke det går an å si nei til dette, og jeg er ikke så sikker på at det blir noe verre for integreringen heller. Det er ikke akkurat super integrering på endel offentlige skoler i Oslo heller. Og alle muslimer kommer ikke fra samme land. Jeg vil vel egentlig tro at det vil være mer bevisste foreldre som sender barna sine til en sånn skole, og det vil vel være noe egenbetaling også. Man skal ikke se bort fra at det også er norske foreldre som vil sende barna sine dit hvis den blir bra, på samme måte som på kristne friskoler. For mange spiller det jo ikke så stor rolle hva slags religiøs profil skolen har bare den er god. På samme måte som andre friskoler må de jo kikkes i kortene med hensyn på hvordan de følger læreplan, opptaksrutiner og fysiske forhold.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:22.