Sv: Diskriminering i stillingsannonser
Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.
Hvis Adil ikke kan snakke godt norsk, er han jo ikke kvalifisert til stillingen. Men hvis Adil snakker godt norsk, bare med utenlandsk aksent, så er han jo (språklig sett) velkvalifisert og burde absolutt kunne søke på jobben selv om norsk ikke er førstespråket hans. Det er stor forskjell på å være dårlig i et språk og på å ikke ha det som morsmål.
Mener du virkelig at fordi en bedrift foretrekker en mannlig søker, så er det greit å diskriminere damer, eller misforstår jeg deg nå? Hvis jeg hadde sett en stillingsannonse på en jobb jeg kunne tenke meg, og de hadde søkt etter en mann, da hadde jeg ikke pent avfunnet med med at tissen min hadde feil fasong altså. Da hadde jeg sagt fra så det holdt, både her og der.
Nah. Jeg synes arbeidsgiver må ha lov til å kreve at språket snakkes flytende uten aksent og med forståelse for språket som en innfødt. Det er ikke diskriminering slik jeg ser det, det blir det først når de utelukker Ali som er født i Norge og har vokst opp med norsk som ett av to morsml fordi han ikke er norsk nok.