Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Nøytral olje

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-05-14, 18:51   #1
Macky
Flink jente

Macky sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Macky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Nøytral olje

Jeg skal lage gulrotmuffins til 17. mai, forrige gang jeg laget så brukte jeg rapsolje, og det ble en bismak på dem. Trodde jeg hadde kjøpt solsikkeolje, men det viser seg at jeg har kjøpt soyaolje. Duger det?

Macky er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-14, 21:30   #2
arrow
Erfaren

arrow sin avatar

Medlem siden: Nov 2011
arrow er litt kularrow er litt kul
Standard

Sv: Nøytral olje

Ja, det burde funke. Selv velger jeg helst solsikkeolje, men jeg har både brukt raps og soya med godt resultat. Rafinert olivenolje funker også helt fint. Kan det være du har kjøpt kaldpresset rapsolje på glassflaske? Tror den smaker litt mer enn rafinert.

arrow er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-14, 21:32   #3
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Soyaolje er helt smaksnøytralt.

Gammel 13-05-14, 21:44   #4
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Soyaolje går greit, men solsikkeolje er enda bedre.

Gammel 13-05-14, 21:57   #5
Nelly Nickers
Slow reader

Nelly Nickers sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Nelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt likt
Standard

Hva med Vita hjertego olje, er det noen som har opplevd bismak på den?

Nelly Nickers er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-14, 21:59   #6
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nelly Nickers, her.

Hva med Vita hjertego olje, er det noen som har opplevd bismak på den?

Ja, jeg synes ikke den er smaksnøytral. Den inneholder jo både raps- og olivenolje.

Gammel 13-05-14, 22:03   #7
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes ikke soyaolje er helt smaksnøytral og bruker den aldri til bakst.

Gammel 13-05-14, 22:23   #8
arrow
Erfaren

arrow sin avatar

Standard

Det er vel ingen oljer som er helt smakløs, men jeg er ganske sikker på soya og raps regnes for smaknøytral. Jeg har tenkt slik at solsikkeolje har nøtteaktig smak som passer godt til gulerotkake?

Gammel 13-05-14, 22:27   #9
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Standard

Jeg synes ikke rapsolje er smaksnøytral. Den gir bismak.

Gammel 13-05-14, 22:40   #10
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Jeg synes ikke rapsolje er smaksnøytral. Den gir bismak.

Ja. Jeg syns ikke egentlig rapsolje egner seg til noe. Gir fjøssmak på alt.

Gammel 13-05-14, 22:41   #11
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Mrs. Longbottom, her.

Jeg blir dårlig av lukten.

Gammel 13-05-14, 22:42   #12
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fantastisk god beskrivelse.

Gammel 13-05-14, 22:49   #13
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Blogginnlegg: 267
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Kokosolje passer til alt syns jeg.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-14, 23:20   #14
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Rapsolje regnes vel som en nøytral olje, men jeg synes den smaker gress.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-14, 08:56   #15
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Rapsolje smaker vått høy.
Jeg bruker nøytral kokosolje eller solsikkeolje.

Gammel 14-05-14, 09:53   #16
Ruslebiffen
biffvase

Ruslebiffen sin avatar

Ruslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt likt
Standard

Rapsolje smaker virkelig pyton, og jeg har mer eller mindre gått bort fra å bruke det. Tidligere brukte jeg det mye, men jeg reagerer mer på smaken nå enn før. Odelia har en rapsolje som er for baking, og den er det mindre smak av, men helt nøytral er den ikke.

Jeg foretrekker smaksnøytral kokosolje til baking.

Gammel 14-05-14, 16:14   #17
arrow
Erfaren

arrow sin avatar

Standard

Rapsolje inneholder omega 3 og det merker man selv om den er vegetabilsk, men i gulerotkake har jeg ikke merket så mye til den. Jeg har noen ganger fått solsikkeolje jeg har vært middels fornøyd med, på kanten til harsk selv om den har vært nyinnkjøpt og med god dato. Jeg har begynt å kjøpe de som er på brun glassflaske, dagslys påvirker oljene mer enn man tenker over. De står jo i butikkhyllene en stund, selv om jeg har dem i kjøleskapet.

I følge ekspertene er oliven og raps de sunneste oljene, mens solsikke og soya inneholder for mye omega 6 i forhold til omega 3 og 9. Det er nok en av grunnene til at det er så mye rapsolje ute å går fortiden.

Gammel 14-05-14, 21:53   #18
Odelia
Bør lage seg en tittel selv

Odelia sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Jeg blir dårlig av lukten.

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Rapsolje regnes vel som en nøytral olje, men jeg synes den smaker gress.

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Rapsolje smaker vått høy.(...)

Opprinnelig lagt inn av Ruslebiffen, her.

Odelia har en rapsolje som er for baking, og den er det mindre smak av, men helt nøytral er den ikke.

Nei, det har hun ikke. Hun har den for steking, og er akkurat nå ganske irritert over at den spruter forferdelig mye kontra margarin.

Jeg foretrekker, i motsetning til hva navnet mitt antyder, en mild solsikkeolje om jeg skal ha en smaksnøytral olje.

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-14, 21:55   #19
Macky
Flink jente

Macky sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Macky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Takk for svar, ble solsikkeolje for å være på den (nesten) sikre siden :-)

Macky er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-14, 23:01   #20
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Odelia:

Jeg steker aldri i olje. Jeg hater det! Det spruter overalt. Jeg er allergisk mot stekesprutefett. Jeg steker i smør. Eller helst i Vita flytende hjertegod.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:08.