Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

17. mai-klær til gutter

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-04-14, 23:40   #81
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 17. mai-klær til gutter

Finklær av typen finbukse, skjorte og finere sko bruker mine hver søndag. Og i tillegg kommer jo bursdager og familieselskap (Vi har vel over 40 i nær familie, som i barnas oldeforeldre, besteforeldre, tanter/onkler og søskenbarn, og tillegg kommer jo nære venner og barnebursdag. Selv om ikke alle feirer, så blir det jo en del ganger i løpet av året). Mine har mange antrekk til slike anledninger, og det brukes mye. Dermed synes jeg de kan være enda et hakk staseligere kledd til 17. mai, jul, konfirmasjon, bryllup osv. Jeg liker også å kle meg opp, og de misliker det hvertfall ikke. Jeg går i kjole omtrent hver søndag, og i alle selskap. :P

Men at andre ikke har det likt, det er helt greit for meg.

Gammel 16-04-14, 09:45   #82
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Jeg har alltid syntes at det er så stusselig at en del gutter blir avspist med pene/nye hverdagsklær mens jenter alltid er pynta. Derfor er nytt hverdagstøy et underlig valg i min verden.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-14, 10:47   #83
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Husfruen: Ikke noe problem altså, jeg bare lurte.

Vi pynter oss også på julaften, hele familien, selv om det bare er oss. Nyttårsaften også (da er vi ofte med annen familie i tillegg). Gutten min har ikke dress da, men pynter seg med penbukse, fine skjorter, vest etc. Og i ekstra høytidelige anledninger har han bunad (mamma syr bunader, så alle ungene har fått bunad fra henne, og de går litt på rundgang i familien, blant mine og mine søstres barn). Stort sett foregår jo de fleste "pynteanledninger" innendørs, og da går han like gjerne uten sko. Unntaket er selvsagt 17.mai, da må han ha noe på bena. Bunadsko har vi gjerne liggende i flere størrelser, for det er også noe de ofte arver etter søskenbarn o.l. Det er jo gjerne unisex utforming på de minste, så de har gutten og jentene brukt om hverandre. Hvis det er en størrelse vi mangler så kjøper jeg som regel, for det er ikke de dyreste skoa, og de arves videre. De er ikke de verste å gå i heller, ungene mine har i alle fall ikke klaget på vonde ben på 17.mai.

I fjor hadde gutten forresten bare noen svarte, nøytrale pensko til bunaden, for det var utsolgt for hans størrelse i butikkene da vi skulle kjøpe bunadsko.

Gammel 16-04-14, 11:03   #84
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Chanett, her.

Jeg har alltid syntes at det er så stusselig at en del gutter blir avspist med pene/nye hverdagsklær mens jenter alltid er pynta. Derfor er nytt hverdagstøy et underlig valg i min verden.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-14, 11:24   #85
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Chanett, her.

Det er ikke mitt valg at storebror velger pent, nytt "hverdagstøy" til 17. mai. Jeg har rett og slett gitt opp forsøket på å få på ham dress eller bunad. I fjor gikk han i ny, knall blå bukse, hvit skjorte med blå detaljer, slips (fordi han ville selv) og kul skinnjakke. Og joggesko, for det er mest behagelig når man skal gå langt. Buksen gikk rett over til å være hverdagsbukse, skjorten er brukt jul og bursdager og skinnjakken brukes når han vil være kul. Dette er det mest pyntete jeg klarer å få ham, det er ikke ofte han lager bråk om ting men klær har han sterke meninger om.

Lillesøster er en helt annen type og jo mer pynt og bling det blir jo bedre.

Gammel 16-04-14, 11:59   #86
My
Semiaktiv

My sin avatar

My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Det er ikke mitt valg at storebror velger pent, nytt "hverdagstøy" til 17. mai. Jeg har rett og slett gitt opp forsøket på å få på ham dress eller bunad. I fjor gikk han i ny, knall blå bukse, hvit skjorte med blå detaljer, slips (fordi han ville selv) og kul skinnjakke. Og joggesko, for det er mest behagelig når man skal gå langt. Buksen gikk rett over til å være hverdagsbukse, skjorten er brukt jul og bursdager og skinnjakken brukes når han vil være kul. Dette er det mest pyntete jeg klarer å få ham, det er ikke ofte han lager bråk om ting men klær har han sterke meninger om.

Lillesøster er en helt annen type og jo mer pynt og bling det blir jo bedre.

Men det du beskriver der, knall blå bukse, hvit skjorte og slips mener jeg jo er å pynte seg. Det er ikke hverdagsklær i min krets i alle fall. Penklær er jo så mye mer enn dress.

Men det er jo ganske ofte at barn går igjennom en periode hvor de ikke liker å pynte seg, i visse aldre. Men da mener jeg man bør gjøre som deg, bli enig med barnet om noen nye og pene klær, og at de i det minste skal ha på seg noe annet enn det de går i til hverdags (i slike tilfeller kan det jo være greit med nye, litt penere hverdagsklær og kanskje litt styling i håret), i alle fall slik at det vises at man har anstrengt seg litt for å se bra ut. Det er en del av den sosiale treninga, en del av kulturen og folkeskikken, at i bestemte anledninger så pynter man seg, enten man vil eller ikke. Og jeg synes heller ikke det gjør noe om ungene lærer (selvsagt gradvis med alderen) at man også ter seg litt annerledes i penklær enn man gjør ellers. Barna mine var ikke særlig store før de måtte lære at de ikke fikk ligge og rulle seg på bakken i penklær på samme måte som i parkdress (på samme måte lærer jeg dem at flagget skal holdes opp, og ikke i bakken eller fektes med, og at de skal holde munn når nasjonalsangen spilles etc).

Sist redigert av My : 16-04-14 kl 12:18.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-14, 12:03   #87
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Han pynter seg i bursdager, liker det selv, men fremover når det er skole antar jeg at det blir flere og flere lekeland bursdager. Der er ikke dressbukse og skjorte så aktuelt, heller noe mykere og litt røffere.

Min kommer helt sikkert til å få dress når han blir litt eldre (og ønsker seg det selv), men foreløpig når han er såpass liten, 5 år og ikke så høy synes jeg ikke dress er fint.

Gammel 16-04-14, 12:08   #88
Lyppa

Lyppa sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Finklær av typen finbukse, skjorte og finere sko bruker mine hver søndag.

Jeg vet ikke om noen som bruker "søndagsklær" lengre, så nå ble jeg faktisk imponert.

Lyppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-14, 12:09   #89
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I lekelandbursdager pleier ikke min gutt å pynte seg annet enn med evt litt pene hverdagsklær.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-14, 12:11   #90
millact

millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

I lekelandbursdager pleier ikke min gutt å pynte seg annet enn med evt litt pene hverdagsklær.

Nettopp! Forrige lekeland bursdag fikk min 5-åring ny, myk dongeribukse og en fin marineblå genser med krage. Han følte seg fin da. Klærne var myke og gode og er blitt brukt mye siden, mest til hverdags da.

Gammel 16-04-14, 12:17   #91
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lyppa, her.

Jeg vet ikke om noen som bruker "søndagsklær" lengre, så nå ble jeg faktisk imponert.

Det er ganske mange som er i kirke eller lignende menighetsforsamlingshus på søndager fortsatt.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-14, 12:20   #92
Lyppa

Lyppa sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Det er ganske mange som er i kirke eller lignende menighetsforsamlingshus på søndager fortsatt.

Ja det er det helt sikkert, men ikke her vi bor.

Lyppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-14, 12:21   #93
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Men det du beskriver der, knall blå bukse, hvit skjorte og slips mener jeg jo er å pynte seg. Det er ikke hverdagsklær i min krets i alle fall.

Ta bort slipset og guttungen kan godt finne på å gå sånn på skolen. Da er gjerne skjorten åpen, med en fargerik genser eller t-skjorte under. Han er glad i å "hverdagspynte" seg og jeg tror ikke han har en eneste vanlig dongeribukse i skapet og han har kun en joggebukse som kun brukes hjemme (hans valg, ikke mitt).

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Men det er jo ganske ofte at barn går igjennom en periode hvor de ikke liker å pynte seg, i visse aldre. Men da mener jeg man bør gjøre som deg, bli enig med barnet om noen nye og pene klær, og at de i det minste skal ha på seg noe annet enn det de går i til hverdags (i slike tilfeller kan det jo være greit med nye, litt penere hverdagsklær og kanskje litt styling i håret), i alle fall slik at det vises at man har anstrengt seg litt for å se bra ut. Det er en del av den sosiale treninga, en del av kulturen og folkeskikken, at i bestemte anledninger så pynter man seg, enten man vil eller ikke. Og jeg synes heller ikke det gjør noe om ungene lærer (selvsagt gradvis med alderen) at man også ter seg litt annerledes i penklær enn man gjør ellers. Barna mine var ikke særlig store før de måtte lære at de ikke fikk ligge og rulle seg på bakken i penklær på samme måte som i parkdress (på samme måte lærer jeg dem at flagget skal holdes opp, og ikke i bakken eller fektes med, og at de skal holde munn når nasjonalsangen spilles etc).

Det er jeg helt enig i, sånn bortsett fra at lillesøster ofte er å finne øverst i et klatrestativ iført bunad på 17. mai. Men det er nok ikke alle som synes at storebror har pyntet seg nok til 17. mai, fordi han ikke har pensko, dress eller festdrakt. Men det er godt nok for oss, selv om han jo skiller seg ut fra oss andre tre som tusler rundt i bunad den dagen.

Gammel 16-04-14, 12:33   #94
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Det er jeg helt enig i, sånn bortsett fra at lillesøster ofte er å finne øverst i et klatrestativ iført bunad på 17. mai. Men det er nok ikke alle som synes at storebror har pyntet seg nok til 17. mai, fordi han ikke har pensko, dress eller festdrakt. Men det er godt nok for oss, selv om han jo skiller seg ut fra oss andre tre som tusler rundt i bunad den dagen.

Ja, klatrestativ på 17.mai er helt greit her også altså, i likhet med stylter, sekkeløp og andre tradisjonelle 17.mai-aktiviteter. Det er en del av tradisjonen. Men ikke leke i møkka eller ligge på bakken/gulvet. Og jeg synes heller ikke det er særlig sjarmerende med jenter som sitter og skrever i en sofa, med knærne oppunder ørene og skjørtet rundt livet og trusa godt synlig når de kommer oppi skolealder, noe åtteåringen min godt kunne finne på. Da gir jeg beskjed om at hun kan prøve å sitte litt penere når hun har kjole på, så får hun heller drive med yoga når hun har på seg joggebukser.

Gammel 16-04-14, 17:03   #95
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Ja det er det helt sikkert, men ikke her vi bor.

For oss gjelder det de aller fleste vi kjenner, og en ganske stor andel av de som bor i området. #bedehusland Det er selvsagt store variasjoner der også, noen kler seg opp og noen ikke. Men jeg liker å kle meg opp, så da benytter jeg anledningen. Jeg synes absolutt jeg har for få kjoleanledninger, så det gjelder om å utnytte det som er.

Gammel 16-04-14, 17:10   #96
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har en tiåring som vil ha festdrakt/bunad. Jeg er litt sånn:
Jeg synes jo dress er et kjedelig plagg, de er så utrolig like alle sammen. Men festdrakt til tiåring?

Gammel 16-04-14, 17:13   #97
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det fins da mange forskjellige dresser, og mulighet for variasjon med farger, skjorter og slips. Men vil han ha festdrakt, så hvorfor ikke?

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-14, 17:14   #98
millact

Standard

Jeg skulle ønske min ville hatt festdrakt, men han sier det er for jenter.......

Gammel 16-04-14, 17:14   #99
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg har en tiåring som vil ha festdrakt/bunad. Jeg er litt sånn:
Jeg synes jo dress er et kjedelig plagg, de er så utrolig like alle sammen. Men festdrakt til tiåring?

Jeg synes festdrakt/bunad er finere på dem til de blir litt "mann" i kroppen. Det er så få av de der guttedressene som faktisk passer på en guttekropp! Jeg ville foretrukket om eldste ville ha festdrakt en stund til, og siden jeg overhodet ikke synes han kler dressjakke, så blir det bukse og vest nå i første omgang. Så får vi se.

Gammel 16-04-14, 17:14   #100
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er lite variasjon over temaet dress? Mer for voksne da. Men barnedresser er innmari like synes jeg.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:38.