Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Mat glemt på benken: OK eller ikke

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-06-14, 18:40   #1
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mat glemt på benken: OK eller ikke

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jeg provoseres litt over harseleringen med de som tenker på matskkkerhet og hygiene. De blir ofte beskyldt for å være hysteriske, og "det gikk bra med meg"-kortet trekkes stadig fram. Vel, det gikk bra med meg uten bilbelte i barndommen også.

Helt enig, vi har et helt naivt forhold til mattrygghet i Norge. Til og med en del gravide blåser i rådene de får (eller blir bedt om å gjøre det), fordi man ikke må være hysteriske.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-14, 19:02   #2
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Storm, her.

Helt enig, vi har et helt naivt forhold til mattrygghet i Norge. Til og med en del gravide blåser i rådene de får (eller blir bedt om å gjøre det), fordi man ikke må være hysteriske.

Synes du? Jeg synes vi er overhysteriske i forhold til nesten alle andre land jeg har besøkt og/eller bodd i periodevis.

Gammel 09-06-14, 19:13   #3
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Synes du? Jeg synes vi er overhysteriske i forhold til nesten alle andre land jeg har besøkt og/eller bodd i periodevis.

Men synes du at å følge rådene som gis til gravide er å være "overhysterisk"? Jeg synes det er idiotisk å gi blaffen i den type råd fra myndighetene.

Gammel 09-06-14, 19:17   #4
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Men synes du at å følge rådene som gis til gravide er å være "overhysterisk"? Jeg synes det er idiotisk å gi blaffen i den type råd fra myndighetene.

Jeg vet ikke, er det samme råd i andre land? Jeg tror ikke norske helsemyndigheter eier noe sannhet som andre ikke vet om.

Jeg husker forresten legen min sa at fisken vi spiser nå inneholder så mye gift at hun anbefalte meg å ikke spise den overhode, gravid eller ikke.

Gammel 09-06-14, 19:17   #5
Nima
Stadig innom

Nima sin avatar

Medlem siden: May 2012
Hvor: Nær Bergen
Nima er populærNima er populærNima er populær
Standard

Kastet, uten tvil. Jeg er overrasket over hvor mange som hadde spist mat som har stått på benken i 14 timer.

Nima er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-14, 19:28   #6
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Jeg hadde luktet og smakt, og hadde det luktet og smakt ok så hadde vi spist det. Andre får gjøre som de vil, men jeg føler meg ikke vill og gal og uansvarlig av den grunn.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-14, 19:06   #7
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er enig med Lisa, jeg synes folk er mye mer slækk i andre land. Gravide spiser muggost og folk skiller ikke på hva de kutter på skjærebrettene.

Gammel 09-06-14, 19:09   #8
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg er enig med Lisa, jeg synes folk er mye mer slækk i andre land. Gravide spiser muggost og folk skiller ikke på hva de kutter på skjærebrettene.

Det er sant. Men de er ofte mye mer flinke på å bruke ferske råvarer og å tilberede straks. Det har de vel lært seg i varmen gjennom mange år.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 09-06-14, 19:11   #9
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg leste da det var Listeria-utbrudd i Norge for noen år siden (2007) at f.eks. i Frankrike så "visste alle" (som at det var sterke tradisjoner, ikke noe myndighetene trengte å informere om) at gravide, syke og svake ikke skulle spise upasturiserte oster. At det var

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:37.