Sv: Kronprinsfamilien og skolevalg
Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.
...men engelsk er da ikke mer arbeidsspråk for de kongelige enn det er for min nabo som er ingeniør og jobber i et internasjonalt firma stasjonert i Norge? Hoveddelen av det kongelige arbeidet foregår i Norge, på norsk.
Forskjellen er jo at Ingrid Alexandra kan ta utgangspunkt i at hun kommer til å ha en internasjonal karriere, og kan forberede seg best mulig nå, så trenger hun ikke forbedre engelsken sin når hun en dag trenger det, mens foreldrene til naboen din ikke akkurat kunne anta at sønnen deres ville trenge engelsk som arbeidsspråk når han ble stor. Det er en stor overgang fra å ha engelsk som skolefag, til å bruke det aktivt hele tiden. Det merker jeg veldig godt når jeg underviser studenter, som får panikk av at pensum er på engelsk. Selv om det jo går seg til. Jeg mener bare å si at jeg ikke egentlig synes at det at kongefamilien velger bort vanlig skole er noen kritikk av engelskundervisningen på vanlig skole.
Så kan det jo diskuteres hvorvidt det å kunne flytende engelsk er et viktigere argument enn å sosialisere med Folk Flest, da, og der er jeg nok mer enig med flere av FP-erne over her.