|
Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Sånn passe sane
|
![]() Gulnet bunadskjorte – dine beste tips?I know, det årlige spørsmålet.
![]() |
#4 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Gulnet bunadskjorte - tips?Jeg har hørt at Kefir er tingen, men har aldri prøvd.
![]() |
#9 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Gulnet bunadskjorte - tips?Jeg leverte min inn på et vaskeri. Den kom tilbake kritthvit. (Lin) |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Gulnet bunadskjorte - tips?Jeg vasket min med vaskemiddel for hvitt tøy, og lot den tøkre i solen uten å ha skylt ut. Så skylte jeg, og gjentok.
![]() |
#12 |
Medlem siden: Nov 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Gulnet bunadskjorte - tips?Lå i bløt i Vanish i et par timer, så inn i vaskemaskinen. Skjorta var så gul at alternativet var å kaste den, så tok sjansen. Den ble kjempeflott! Et par kaffeflekker, tjue år gamle, forsvant omsider også. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
~~~~~~~
|
![]() Sv: Gulnet bunadskjorte - tips?Leste akkurat dette tipset på Facebook - Sidserk Systue:
![]() |
#14 |
er her
|
![]() Sv: Gulnet bunadskjorte - tips?Blenda hvitt er mitt tips også, og pass på å aldri stryke skjorten om den ikke skal brukes med en gang. Å stryke linskjorten for å henge den i skapet, er fy fy og gjør at skjorten gulner...
![]() |
#15 |
Epikur
|
![]() Sv: Gulnet bunadskjorte - tips?Henge ut funker. Trenger ikke være sol en gang.
![]() |
#16 |
Erfaren
Medlem siden: Nov 2011
![]() ![]() |
![]() Sv: Gulnet bunadskjorte - tips?Man kommer langt med god dose hvitvaskpulver og lang vask med lite trommelbevegelse og 60% grader. Trykk gjerne inn flekk- og bløtsettingstasten. Biotex-flekkfjerningspulver eller Vanish-pulveret er også bra (sprayene og alt det flytende er bortkastet når det gjelder bleking). Dette funker også veldig bra på de som har skjorter i bomull. Vask plagget alene eller med en annen bundadskjorte; altså ikke full maskin. For mye gnissing og trommelbevegelse gjør lin loddent. Mye bruk og vask har mye den samme effekten som for hard vask, før eller siden blir skjorten slitt, rett behandling gir den lenger liv. Sist redigert av arrow : 14-05-14 kl 19:41. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Fjellpiper
|
![]() Sv: Gulnet bunadskjorte - tips?Jeg har vasket to linskjorter i dag, min som er laget på 80-tallet og min mors som må ha blitt laget på 60-tallet eller tidlig 70-tall. Min ser hvit ut helt til jeg sammenligner den med min mors, som er mye hvitere. Jeg lurer på om det kan være at min er mindre bleket opprinnelig enn hennes. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Fjellpiper
|
![]() Sv: Gulnet bunadskjorte - tips?
Jeg strøk i dag, skal bruke den om tre dager. Blir det helt feil altså? Jeg pleier aldri å stryke for langtidslagring altså, men i år har jeg en travel 16. mai og ville være litt i forkant med noe. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|