|
Motehjørnet Shopping, tips, spørsmål og svar. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#101 |
Trademark: Imperfection
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Snørestøvler til bunad
Kan du se hva slags sko det var? Tresko?
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom" Tre stk! Sist redigert av Daisy : 13-05-14 kl 10:02. |
![]() |
![]() |
![]() |
#102 |
Glamorøs
|
Og jeg ser at jeg tydeligvis er en ekte sunnmøring til sinns, for de bildene jeg finner har ikke akkurat veldig bondske bunadsko.
![]() |
#103 |
Yes, we can!!
|
Ja, det finnes mange måter å bruke og tenke på bunaden på, og den er jo et levende plagg.
![]() |
#104 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Snørestøvler til bunadFine bilder, Tallulah, og veldig illustrerende!
![]() |
#105 |
Personlig pessimist
|
Det er helt sant. Min tante er bunadsyerske, og hun sier at bunadene våre egentlig skal være sånn midt på leggen-lange. Men siden 90-tallet har de blitt mer og mer fotside. Min er fotsid, og jeg ser at den er lenger enn mange av de eldres bunader.
![]() |
![]() |
#107 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Snørestøvler til bunadAngående lengder så er det mer at alle har blitt like lange, mens lengden "skal" variere mer.
![]() |
#108 |
Glamorøs
|
Det er jo en "ny" drakt, så det er ikke en bondedrakt med tradisjonene du beskriver. Det er ganske gøy å se på bildene, blant annet har damen i første bilde en variant av kysa jeg trodde tilhørte barnebunaden. Og skoene hennes så jeg igjen på flere bilder, så det må nok ha vært en fancy form for bunadsko fra trettitallet. Absolutt ikke særlig tradisjonsbundne.
![]() |
#110 |
Trademark: Imperfection
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Snørestøvler til bunadSå snasen damen på det øverste bildet til venstre var! Når er det fra? Høye hæler og greier!
![]() |
#111 |
Glamorøs
|
Det var fra 1939. Her er et annet bilde av henne:
![]() |
#112 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Snørestøvler til bunadMin er jo også konstruert, og det å legge alle Hardangertradisjonene inn i den er jo litt mitt eget valg etter å ha vært en del der inne og med min venninnes (bunadsgærne) familie.
![]() |
#118 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Snørestøvler til bunadJa, det varierer jo egentlig veldig. Jeg tror som du, at lengden egentlig varierte mye mer, men nå er det moderne med "lang" litt okke som. Bortsett fra den derre miniskjørtbunaden, da.
![]() |
#119 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Snørestøvler til bunadEn annen moteting er jo at mange senker livet. Det er jo ikke superkledelig på alle med korte liv, slik du ser antydning til på blondinen med hvitt forkle, og mange liker å gjøre vesten litt lengre slik at beltet kommer mer på høyde med midjen. Men når jeg ser på de gamle bildene igjen så ser det ut til at vesten har vært både lang og kort. Men det nå gjeldende "korrekte" er beltet litt over midjen. Som da de fleste gir blaffen i.
![]() |
#120 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Snørestøvler til bunadHer er livet mer som det som har vært brukt de siste årene:
![]() |
|
|