Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Lær meg å lage pavlova!

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-05-14, 13:58   #21
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lær meg å lage pavlova!

Det har jeg aldri opplevd. At den blir seig og umulig å skjære opp. Hvordan lager du bunnen da?

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-14, 15:44   #22
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Pisker eggehvittene, og tilsetter sukkeret litt om gangen ca annet hvert minutt. Uten noe annet enn eggehvitte og sukker altså, og så steker jeg den i 125 grader i halvannen time.
Som sagt er den perfekt om fyllet får stå på i noen timer før servering, men med en gang man slenger den sammen er den altså innmari seig.

GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-14, 17:50   #23
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av GydaG, her.

Nå tror jeg endelig jeg har funnet ut hvordan den skal bli perfekt seig inni, men ikke umulig å dele. Det handler mer om når man legger fyllet på, hvis jeg gjør det rett før servering er kaka som regel så seig at man må bruke makt for å dra kakestykkene fra hverandre, men hvis jeg tar på fyllet dagen før blir selve bunnen helt luftig og lett og så porøs at det har bikket over til kjipt (syns jeg da).
Så neste gang skal jeg lage bunnen klar et par dager i forveien, og ha ingrediensene til fyllet klart så jeg kan montere kaka ca 4-5 timer før den skal serveres. Superenkel forskning fra 17.mai viste nemlig at da vi skulle spise den etter middagen var det umulig å skjære biter av den, mens da vi på kvelden skulle kaste kaka viste den seg å være helt perfekt seig/delbar.

Eg serverte det for første gong i går, og då la eg på vaniljekremen ca fire timer før servering. Så sette eg kaka i kjøleskapet. Kremfløyten la eg på ca ein halv time før servering. Det blei perfekt seigt.

Gammel 21-05-14, 21:29   #24
Leandra
Superduperaktiv

Leandra sin avatar

Hvor: Vestlandet
Leandra er litt kulLeandra er litt kulLeandra er litt kul
Standard

Da skal jeg prøve uten eddik og maisenna neste gang "drømmer om seig klissete pavlova"

Gammel 21-05-14, 22:13   #25
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Eg hadde med eddik og maizena og fekk eit flott resultat

Gammel 22-05-14, 18:25   #26
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av GydaG, her.

Pisker eggehvittene, og tilsetter sukkeret litt om gangen ca annet hvert minutt. Uten noe annet enn eggehvitte og sukker altså, og så steker jeg den i 125 grader i halvannen time.
Som sagt er den perfekt om fyllet får stå på i noen timer før servering, men med en gang man slenger den sammen er den altså innmari seig.

Jeg steker paa 125-150 grader i 40 minutter. Min blir vel strengt tatt luftig heller enn seig, men kjempegod synes jeg.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-14, 15:23   #27
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kor lite sukker kan eg egentlig bruke? Forrige veke laga eg av fire eggekviter og 250 gram sukker, og det blei for søtt. Kan eg gå ned til 150 gram skal tru? Og fungere det like fint å blande fløte med vaniljekesam som vaniljekrem? :greteroede:

Gammel 03-06-14, 15:35   #28
Bloppy
Det kommer seg

Bloppy sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har bare forsøkt meg på denne tre ganger. Alle tre gangene med maizenna og eddik i. Min blir deilig sprø utenpå, men som marsmellows inni. Fikk mye skryt for den siste, men jeg og mannen var ikke fornøyd og helt enige om at et eller annet blir feil.

Gammel 03-06-14, 15:44   #29
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

siden Pavlova kommer fra New Zealand, hvorfor ikke ta en idiotsikker oppskrift derfra? Står ganske mye interessant om utstyr (ikke plastbolle!), egg (romtemperatur!), sukker m.v. også for den spesielt interesserte:

http://www.foodlovers.co.nz/features...meringues.html

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-14, 16:02   #30
Bloppy
Det kommer seg

Bloppy sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bloppy, her.

Jeg har bare forsøkt meg på denne tre ganger. Alle tre gangene med maizenna og eddik i. Min blir deilig sprø utenpå, men som marsmellows inni. Fikk mye skryt for den siste, men jeg og mannen var ikke fornøyd og helt enige om at et eller annet blir feil.

Sitat:

The ideal pavlova generally has a crisp outer shell and soft marshmallow centre.

Så jeg har altså laget den helt ideelle pavlova og levd i den tro at den er mislykket som alle andre kaker jeg bruker å lage.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:59.