|
|||||||
| Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Glamorøs
|
Sv: Overnight porridge (kjøleskapsgrøt)Jeg fikk noen tips til quinoagrøt som delvis lages dagen før i denne tråden. Men det virker som det er litt mer styr. Jeg har sånne chiafrø og tenkte jeg skulle prøve å lage noe av dem.
|
|
|
#22 |
|
Hertuginne
|
Sv: Overnight porridge (kjøleskapsgrøt)Jeg har laget det flere ganger, bruker det de dagene jeg er vill og gal og står opp i otta for å dra på trening før jobb. Jeg blander 50/50 kesam til ca 2,5 dl og har oppi ca 40 gram havregryn (den typen som ikke er lettkokt). På morgenen varmer jeg det kjapt opp i micro, har på kanel og spiser mens jeg venter på at kaffen skal bli ferdig.
|
|
|
#23 |
|
Vaklende
|
Sv: Overnight porridge (kjøleskapsgrøt)Jeg ble inspirert av denne tråden sent i gårkveld. Smalt sammen uten å måle opp noe somhelst, basert på "man tager hva man haver". Ikke fancy. |
|
|
|
|
|
#24 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Overnight porridge (kjøleskapsgrøt)Jeg lager ofte varianter av dette i sommerhalvåret. Om vinteren foretrekker jeg varm grøt. Lurer på om jeg kan lage av steel cut oats (hva heter det på norsk?) Den skal kokes i 15 minutter. Ekstra deilig med bær på, og jeg liker å lage en boks med "grøtstrø" av hakkede nøtter, frø etc. jeg kan strø over før servering.
|
|
|
#25 |
|
Epikur
|
Sv: Overnight porridge (kjøleskapsgrøt)Müslivarianter, havregryn og andre gryn og frø med hakket frukt og nøtter med litt juice over natten i en boks. Blandes med en yoghurt eller noe. Skikkelig digg.
|
|
|
#26 |
|
Glamorøs
|
Sv: Overnight porridge (kjøleskapsgrøt)
Hm, kanskje jeg liker steel cut bedre enn på vanlig havregryn. Jeg liker litt sånne klumper med tyggemotstand.
|
|
|
#27 |
|
Sv: Overnight porridge (kjøleskapsgrøt)Jeg liker også tyggemotstand! Steel cut er perfekt som grøt. Men jeg liker også grøt kokt på store havregryn med cottage cheese og nøtter. Jeg skal teste over natta og rapportere i morgen!
|
|
|
#28 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Overnight porridge (kjøleskapsgrøt)Men hvor selges steel cut? Har smakt det og liker det, men aldri sett det i butikk. |
|
|
|
|
|
#29 |
|
Kontrollfrik
Sv: Overnight porridge (kjøleskapsgrøt)Hva er forskjellen på overnight oats og overnight porridge? Noen påstår det er forskjell. Skal det være yoghurt i den ene? |
|
|
|
|
|
#30 |
|
Glamorøs
|
Jeg har sett det i mathallen, fra Holli Mølle, tror jeg? Edit: De hadde fullkorn, også kalt havremarv. Så det er ikke helt det samme siden den ikke er kuttet opp, men det kan sikkert brukes.
Oats er jo havre, porridge er grøt. Så overnight oats er grøt laget på havre, det andre kan være med andre kornsorter.
|
|
|
#31 |
|
Kontrollfrik
Joda, det vet jeg, men jeg leste en blogg hvor en eller annen skrev at hun likte det ene, men ikke det andre, og i oppskriftene jeg har sett på overnight oats har det vært yoghurt eller kesam, men ikke i såkalt kjøleskapsgrøt. Der er det ofte bare en eller form for væske. |
|
|
|
|
|
#32 |
|
Glamorøs
|
Det er sikkert smak og behag.
|
|
|
#33 |
|
Kontrollfrik
Ja, det er jo ingenting i navnet som tilsier at det skulle være forskjell. Bortsett fra at kornsorten kan variere, da. |
|
|
|
|
|
#34 |
|
Jo altså, host, jeg har kjøpt det på Iherb.
|
![]() |
|
|