|
Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#241 |
Erfaren
Medlem siden: Dec 2007
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Når barna ikke vil være med på ferie lenger
Der er vi i år. Vi har ikke råd til en skikkelig ferie, men det ene barnet er blitt invitert av en venn. Vips, så har det ene barnet fått mer av feriepengepotten enn vi andre bruker tilsammen. Kjipt. Selvom jeg unner det ene barnet den ferien, og jeg håper at de andre kan få litt ekstra ved en senere anledning. |
![]() |
![]() |
![]() |
#242 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Når barna ikke vil være med på ferie lengerJa, jeg ser at det ofte ikke vil være greit å sende av gårde, men jeg hadde virkelig ikke hatt problemer med å si nei.
![]() |
#243 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: Når barna ikke vil være med på ferie lengerHvis vi hadde invitert, hadde vi også betalt.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#244 |
maler
|
![]() Sv: Når barna ikke vil være med på ferie lengerJeg hadde også regnet med å betale for evt ekstra barn, men jeg ville nok ha betalt for mitt eget barn om det skulle være med andre. Poenget er å ikke komme med en regning andre potensielt ikke har lyst på. At mange likevel vil respondere med at de selvfølgelig tar utgiftene for eget barn blir noe annet.
![]() |
#246 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Når barna ikke vil være med på ferie lengerI mine øyne hadde det å invitere med et barn på ferie, enten betalt eller ikke, vært en hyggelig gest og jeg synes det er ordentlig kjipt dersom dette skal være noe negativt fordi folk ikke klrer å si nei til egne tenåringer.
![]() |
![]() |
#248 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: Når barna ikke vil være med på ferie lengerMen hvorfor er det negativt å be med seg andre barn?
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#249 |
Fortynnet
|
![]() Sv: Når barna ikke vil være med på ferie lengerJeg sier selvfølgelig ikke at det alltid er negativt, men har i tidligere innlegg beskrevet noen eventuelle problemer folk kan oppleve med å få servert denne problemstillingen. På hyttetur og kortere turer: Helt greit. Langvarige turer som koster mange tusen: Ikke nødvendigvis helt greit. |
![]() |
![]() |
![]() |
#250 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: Når barna ikke vil være med på ferie lengerVi har ganske mange ganger hatt med oss danske venner av stesønnen på skiferier og venninner av pøbelprinsessen på diverse greier, sist en helgetur til Legoland/Lalandia. Jeg har aldri tenkt over at foreldrene har syntes at det har vært noe annet enn hyggelig.
![]() |
![]() |
![]() |
#251 |
Fortynnet
|
![]() Sv: Når barna ikke vil være med på ferie lengerMen når dere tar med et barn på helgetur til Legoland, betaler foreldrene en andel av huset og bilpakka osv.? Eller inviterer dere og tar med en ekstra uten å kreve inn penger? |
![]() |
![]() |
![]() |
#252 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: Når barna ikke vil være med på ferie lengerNår vi inviterte til legoland sto vi for båttur, hus, parkbilletter og måltider.
![]() |
![]() |
![]() |
#253 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Når barna ikke vil være med på ferie lengerHvis det ikke bød på særlige ekstrautgifter å ta med et ekstra barn hadde vi selvsagt ikke foreslått å spleise. Jeg ville f.eks ikke bedt noen bidra med bensin eller sommerhusutgifter. Matutgifter hadde vi også dekket. Men nok ikke ekstra flybillett.
![]() |
#254 |
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Når våre barn er blitt bedt med på turer med andre har de, etter fylte 15, måttet betale det meste selv. Nå har de spart av lommepengene sine i årevis, så det har gått greit. Vi har ikke hatt budsjett til å sende en eller flere på turer vi ikke har planlagt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#255 |
maler
|
Da er det aldri annet enn hyggelig tenker jeg. Man kan insistere på å betale hvis man vil det, det er verre andre veien.
![]() |
#256 |
Epikur
|
![]() Sv: Når barna ikke vil være med på ferie lengerVi takket nei til en invitasjon i mai om å la eldste bli med en venninne til utlandet i juli. Vi har for tiden PLENTY å bruke penger på, og hun skulle i såfall hatt penger til tog fra mine foreldre til OSL, fly til BGO, fly til utlandet med ganske dyre siste-liten-billetter og lommepenger. Det falt meg ikke inn å la dem betale, selvsagt ikke. Min datter skulle ikke være med som en tjeneste til dem, det ville vært for å være grei mot henne. Jeg syntes ikke det var flaut å si at jeg ikke gadd å bruke like mye på hennes lille ukestur som hele bolig-budsjettet vårt på familieferien.
![]() |
#257 |
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Er vel den praksisen vi har hatt også, men det er lenge siden nå. Denne "man" som betaler selv har hos oss vært barnet selv. Medsendt litt extra til mat og ferielommepenger fra oss. |
![]() |
![]() |
![]() |
#258 |
Bladibladiblaah!
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Kardemommeby
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Når barna ikke vil være med på ferie lengerSiste familieferien for min del var det året eg fylte 12 år. Då hadde eg fått nok av campinglivets gleder, og var heime aleine med bestemor i nabohuset når familien reiste på tur. Fungerte heilt fint. Storkoste meg med å handle og lage mat sjølv. Fekk 500,- som skulle vare heile veka, og det var virkelig veldig stas å disponere pengar og planlegge måltida heilt aleine.
![]() |
#259 |
~~~~~~~
|
![]() Sv: Når barna ikke vil være med på ferie lengerVi hadde med Frøknas venninne 4 uker i fjor til USA. Vi inviterte ikke, de to frøknene fant ut at det hadde vært morsomt. Av litt ulike årsaker sa vi selvfølgelig, hun var mao ikke med som underholdning. Hun måtte betale fly og lommepenger selv (også parkpasset som gjaldt i 14 dager). Foreldrene sendte også med noe "kost-penger" utover shoppepengene. Nei, jeg skammet meg ikke over å at vi ikke sponset hele gildet. Hun var selvfølgelig som en av våre barn, ingen forskjeller. Kinobilletter, restaurant, is, mini-golf, drikke, dagligvarer, spa, o.l. utgifter betalte vi og selvfølgelig våre faste utgifter som vi har okkesom.
<<< When nothing goes right - go left >>> Sist redigert av Fløyel : 05-06-14 kl 01:04. |
![]() |
![]() |
![]() |
#260 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Jeg ville luftet ideen med foreldrene før barna ble informert. Da unngår man jo å sette dem (det andre foreldreparet) i en kjip klemme mellom barn skuffede/masende barn og ønsket om å ikke la barna bli med andre på tur. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|