Sv: 1. mai
Opprinnelig lagt inn av Billa, her.
Markerer ikke, og ser på 1.mai som en av de andre, mange, maifridagene vi nyter her i landet. Sånn sett ser jeg egentlig ikke lenger at markeringen av arbeiderenes dag her i Norge, egentlig kan sammenliknes med den noe mer reelle kampen som fortsatt pågår for arbeideres rettigheter i andre deler av verden, men det er selvsagt alltid noe som kan bli bedre, også her. Også er det jo selvsagt solidarisk. Synes det er pussig at dagen brukes til å gå under paroler som ikke har med arbeidsvilkår og arbeidsrettigheter å gjøre, dog. Da er den blitt for utvannet.
Opprinnelig lagt inn av Input, her.
Det er jeg enig i, jeg ble litt overrasket da jeg så noen nevnte Nei til atomvåpen.
1. mai har da aldri vært bare om arbeidernes rettigheter lokalt!? Frihet, likhet og brorskap er grunnpilarene, som de alltid har vært det. Anbefaler dere å lytte til/lese gjennom noen gamle 1.mai-taler og sanger fra arbeiderbevegelsen, så gir dagen kanskje mer mening.
Noen eksempler på dagens paroler, eller tidligere, som hører helt naturlig inn i 1. mai-toget:
Frihet: alt som går mot krig, f.eks. nei til atomvåpen.
Likhet: likestilling, likeverd, enhetsskolen, heldagsskolen, nei til apartheid, rettferdig skattlegging
Brorskap: Fritt Palestina, for Dalai Lama, nei til sosial dumping, og alt som har med miljøvern å gjøre
Vi hadde rekordstort tog i år, delvis fordi lærerne gikk under parolene "mer tid til hver elev", "ja til heldagsskolen" og "flere lærere i [kommune]skolen". Men det var også bra med folk bak Dalai Lama-parolen, og Palestina.
Til og med i "Internasjonalen" finner du protester mot krig: http://nkpmn.org/Arkivgeocitiescomnk...ennynorsk.html